quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 04. szerda
  -  Bulcsú
Vásárhely24.com archívum

Megszűnik a Budapest–Szeged–Szabadka távolsági járat

2020. május 27.

A koronavírus-járvány miatt csökkenő távolsági utasforgalomhoz illeszkedő ideiglenes menetrendeket rendelt meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a közlekedési vállalatoktól. A Magyar Nemzet birtokába jutott dokumentum szerint a Volánbusz vezetését is felkérték, hogy számos viszonylat menetrendjét változtassa meg vagy alakítsa át, járatokat szüntessen meg.

A rugalmas járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit, az ország közlekedési alapját képező vasúthálózat előnyét és elsőbbségét, ehhez igazodva növekszik az autóbuszos közlekedés „ráhordó” feladata és szerepe. A vasúti fővonalak előző években végrehajtott és jelenleg is folyamatban lévő fejlesztése lehetőséget ad a párhuzamosan futó távolsági buszjáratok indokoltságának felülvizsgálatára. Az így felszabaduló autóbuszokat a vidéki Magyarország közlekedési lehetőségeinek javítására használják fel.

Az összehangolás jegyében több távolsági buszvonalat megszüntetnek: így a Budapest–Kecskemét–Szeged–Szabadka járatot június 20-tól,

a Budapest–Erdőtelek–Sarud–Tiszafüred viszonylatot július 1-jétől törlik. Ez a sorsa a Budapest–Solt–Kalocsa–Jánoshalma járatnak is. Június 20-tól, a nyári menetrend kezdetétől a Budapest–Zalakaros–Nagykanizsa viszonylaton is megszűnnek a buszok, a Zalakarost korábban érintő járatok ráhordó járattá válnak.

Ez a sors vár augusztus 1-jétől a Budapest–Keszthely–Hévíz–Zalaegerszeg járatra is, miközben a Budapest–Sármellék–Zalaegerszeg–Lenti vonalon négy expresszjárat szűnik meg és alapvetően a határon túli Lendva elérését szolgáló új menetrendi struktúrát kér a megrendelő.Szintén július 1-jétől törlik a Budapest–Tatabánya–Oroszlány–Kisbér, a Budapest–Győrszemere–Pápa és a Veszprém–Kisbér–Komárom járatokat is. Augusztus 1-jén búcsúzik majd a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Sárvár–Szombathely és a Budapest–Veszprém–Pápa–Bükfürdő buszjárat. A Budapest–Tápiószentmárton/Szentmártonkáta viszonylat pedig ráhordó járattá alakul majd át július 1-jétől.

A Budapest–Székesfehérvár–Tamási busz Székesfehérvár és Tamási között jár majd augusztus 1-jétől. Az innová­ciós tárca korábbi közleménye szerint az ideiglenes járványügyi menetrendek elemeit a technológiai felkészülés időigényének megfelelően vezetik be a szolgáltatók. Úgy tudjuk, hogy a vasúti közlekedés előnyének fokozottabb érvényesítése ősszel és a következő években is folytatódik. A jelenleg zajló vasúti beruházások, a hatvani és pusztaszabolcsi vonalak felújítása, a dorogi intermodális csomópont átadása után tovább csökkenthető a vonattal párhuzamos buszos kínálat.

A szaksajtóban az elmúlt napokban vita bontakozott ki a vasúti mellékvonalak járatainak ritkításáról, ideiglenes szüneteltetéséről. A RegionalBahn.hu közlése szerint június 6-tól 34 vonalon megszüntetik a vonatok jelentős részét, egy részük helyett pótlóbuszokat közlekedtetnek majd. Húsz vasútvonalon naponta irányonként mindössze egy, további kilenc esetében pedig két járat fog közlekedni. A csökkentés érinti az Esztergom–Komárom, Székesfehérvár–Sárbogárd, Nagyoroszi–Balassagyarmat, Balassagyarmat–Ipolytarnóc, Vámosgyörk–Gyöngyös szakaszokat is. A Zalaegerszeg–Őrihodos vonalon csak két, megállás nélkül közlekedő nemzetközi gyorsvonat marad, a személyvonatokat buszokkal fogják pótolni.

Egyes vélemények szerint a menetrend szűkítése a vasúti közlekedés visszaszorítását eredményezheti a mellékvonalakon. A helyközi közúti közlekedést érintő kormányzati lépés azonban azt mutatja: a cél a jelentősen visszaesett forgalomhoz igazítani a közszolgálati járatokat, függetlenül attól, hogy vasúton vagy közúton járnak.

 

forrás: magyarnemzethu, borítókép szegedma.hu