quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Alapjaiban változtak meg a garanciális javítások feltételei a koronavírus-járvány miatt

2020. április 28.

Új fogyasztóvédelmi jogszabály még nem lépett életbe, arra májusban kerül sor, ám ennek ellenére alapjaiban változtak meg a garanciális javítások Magyarországon. A legtöbb nagy cég csatlakozott a #maradjotthon-kampányhoz, és a telefonos vagy az online ügyintézést helyezte előtérbe.

Mindenki járt már úgy, hogy egy megvásárolt termék a garanciális időn belül meghibásodott, és sok bosszúságot okozott, hogy a garanciális javítás hetekig, hónapokig is eltartott, az esetleges cseréjére is várni kellett, vagy ezt a lehetőséget el is utasította a termék eladója.

„A fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott termék szavatossági és jótállási igényének intézése eljárási szabályairól szóló rendeletben mindössze annyi szerepel, hogy a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a szavatossági, jótállási igény alapján a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb 15 napon belül elvégezze” – mondta a hirado.hu-nak Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője.

A szövetség tapasztalatai szerint a lehető legritkább esetben teljesül, hogy tizenöt napon belül javítják vagy cserélik a terméket.

Azokban az esetekben ugyanis, amikor a vállalkozás szakértői véleményt kíván beszerezni, mert maga nem tudja eldönteni, hogy valóban hibás teljesítés történt-e, szinte minden esetben hosszabb időt vesz igénybe a panasz elbírálása, és csak a szakvélemény beszerzése után vállalja a cég a termék javítását vagy cseréjét.

Műszaki cikkek esetében nem kérnek szakértői véleményt, a szakszerviz, hivatalos javítószolgálat nézi meg a terméket és dönti el, hogy javítja vagy elutasítja a fogyasztói panaszt, és még a jótállást is megvonhatja.

A járványhelyzetben új szolgáltatásokat kínálnak

Épp ezért májusban ezen az eljáráson változtatna az Innovációs és Technológiai Minisztérium – tájékoztatta a hirado.hu-t a tárca. A tervezett változtatás a vásárlók számára kedvező feltételekkel történik.

A koronavírus-járvány azonban alapjaiban változtatta meg a garanciális ügyintézés módját.

A legtöbb nagy cég csatlakozott a #maradjotthon-kampányhoz, a telefonos vagy az online ügyintézést szorgalmazza annak érdekében, hogy az embereknek ne kelljen otthonról kimozdulniuk, s így ne veszélyeztessék senki egészségét.

Úgy vélik, a személyes garanciális ügyintézés potenciális veszélyforrás mindenkinek, ezért az a közös érdeke az ügyfeleknek és a cégeknek is, hogy átmenetileg a személyes ügyintézést csökkentsék, ezért a cégek kizárólag futárszolgálattal szeretnék megoldani a felmerülő problémákat.

Legtöbb esetben online kell kitölteni egy hibabejelentő űrlapot, majd ez után díjmentesen küldenek futárt a meghibásodott készülékért, amelyet javítva vissza is juttatnak az ügyfél által megadott címre. Sőt, a cégek többsége azt is közölte, hogy a 14 napos ellállási jog gyakorlására is ugyanez érvényes.

Háztól házig szolgáltatásokat és meghosszabbított garanciákat kínálnak

Több cég is egyedi ajánlatokat kínál a rendkívüli helyzetre való tekintettel. Az egyik autószerviz speciális csomagjának az a lényege, hogy egy egyeztetett időpontban és helyen átveszi a karbantartásra váró gépkocsit, elvégzi a kívánt szemléjét, majd alapos fertőtlenítés után visszaviszi a járművet a kívánt helyre. Ez azért is fontos, mert a garanciális járműveknél egy elmulasztott karbantartás akár a jótállás elvesztését is jelentheti.

Az egyik nagy telekommunikációs vállalat pedig bejelentette, hogy minden olyan készülékére meghosszabbítja a jótállási határidőt június 15-ig – beleértve az okostelefonokat, PC-ket, tableteket, hordozható kiegészítőket és routereket –, melyek eredeti garanciája 2020. március 15. és június 14. között jár le. Ha egy készülék megfelel ezeknek a követelményeknek, garanciája 2020. június 15-ig automatikusan hosszabbodik.

A cég emellett háztól házig szolgáltatást is indít 2020 második negyedévében, amelynek keretében ingyenesen elszállítják a garanciális készülékeket a szervizbe, majd a javítás után fertőtlenítik, és visszaszállítják a tulajdonosának. A készülékeket futár veszi fel, majd szállítja vissza, a szolgáltatás ingyenes.