A koronavírus ellenére is megérkeznek idén a tram-train szerelvények

Újraindult a termelés a múlt héten abban a spanyolországi gyárban, ahol a Vásárhely és Szeged közötti tram-train szerelvényeit is készítik – hangzott el a Rádió 7 hétfő délelőtti műsorában, melynek vendégei Kanda Imre mérnök és Mucsi László projekttanácsadó voltak. A cél, hogy a járművek október-november körül megérkezzenek Magyarországra.
A Közös Nevezőben Kanda Imre elmondta: a koronavírus miatt egy hónapra leállt a termelés az érintett spanyol gyárban, azonban a múlt hét elején újraindították a termelést. Az ígéret szerint az egy havi lemaradást minél inkább próbálják lecsökkenteni, és a tervek szerint októberben, novemberben meg is érkezik az első szerelvény Magyarországra, hogy megkezdődjön a próbaüzem. A célkitűzés továbbra is az, hogy 2021 őszén elinduljon a tram-train Hódmezővásárhely és Szeged között.
– Az építkezést nem befolyásolta a veszélyhelyzet, és az elmúlt hetek időjárása kedvezett a munkálatoknak – vette át a szót Mucsi László. Kifejtette: a kivitelező természetesen óvintézkedéseket hozott a járvány miatt, így például úgy osztják be a munkaerőt a 3,2 kilométeres városi szakaszon, hogy egy-egy területen minél kevesebben tartózkodjanak. Emellett védőfelszereléseket, fertőtlenítést és rendszeres kézmosási lehetőséget is biztosítanak a dolgozóknak.
Összesen 40 fő vezeti majd a tram-train kocsikat. Az ő képzésüket három szakaszban végzi el a MÁV-Start. Az első ütemben tavaly ősszel 10 embert kiképeztek már, és idén februárban indult a második turnus, ezt azonban a kór miatt felfüggesztették. Amint a veszélyhelyzet véget ér, befejezik a képzést, és elindítják a harmadik csoportot is. A járművezetők nagyvasúti és városi villamosvasúti jogosultságot is szereznek.
A műsorban arról is szó esett, hogy hol milyen munkálatokat végeznek a beruházás keretében. Mint elhangzott, a Népkertnél peronépítés, a Hősök tere-Szőnyi utcák kereszteződésénél burkolat, illetve járda és kerékpárút építés, míg a Kossuth téren és az Andrássy úton a vágányépítés befejező munkálatai zajlanak. Az Ady Endre utcán hamarosan elindul a felsővezeték-rendszer kialakítása. A Nagyállomás környékén a vágányépítés alapozása kezdődött meg.
A kivitelezés miatt jövő hét hétfőtől lezárják a Szent Antal utca és az Andrássy út kereszteződését. A Szent Antalt egyirányúsítják a Deák Ferenc utca felől és zsákutcává válik. A Batthyány utcától a Szent Antalig az Andrássy is zsákutca lesz.
A rádióműsor vendégei még elmondták: a nyár végére mindenhol befejeződnek Vásárhelyen a forgalomkorlátozással járó építkezések.
A Közös Nevezőben egy játékkérdést is feltettek:
A tram-train jármű a Bajcsy-Zsilinszky úton egyenesen, egyenletes 43,2 km/h sebességgel halad. Ekkor a járművezető észreveszi, hogy a sínek között egy kiskutya játszik. Úgy dönt, hogy intenzív fékezésbe kezd. Az észlelés és fékhatás megjelenése között 1 mp telik el. Majd ajármű 2 m/s2 lassulással folytatja a mozgását mindaddig, amíg meg nem áll.
1. Hány méter utat tesz meg a jármű a kiskutya észlelésétől a megállásig?
2. Elkerülte-e a járművezető az ütközést, ha a kiskutya az észlelés pillanatában 50m távolságra volt a járműtől.
3. A megoldandó feladat a kinematika vagy a kinetika tárgykörébe tartozik?
A válaszokat a [email protected] címre várják!
A válaszadók között értékes nyereményt sorolnak ki a következő adásban, 1 hét múlva.