quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

Megtépázta a hazai mozikat is a világjárvány

2020. szeptember 24.

A magyarországi mozikban 2019-ben 16 millió néző volt, ami régiós szinten is jó adatnak számít. Bár lassan túljutunk a 2020-as év háromnegyedén, még becsülni is nehéz, mennyi lesz az idei teljes látogatószám. A koronavírus terjedése és a járványvédelmi intézkedések mozikra gyakorolt hatása mellett még mindig az a legfontosabb tényező a bevételi számok alakulásakor, hogy a filmek egyáltalán mennyire vonzzák a látogatókat.

Idén szeptember harmadik hetéig nagyjából 1,4 millió látogatót regisztráltak a Filmforgalmazók Egyesülete által gyűjtött, a forgalmazók által önkéntesen szolgáltatott (nem auditált, de mérvadó) adatok szerint, ami az év erre az időszakára időarányosan vetíthető látogatószám, vagyis a nagyjából tízmilliós számnak csak a töredéke.

Nem csoda, hogy ekkora a visszaesés: a tavasz legnagyobb részében és a nyár legelején tizennégy hétig egyáltalán nem lehetett a mozikat látogatni, utána pedig a piac csak lassan kezdett el magához térni. Ennek részben az is az oka, hogy bár a mozik látogathatóvá váltak, de a kijárási korlátozások feloldását követően sokan inkább a friss levegőre vágytak a szabadidejükben, nem a mozitermekbe.

Egyelőre úgy tűnik, a második hullám idején nem lesznek a tavaszihoz hasonló korlátozások, így bizonyos feltételek mellett a mozik is működhetnek tovább.

Az viszont szinte borítékolható, hogy a teljes mozis iparág nem tudja majd szállítani az előző évek eredményeit,

és minden bizonnyal az év végi moziroham, beleértve a karácsonyi és a két ünnep közötti időszakot, sem lesz olyan kiugró, mint eddig.

A jó film az egyik kulcs

A legnagyobb Magyarországon működő multiplexmozi-hálózat, a Cinema City a tavaszi kiesés ellenére is bizakodó. „Ha van olyan tartalom, ami érdekli a nézőket, akkor bizony jönnek a moziba, olyan filmeknek köszönhetően, mint a Disney Mulanja vagy a fiatalabb korosztályt vonzó Miután összecsaptunk című film. Egyre közelebb járunk a tavalyi eredményekhez. A VIP-moziban, a Cinema City Arénában már volt olyan nap, hogy több látogatót fogadtunk, mint tavaly ugyanazon napon” – mondta el a hirado.hu-nak Buda Andrea, a Cinema City marketing- és PR-igazgatója.

A Cinema City mozihálózata július 2-án nyitott újra az addigi korlátozó intézkedések feloldását követően. Buda Andrea kérdésünkre azt válaszolta: az újranyitás óta folyamatosan, ha néha kisebb mértékben is, de hétről hétre emelkedett a látogatószám. A nagy áttörést Christopher Nolan Tenet című filmje hozta, ami a teljes magyarországi piacon, a premier hétvégéjén több mint hetvenezer nézőt vonzott a mozikba. Ez a vírus előtti időszakban is szép eredménynek számított volna.

A koronavírus a bemutatott filmek számában is csökkenést hozott, több premiert is elhalasztottak, hiszen a forgalmazók nem érdekeltek abban, hogy alacsony látogatottság (és így bevétel) mellett mutassák be filmjeiket. Hamarosan azonban nem a premierek csúszása, hanem a filmek tervezett időre való elkészítése okozza majd a legnagyobb gondot, mivel világszerte több forgatást is fel kellett függeszteni a járvány terjedése miatt.

Filmhiányról még korai lenne beszélni, de a mozilátogatók azért tapasztalhatják, hogy szűkebb a kínálat. „A pandémia előtt általában hetente négy–hét premierfilm érkezett a mozikba, a nyitás első heteiben ez egy–kettőre esett vissza, most már akár öt újdonság is érkezik hetente, ami javuló arány” – mondta Buda Andrea, és hozzátette: a kieső vagy elmaradó premiereket úgy tudják pótolni, hogy a sikeresebb és keresettebb filmeket több teremben játsszák, valamint a régebbi, jól futó filmeket is műsoron tartják még.

Egy iparág működése szempontjából kulcskérdés a tervezés és a kiszámíthatóság megléte. Ha ez megszakad, akkor bajba kerülhet az iparág

– mondta Bálint Péter, a Filmforgalmazók Egyesületének elnöke a hirado.hu-nak. Márpedig jelenleg a kiszámíthatatlanság az egyik legnagyobb veszély a mozikra nézve. Ez olyan triviális vonatkozásokban is megmutatkozik, mint például a vetítéseket megelőző filmelőzetesek kérdése: mikorra ígérjen a forgalmazó egy premiert, ha az sem biztos, hogy nyitva lesznek akkor a mozik?

Egy mozi összbevétele szempontjából a büfé kiesése is nagy érvágásnak számít. Ha nincs látogató, akkor a pattogatott kukorica sem fogy.

Nézünk, mint a moziban

A koronavírus más, régebb óta tartó változásokat is felerősített a mozik látogatásával kapcsolatban. „Kétféle nézőpont létezik: az egyik szerint teljesen mindegy, hogy egy filmet milyen platformon tekintünk meg, míg a másik szerint igenis számít a mozi varázsa, a hangulat, a társasági élmény. A koronavírus e két nézőpont vitáját hozta előtérbe” – fogalmazott Bálint Péter.

Egy másik trendet is felhangosított a koronavírus: már régóta egyre nagyobb hányadát teszik ki a megtekintett filmeknek a közönségfilmek, míg a művészfilmek egyre inkább háttérbe szorulnak. A művészfilmeket jellemzően kisebb mozikban mutatják be, a nézőik pedig gyakran a járvány miatt veszélyeztetettebbnek tartott korosztályba tartoznak.

A kijárási korlátozások idején sokan a streaming szolgáltatásokon keresztül próbálták meg pótolni a mozis élményeket, de akiknek nem volt elegendő az az élmény, amelyet egy otthoni képernyő volt képes nyújtani, azok az első adandó alkalommal visszatértek a moziba. Voltak is kísérletek hibrid megoldásokra, amelyek a mozi hangulatát és a járványvédelmi szempontból biztonságosabb filmnézés igényét próbálták ötvözni, mint például az autósmozi, de ezek egyelőre nem hoztak átütő sikert. Többnyire csak régi filmeket vetítettek, ami nem vonzott nagyobb számú, rendszeres nézőközönséget – számolt be Bálint Péter.

Lehetséges, hogy a streaming és a mozi együttműködésének időszaka jön el hamarosan.

Megtörténhet, hogy egy film bemutatójára kerül csak sor fizikai értelemben egy moziban, de maga a film egy streamen keresztül lesz követhető, és a bevétel is innen fut be a producerekhez, a gyártókhoz – vélekedik a Filmforgalmazók Egyesületének elnöke.

Ugyanakkor éppen az új platformok megjelenésével jelentősen lerövidülhet az az idősáv, amelyben csak és kizárólag a mozik vetíthettek egy filmet. Eddig jellemzően a bemutatót követő négy hónapban nem jelent meg más platformon, például egy streaming-szolgáltató felületén vagy DVD-n egy film, azonban a rendkívüli helyzet azt is magával hozhatja, hogy ez az idő akár hetekre csökkenhet.

Vírus

A kötelező maszkhasználat új fejlemény: bár eddig is az erősen ajánlott kategóriába tartozott a maszk viselése, de a kormány rendelete értelmében szeptember 21-től ez már a mozikban is kötelező, annak elmaradása legvégső esetben büntetést is vonhat maga után.

„A Cinema City a július eleji nyitás óta kihelyezett táblákon kéri a nézőket a maszk használatára, de a dolgozóik is maszkot viselnek már régóta, az étellel érintkező kollégáik pedig kesztyűben szolgálják ki a nézőket. A mozijaink területén a mosdókban és az előtérben is kézfertőtlenítők vannak kihelyezve. A tisztaságra is kiemelten figyelünk” – részletezte Buda Andrea az intézkedéseiket.

A jegyértékesítéskor pedig egy-egy helyet automatikusan kihagy a rendszerük a közösségi távolságtartás érdekében.

 

forrás hirado.hu, borítókép illusztráció