quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 22. kedd
  -  Csilla, Noémi
Vásárhely24.com archívum

Példamutató a magyar–román közös határrendészet működése Csanádpalotán

2020. július 08.

Megkezdődnek július 8-án Európa nyugati részében a 6-8 hetes nyári szabadságolások. A veszélyhelyzeti korlátozások miatt sok török, bolgár, román, szerb vendégmunkás és családja még a húsvéti ünnepekre sem ment haza, így hatalmas tömeg és nyomás várható a magyarországi autópályákon. A magyar rendőrök felkészültek a nagyobb nyári forgalomra, a turisták számának csökkenése miatt a vendégmunkások rohama idén rövidebb, kezelhetőbb lesz a határokon. Az előrejelzések szerint a 2015 óta üzemelő Csanádpalotai Autópálya Közúti Határátkelőhelyen (román nevén: Nádlac II.) várható a legnagyobb forgalom, itt akár kétszer tíz sávon történhet egyszerre a be- és kimenő határátlépés, ami rendkívüli terhet ró az itt dolgozó magyar rendőrökre.

A csanádpalotai, M43-as autópálya-átkelőt 2019-ben 7,9 millió utas használta a magyar–román határon. Mintegy egymillió kamion is itt lépte át a határt, így ez, csak a közúti árufuvarozást nézve, naponta 3200-3500 járművet jelent. Hétvégente nem ritka a napi ötezres kamionforgalom. A koronavírus okozta gazdasági visszaesés miatt az idei forgalom jóval kisebb volt eddig, de a nyári szabadságolási időszakban a személyforgalom nagyságrendekkel fog emelkedni.

Csúcsidőben húsz sávon haladhat a forgalom, a ki- és belépő oldalon egyaránt négy sáv a személygépkocsiknak, négy a kamionoknak, kettő a buszoknak van fenntartva, a járműforgalom összetételéhez igazodva a rendőrök azonnal tudnak váltani. A várakozási idő nem lehet több 10-20 percnél a legnagyobb csúcsban sem. Ez a teherforgalomra is igaz, de a román jogszabályok szerint a román vámhatóság okmánykezelője le is fénymásolja a jármű okmányait, fuvarleveleit, ezt ki kell várnia minden kamionosnak.

A magyar rendőrök itt tulajdonképpen román területen dolgoznak, a kétoldalú államközi egyezmény szerint a határátkelőhely Románia területén épült meg, a földrajzi határvonaltól ötszáz méterre. Az itt felfedezett vagy felderített jogsértő cselekményeket a rendőröknek mindenesetre úgy kell kezelniük, mintha Magyarország területén észlelték volna a rendkívüli eseményt, és magyar jogszabály alapján magyar hatóság járna el az ügyben. Ez alól egy kivétel van, ha román állampolgárságú a jogsértő, akkor a román terület miatt természetes, hogy a román rendőrség intézkedik az ügyben.

Csanádpalotán nincs két határállomás, együtt dolgozik a magyar és a román rendőr. A kilépő ország ellenőre elveszi az okmányt, megvizsgálja, majd átadja azt a vele együtt dolgozó román rendőr kezébe, aki ettől fogva már a beléptetést intézi. Ennél gyorsabb ellenőrzött, kötelező regisztrációval járó határátlépési mód nem létezik, a közös szolgálat, a közös határátkelő igazi európai jelkép lehet.

A nagy forgalommal együtt Csanádpalotán az elmúlt években nőtt a felfedezett jogsértések száma is. Tavaly csúcsidőben naponta 15-20 szabálytalanságra, bűncselekményre derült itt fény, körözött bűnözők, lopott autók (2019-ben 104 körözött jármű) akadnak fenn az ellenőrzés során. A rendőrség statisztikai adatai szerint tízezer utasból 14 problémás, ami ekkora forgalomnál nem elhanyagolható.

 

forrás magyarnemzet.hu