quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 06. péntek
  -  Norbert, Cintia
Promenad.hu archívum

A tram-train zöldebbé teszi Hódmezővásárhely városát

2020. augusztus 25.

Több mint háromezer négyzetméternyi területre telepítenek növényeket a nagyprojekt keretében. A tervek szerint a 2021-es iskolakezdésre valamennyi tram-train szerelvény Magyarországon lesz, és a jövő év utolsó negyedében élesben is indul a forgalom.

Kizöldíti a várost a villamosvasút: a végleges növénytelepítési, vagyis zöldtervek szerint összesen 464 fát telepítenek Hódmezővásárhelyen a tram-train projekt keretében. Erről Kanda Imre főmérnök beszélt kedden a Rádió 7 Közös nevező című műsorában. 37 kőris mellett 26 juhar, 3 oszlopos tölgy is számos egyéb fajta is lesz az új fák között a díszkörtétől a díszszilváig. Összesen mintegy 13 ezer cserjét és ugyanennyi évelő növényt is telepít majd a beruházást lebonyolító vállalkozó. A mintegy 3100-3200 négyzetmétert felölelő zöldkörnyezet kialakítása most ősszel és jövő tavasszal történik – árulta el a szakember. Hozzátette: fákkal, cserjékkel és egyéb növényekkel a teljes vásárhelyi vonal mentén találkozhatnak majd az utasok a Népkert állomástól a Hősök terén, a Kossuth téren, az Oroszlános kúton, az Andrássy úton át a körforgalmi szigetekig. Az első évben a vállalkozó végzi az utógondozásukat, adott esetben a cseréjüket, a későbbiekben ez a város feladata lesz.

Mucsi László projekttanácsadó beszámolt róla, további számottevő korlátozások már nem várhatóak a vásárhelyi közlekedésben a tram-train kivitelezési munkálatai miatt, s pár héten belül legminimálisabb szakaszok maradnak lezárva a városban. Az aktuális munkálatokat ismertetve kitért rá, folyamatban van a Nagyállomás körül a P+R parkoló kialakítása és a térkövezés, a napokban indulhat az aszfaltozás. Egy-két héten belül leaszfaltozzák a Bajcsy-Zsilinszky utca és a vasúrállomás között az Újváros felé vezető kerékpárutat, s megkezdődnek a járdafelújítások is a Bajcsy-Zsilinszky utcában. Több helyütt – így az Ady Endre utcán – humusztelepítéseket végeznek a zöldkörnyezet előkészítése céljából.

A műsorban elhangzott: a tram-train szerelvény névleges befogadóképessége 216 fő lesz. A főmérnök elárulta, 76 fix ülés, 128 ülőhely és 16 lehajtható ülés található egy-egy járművön, ami azt jelenti, hogy ha nem utaznak rajta kerékpárosok és mozgáskorlátozottak, akkor összesen 220 fő fér el egy járaton. A három modulból álló szerelvény első és hátsó részében 2-2 mozgáskorlátozott számára tudnak helyet biztosítani, illetve egy mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyre adott esetben két biciklis tud beállni. A peron és a járművek kialakítása úgy történik meg, hogy a kerekesszékesek önállóan fel tudjanak szállni az első és a hátsó modulba – emelte ki Kanda Imre.

Mucsi László hozzáfűzte, egy szerelvény ütközők nélkül 37,2 méter hosszúságú lesz, az ütközők elöl és hátul 40-40 centiméteresek. A hibrid járművet négy, nagy teljesítményű villanymotor, illetve a nagyvasúti szakaszon két dízelmotor hajtja. A motorok számára nem kis kihívás, hogy a kocsi önsúlya 70 tonna, ha pedig utasokkal telik meg, körülbelül 84-84 tonnát kell majd mozgatniuk.

Kanda Imre azt is elmondta: ha a nemzetközi vírushelyzet is engedi, a jelenlegi tervek szerint december közepén szállítja le a Stadler az első prototípusjárművet Vásárhelyre, január elején mozgásképessé teszik, felszoftverezik. A vasúthatóság szemléje és jóváhagyása utána kezdődhet a tartampróba. A másik két prototípusjármű érkezése februárban várható, s ezek is három-négy hét alatt válnak mozgásképessé. Ha megszerzik a végleges típusengedélyt, akkor pedig a szériajárművek leszállítása is megtörténhet. A főrmérnök most úgy számol, ha nem szól közbe a COVID-19, a 2021-es iskolakezdésre Magyarországon lesznek a járművek, és a negyedik negyedévben indulhat el a forgalom.

Mucsi László közölte: a próbaüzem 30 perces követési idővel zajlik majd. A normál üzemben aztán a tram-train szerelvények általában 20 percenként közlekednek, amit a reggeli csúcsban 12-15 percre sűrítenek, illetve csúcsidőn kívül, kora reggel és este visszatérnek a 30 perchez. Csütörtökön, illetve hétvégenként a fiatalok igényeihez alkalmazkodva éjszaka is biztosítják majd a Hódmezővásárhely és Szeged közötti közlekedést.