Fenntartóváltás és tanévkezdés a Liszt iskolában: íme, a részletek

Az Árpád-házi Szent Margitról nevezett Szent Domonkos Rendi Nővérek Apostoli Kongregációja 2020. szeptember 1-től átvette az intézmény fenntartását. Az intézmény új neve: Domonkos Nővérek Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskolája. A változásokról és tanévkezdésről szóló közleményt az alábbiakban olvashatják.
Az egyházi fenntartásba vétellel lehetőséget kapott iskolánk arra, hogy a keresztény értékeket közvetítse tanulóink számára, kiegészítve ezzel a zenei művészeti nevelést.
Céljainkat és feladatainkat három dimenzió mentén jellemezhetjük:
Általános iskolaként fő feladatunk, hogy tanulóinkat érdeklődésüknek, képességeiknek és tehetségüknek megfelelően felkészítsük a középfokú iskolai továbbtanulásra, elősegítsük harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődésüket készségeik, képességeik, ismereteik, jártasságaik, érzelmi és akarati tulajdonságaik és műveltségük életkori sajátosságaiknak megfelelő, tudatos fejlesztése által.
Egyházi intézményként célunk, hogy a keresztény értékekre építve művelt, szépre és jóra fogékony személyiségekké, Istent és embertársait szerető, alkotásra és boldogságra képes, közösségi emberré váljanak a tanulók.
Művészeti iskolaként pedagógiai célunk olyan művészeti nevelés megvalósítása, amely mélyen a diákok lelkébe beivódik, átszövi mindennapjaikat, gazdagítja ünnepeiket, formálja gondolkodásukat és elmélyíti érzéseiket. A művészeti képzéssel fő célunk megismerteti a múlt értékeit, amely segít azok tovább élésében, a hagyománytisztelet kialakításában.
A három dimenzió összefonódik, egymást segíti, és az intézményi tevékenységek ezek mentén valósulnak meg.
Mindhárom dimenziót áthatják a következő törekvéseink:
Törekszünk rá, hogy iskolánkat a béke és nyugalom jellemezze.
Fontosnak tartjuk a gyerekekkel történő egyéni munkát, a személyükre irányuló egyedi figyelmet. Segítjük azokat, akik a felzárkóztatás lépésénél tartanak, s tehetséggondozással és versenyek való indítással bátorítjuk a kiemelkedőbb képességűeket. Az alsóból a felsőbe való átmenetet, illetve a felsősök önálló tanulását plusz módszertani és önismereti óra választásának lehetőségével támogatjuk.
A lelki béke kialakulását és megőrzését segíti a hitéleti nevelés, s a nővérek jelenléte által adódó lelkigondozás. Szeretnénk, ha öröm és közösségi érzés hatná át hétköznapjainkat és ünnepeinket. Ezeknek megtapasztalásában a közöségépítő alkalmak, a zene közös élménye és a hitélet alkalmai adnak majd keretet.
Személyi feltételek
Az iskola igazgatója Dr. Magyar Andrea
Igazgatóhelyettesek: Tóth Tibor felsős igh., Rostás Istvánné alsós igh, Mázás Orsolya Marianna nővér hitéleti igh.
A tanévben 32 pedagógus teljes munkaidőben, és 6 fő óraadói státuszban történő alkalmazásban valósítjuk meg az oktatás, nevelés feladatait. Három Domonkos nővér, egy pedagógiai asszisztens, két rendszergazda, egy könyvtáros és egy gazdasági vezető segítik még az iskolai munkát. A szakos ellátottságunk így teljes. Négy takarító, gondnok és egy portás egészíti ki az alkalmazottak körét.
Az oktatás fókuszai
Célunk magas színvonalú oktatást biztosítani minden tanulónk számára. Fontos számunkra, hogy gyengébb képességű tanulóink is képesek legyenek teljesíteni a kerettantervben megfogalmazott minimális követelményeket. Ezért szükség esetén egyéni foglalkozást is biztosítunk a tanulók részérre. A felzárkóztatás során változatos módszertani repertoárt alkalmazunk, különös tekintettel a differenciálás lehetőségeire és a digitális technológiák alkalmazására.
Célunk, hogy kapjon nagyobb hangsúlyt a tehetséggondozó munka. A tehetséggondozásra úgy tekintünk, mint a képességek felfedezésének, kibontakoztatásának fontos lehetőségére, és prioritásunk, hogy iskolánk diákjai 1-8. osztályos koruk között maradjanak a mi iskolánk tanulói.
Felső tagozaton osztálybontásban oktatjuk a matematika, magyar, idegen nyelv és technika tantárgyakat.
Első idegen nyelv tanulására első évfolyamtól lesz lehetőség, angol vagy német nyelv tanulása közül választhatnak a tanulók. 7. és 8. évfolyamokon szakkör jelleggel spanyol nyelvet tanulhatnak az érdeklődők. Heti egy napon angol nyelvi lektor segíti a tanulókat.
Művészeti nevelés
A 2. évfolyamon Picinyek kórusa, 3-5. évfolyamon Kicsinyek kórusa, 6-8. évfolyamon Gyermekkar működik.
A délutánok folyamán többféle szakkör, illetve művészeti kör munkájába kapcsolódhatnak be a tanulók.
A délutánokban továbbra is helyet kapnak a Péczely Attila Alapfokú Művészeti Iskola kihelyezett tagozatainak órái is: néptánc, szolfézs, zongora, hegedű, illetve lehetőséget kapnak tanulóink a fő intézményben való részvételre.
Hitélet
A Domonkos nővérek elsősorban a hitéleti programok szervezésében vesznek részt, amely kiterjed a tanórák kezdetére, a hittanórákra, valamin a délutáni foglalkozásokra és a különböző, iskolai szintű programokra.
Célunk, hogy a diákok felismerjék az alapvető erkölcsi és emberi értékek fontosságát, és ez által magukévá tudják tenni az iskola értékrendjét. További cél, hogy belülről vezérelt, az erények gyakorlása révén szabaddá és boldoggá váló fiatalok legyenek. Külön figyelmet kapnak ebből a szempontból a jelenlegi elsősök, illetve a felmenő rendszerben heti két hittanórában résztvevő diákok. (osztályvédőszent, rövid reggeli ima, elcsöndesedés…).
Az iskola minden diákját segítjük alapvető emberi és keresztény értékek felismerésében. Ennek segítéseképp a diákok számára értékóra tanmenetet dolgoztunk ki, ami tanulásmódszertant, s önismeretet foglal magában. (Játékos forma, közösségépítő gyakorlatok hangsúlyt kapnak benne.)
A 2-8. osztályban megmarad a hittan vagy etika választási lehetősége. Az etika tantárgyat választóknál is jobban figyelembe vesszük a közösségépítés szempontjait, s ezt elősegítendő az osztályfőnök és egy etikát tanító nővér közösen tartják majd az órát.
A keresztény ünnepeket, hagyományokat jobban igyekszünk megismertetjük a diákokkal. Ez az egész iskolaközösség életét érinti. Valamint az ének-zene és művészeti oktatás tartalmát is jobban áthatja majd a keresztény kultúrkincs.
Szoros együttműködést tervezünk a Mária Valéria Keresztény Óvodával. Egyrészt hívjuk, várjuk őket iskolai programjainkra, másrészt iskolánk tanítói különböző foglalkozások tartásával készülnek az óvodásokat megismertetni az iskola világával.
Intézmény megújulása
A nyár folyamán a folyosók festése, az ereszcsatorna tisztítása, a fák nyesése, az udvaron a téglák hiányának pótlása történt meg. az udvari részen a csurgók javítása, cseréje és a villámvédelmi rendszer biztonságosabbá tétele valósult meg. A folyosó és a tantermek hitélettel kapcsolatos dekorációt kaptak.
Digitális munkarend
Iskolánk felkészült a digitális munkarendre. A karantén alatt bevezetett digitális módszereinket felülvizsgáltuk, a szülői és tanulói visszajelzések alapján tökéletesítettük. A Moodle platform bevezetésével olyan, távoktatásra kifejlesztett rendszert használhatunk, amely egy platformon integrálja az összes, távoktatásban használatos funkciót; a tananyag gyakorlását, webináriumot, online tesztelést, chat, fórum, és számos egyéb interaktív modult. A rendszer használatára tanáraink felkészítése jelenleg zajlik, és szeptember első két hetében minden osztály minden tantárgyból kipróbálhatja az online tananyagokat is. Tanulóink részére igény esetén laptopokat, tableteket tudunk biztosítani. Természetesen a hagyományos munkarend esetén is ki fogjuk használni a digitális módszerek adta lehetőségeket. A következő területeken tervezzük a digitális technológiák alkalmazását:
- A tanórai anyagok kiegészítése, gyakorlás.
- Tehetséggondozás
- Középiskolára való felkészítés
- Online tesztek
- Webináriumok a hiányzó tanulók megsegítésére
- Pedagógusok közötti kommunikáció
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma járványügyi készenléti ajánlásait maximálisan figyelembe vesszük, és folyamatosan figyeljük a megjelenő módosításokat. Kiemelt figyelmet fordítunk az alapvető higiénés szabályok betartására. Takarítóink alapos, mindenre kiterjedő fertőtlenítő takarítást végeznek, az intézmény bejáratánál vírusölő hatású kézfertőtlenítőt biztosítunk, és a nap folyamán is folyamatosan biztosítjuk a szappanos kézmosási lehetőséget. Az intézményben kizárólag egészséges, tüneteket nem mutató gyermeket fogadunk és figyelünk arra, hogy az oktatásban és nevelésben is csak egészséges pedagógusok vegyenek részt.
Az ajánlások alapján alsó és felső tagozaton egyaránt osztálytermi oktatást valósítunk meg, csak a csoportbontásos órákra mehetnek a tanulók másik tanterembe. A tanulók lazább elhelyezésének biztosítása érdekében az osztályok termekben való elhelyezését átstrukturáljuk, a tetőtéri termeket is bevonjuk a tanórák rendjébe. A csoportok keveredését megelőzendő az ebédeltetés rendjét több turnusban biztosítjuk, a 4., 5. és 6. órákat követően. A testnevelésórákat, és a tanárok döntése alapján több tanórát is az iskola udvarán tartunk, amíg az időjárás engedi.
Köszönjük a szülőknek, hogy a mi iskolánkat választották és kívánom minden tanulónknak, hogy a 2020/2021-es tanév tanulmányi sikerekben, programokban, közös élményekben gazdag legyen, és ezek megvalósításához sok erőt és kitartást kívánok!
(Forrás: Magyar Andrea intézményvezető)