quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 03. kedd
  -  Klotild, Cecília
Vásárhely24.com archívum

Nyilvánosan cáfolta Kovács Pál, hogy annyira veszteséges lett volna a város szemétszállító cége

2020. május 02.

Kovács Pál szombaton kommentelt az önkormányzat által üzemeltetett és fizetett médium cikkének (Hódpress) Facebook posztja alá:

Nem szokásom reagálni olyan témában, mely nem az én feladat- vagy hatáskörömet érinti vagy érintette, de sajnos most kénytelen vagyok az Önök által megjelentetett cikk számos pontjában kiigazítást tenni.

“Eddig a Felső-Bácskai Hulladékgazdálkodási NKft. alvállalkozójaként a vásárhelyi HMSZ NZrt. gyűjtötte be a városban a hulladékot, mától teljes egészében átveszi a feladatot, egyúttal bővíti a szelektívhulladék-gyűjtés körét a Bács-Kiskun megyei, vaskúti székhelyű óriáscég.”

Korrekt megfogalmazás, de kiegészíteném azzal, hogy – mint az annyiszor már sajtószinten elhangzott – 2017-ben országos szinten átalakításra került sor a hulladékos cégeknél, mely azt eredményezte, hogy a korábbi közszolgáltatói létszám az ötödére zsugorodott. Ennek következményeként a HMSZ, az Önkori és az FBH szerződést kötött 5 évre, mely értelmében az FBH közszolgáltató lett, a HMSZ pedig alvállalkozó. A szerződés 2022-ig szólt vagy szól, azt már nem tudom, hogy hatályban maradt e a szolgáltatóváltást követően.

“Az önkormányzat azért döntött a változtatásról, mert a HMSZ komoly veszteségeket könyvelhetett el az elmúlt években – korábbi információk szerint évi 300 millió forintot -, ezt a kintlévőséget a kötött áras hulladékszállítás is növelte.”

Ezen mondatban számos teljesen téves számadat került megfogalmazásra. Először is a cégnek összesen nem volt ekkora vesztesége (300millióFt) még akkor sem, amikor évi 50 millió Ft-ból kellett a teljes település közterületi részét üzemeltetni. Másodszor az üzletágat 2016-tól vettük át, 2017-ben több tízmilliós nyereséget értünk el (mivel 97 ezer ember hulladékát szállítottuk alvállalkozásban). 2018-ban valóban enyhe veszteség keletkezett emlékeim szerint, melynek oka az ellátási terület felére való zsugorodás volt. Tehát soha, semmikor nem volt szó az Önök által alaptalanul megjelölt óriási veszteségről! Sőt! A 2020. évi üzleti tervében a cég jelenlegi vezetése arról ír, hogy konkrétan az üzletág nem is volt veszteséges 2019-ben (pedig 2019-ben 45 millió Ft-tal már valóban az volt!). Felmerülhet a kérdés, miből származik a veszteség? Válaszom egyértelmű: a rezsicsökkentés előtt 2013-ban nagyságrendileg 470 millió Ft szemétdíjat fizettek a vásárhelyiek az akkori szolgáltatónak,az A.S.A. Köztisztasági Kft.-nek, pedig egy kukás rendszer volt csak akkoriban. Ezen összeg 2016-ot követően – amikor a HMSZ lett a szolgáltató – leesett évi 210 millió Ft-ra. Ez évi 260 millió Ft megtakarítás volt 2016. óta a lakosság részére, azaz máig több mint egy milliárd Ft! Miből adódott ez? A megtakarítás kétharmadát a rezsistop törvény adta, míg egyharmadát (kb. 70 millió Ft) a 2013-ban megkezdett KEOP pályázat biztosította. Ezt követően a HMSZ által kidolgozva és végigmenedzselve került beadásra és megnyerésre egy KEHOP pályázat is, melyet még 2017-ben írt alá Almási Úr. Szóval az összesen 2 milliárdos pályázati forrás 2013-ra és 2017-re datálódik.

Ennek függvényében értékelendő és pontosítandó a következő mondatuk:

“Az önkormányzat közel két éve egy pályázat segítségével igen komoly fejlesztéseket hajthatott végre a hulladékszállítás terén, egymilliárd forintból járműveket, eszközöket, hulladékgyűjtő edényeket vásárolt.”

A pályázati papírok és az eredménykimutatások, mérlegek és üzleti tervek az önkormányzatnál, részben a cégbíróságon fellelhetők, meglévő iratanyagok. Amennyiben tudok segíteni abban, hogy a jövőben tartalmi és számszaki hibák ne keletkezzenek vonatkozó szakmai írásaikban, úgy természetesen állok rendelkezésükre! Üdvözlettel: dr. Kovács Pál

via BBCStandard

borítókép illusztráció: V24 archív