quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Vásárhely24.com archívum

25 embertől szabadul meg az önkormányzat: kiszervezik a vásárhelyi szemétszállítást

2020. április 27.

Több érintett és az üggyel kapcsolatban álló olvasónk azt jelezte, május 1-ével a Hódmezővásárhelyi Köztisztasági Nonprofit Kft. személyzetének nagy része, mintegy 20-30 fő már nem az önkormányzati cég alkalmazásában, hanem a vaskúti központtal működő FBH-NP Nonprofit Kft égisze alatt végzi a vásárhelyi szemétszállítást. Akik portálunkat megkeresték arról számoltak be, vannak páran a vásárhelyi cégnél, akik “maradhattak”, máshol kaptak munkát, ugyanis egyes tevékenységi köröket megtart az önkormányzat, így például a hóeltakarítást is. Akiknek “menniük kell”, azoknak továbbfoglalkoztatást ajánlottak fel az “új” cégnél, a több országos régióban és településen érdekelt, vaskúti központú FBH-NP Nonprofit Kft.-nél.

Az átadás-átvétel egyeztetésén, melyen a munkások is jelen voltak, a két cég két-két ügyvédet is hívott, ők együttesen próbálták meggyőzni a szemétszállításban dolgozókat, írják alá az új szerződést.  Az “átadásra szánt” dolgozói kollektíva természetesen dolgozni szeretne, de egyelőre több erősen kifogásolható pontot is talált az új szerződésben, így azt még nem írták alá. Mindez ezen a héten esedékes, ha az álláspontok és a feltételek találkoznak, de mindeközben május 1-től már az új cégnek kellene szolgáltatnia, szemetet szállítani Vásárhelyen. Azt is megtudtuk, a város bérbe adná a vidéki cégnek a vásárhelyi gépjárműállományt is.

Az ügyben megkerestük a vásárhelyi önkormányzatot, ahol arra voltunk kíváncsiak miért volt szükség erre a lépésre, a szemétszállítás és a cég át illetve kiszervezésére. Megkérdeztük azt is, a dolgozók (jellemzően kukásautó sofőrökről és rakodókról van szó) milyen munkavállalói feltételekkel (munkavégzés helye, bérezés, jogfolytonosság, stb) végezhetik új munkáltatójuknál a tevékenységet és mi alapján választották ki, ki marad vásárhelyi alkalmazásban és munkakörben, és ki kerül az új cég állományába. Érdeklődtünk a járművek bérbeadásának körülményeiről, valamint arról is, a jövőben, a beszerzési pályázat lejártával tervezik-e azokat is értékesíteni.

Megkeresésünkre az önkormányzat Versegi Attila, a HMSZ nZrt hulladékgazdálkodási részlegvezetőjének a válaszait küldte meg, melyet változtatás nélkül közlünk:

A helyi hulladékszállítási feladatokat – sok egyéb más tevékenysége mellett – a Hódmezővásárhelyi Működtető és Szolgáltató Nonprofit Zrt. 2017. szeptember 30-ig közszolgáltatói minőségben, majd ezt követően a közszolgáltató, a Felső-Bácskai Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. alvállalkozójaként látta el. Ezen feladatokat veszi át 2020. május 1-től az FBH-NP Közszolgáltató Kft, amely cég eddigi hulladékkezelési és adminisztrációs tevékenységei kiegészülnek a hódmezővásárhelyi hulladék begyűjtési és – szállítási tevékenységeivel.

Az Önkormányzat március 19-i döntését követően haladéktalanul megkezdődtek az egyeztetések a feladatellátás technikai és személyi erőforrásainak átadás-átvétele érdekében. Az egyeztetések eredményeként született megállapodások értelmében a városban már 2 és fél éve működő közszolgáltató ugyanazokkal a gépjárművekkel és munkavállalókkal fogja végezni a szemétszállítást, azaz:

az FBH-NP Kft. bérbe veszi a HMSZ zrt. által korábban használt, az Önkormányzat tulajdonában álló gépjárműveket és hulladékgyűjtő edényeket. Az Európai Uniós forrásból beszerzésre került kukásautókat és kukákat a pályázat fenntartási időszakának végéig a hódmezővásárhelyi közszolgáltatás folyamatosságának biztosítása érdekében kell felhasználni, és nincs tervbe véve, hogy ezen 5 éves időszakból még hátralévő 1 év lejártát követően az eszközöket eladná az Önkormányzat.   

A szemétszállítás zökkenőmentességének megőrzése érdekében ugyanazon személyzet ugyanazon járatterv alapján végzi a szemétszállítást. A munkavállalókat a Munka Törvénykönyve által szabályozott módon jogfolytonosan, az eddigi munkafeladatoknak és bérezésnek megfelelően foglalkoztatja tovább a közszolgáltató.

A szemétszállítási feladat kiszervezése pénzügyi szempontból várhatóan kedvezően befolyásolja a HMSZ nzrt. cég működését, ugyanis a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. rendszeres és folyamatos fizetési késedelme szinte lehetetlenné tette az alvállalkozói tevékenység finanszírozását. Ráadásul a rezsicsökkentés visszavágta és be is fagyasztotta a szemétdíjakat is, így érthető, ha egy semmiképpen nem nyereséges, és még a kifizetésekkel is akadozó területtől, amelyet állami cégek is masszív veszteséggel tudnak fenntartani, szabadul az önkormányzat cége. Másrészt az Önkormányzat azt is várja a regionális feladatokat ellátó FBH-NP Kft-től, hogy hulladékszállítás folyamatos ellátása mellett továbbfejleszti a városban a szelektív hulladékgyűjtést. 

A város településtisztasági és városüzemeltetési feladatainak ellátásában HMSZ nzrt. hulladékgazdálkodással foglalkozó megmaradó részlege továbbra is – az eddigiekhez hasonlóan – részt vesz. Az illegális hulladék és zöldhulladék szállítása mellett a városi közutak és kerékpárutak gépi úttisztítása és síkosságmentesítése az eddig ezt a feladatot végző személyzettel és gépparkkal továbbra is megmarad.

Előzmények:

A Hódmezővásárhelyi Köztisztasági Nonprofit Kft. 100%-ban önkormányzati tulajdonú társaság. Kizárólagos tulajdonosa a Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata. A társaságot az Önkormányzat 2013. július 15-i döntésével a közszolgáltatói feladatok ellátására alapította.

A Hódmezővásárhelyi Köztisztasági Nonprofit Kft. feladata 2014. július 1-től a hulladékkezelési közszolgáltatás ellátása Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területén, a gyűjtési és szállítási feladatok biztosítása a hatályos jogszabályok és a közszolgáltatási szerződés szerint.

A vásárhelyi szemétszállítás és ezzel a város hulladékgazdálkodása 2016 január 1-el változott meg gyökeresen. Előtte került beszerzésre KEOP-es pályázat keretében  több mint 1 milliárd forintból 11 darab modern billenőplatós és/vagy tömörítős tehergépjármű. Ezzel egy időben a lakosságnál lecserélték az addigi ASA által kiadott kék kukákat. Az önkormányzat 24.000 db 240 literes edényzetet vásárolt, melyből 12.000-12.000 db edényzetet biztosítottak a családi házas ingatlanok számára a zöld hulladék elszállítására (zöld kuka barna fedéllel), illetve a szelektív hulladék (zöld kuka sárga fedéllel) gyűjtésére. Ezen kívül minden családi háztartás a kék színű kuka helyett azonos űrtartalmú új, zöld színű edényzetet kapott. Mindezt az önkormányzat saját forrásból finanszírozta és ingyen juttatta a lakossághoz.

Az új rendszer bevezetése a helyes és felelős használatot feltételezve azt is eredményezte, hogy a lakosság akár a szemétdíj felét is meg tudta spórolni, a chipes ürítési rendszernek köszönhetően.

borítókép: illusztráció, V24 archív