quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 23. szerda
  -  Béla
Vásárhely24.com archívum

Járványhelyzet: visszaeső üzleti forgalom, felfutó online kereskedelem

2020. április 25.

A járványhelyzet a vásárlási szokásokat is felforgatta az elmúlt hetekben. Az egyik legjelentősebb hazai kiskereskedelmi üzletlánc, Fodor Attila a CBA kommunikációs vezetője az M1 Summa című műsorában elmondta:

a veszélyhelyzet március 11-i kihirdetése után a vevők megrohamozták az üzleteket“. Ennek köszönhetően március második felében a szokásos forgalom dupláját,

sőt akár háromszorosát is elérték üzleteik.

Áprilisban viszont érezhetően mérséklődött forgalmuk,

 

így húsvét környékén sem volt kiugró.A húsvét előtti napok hagyományosan az egyik legforgalmasabb időszaknak számítanak a kiskereskedelmi üzletekben. Ilyenkor jelentősen megnő például egyes élelmiszerek, így a sonka, a füstölt kolbász, a friss zöldségek és a tojás iránti kereslet.

Most viszont „egyfajta visszaesés tapasztalható. A kijárási korlátozás nem hat pozitívan az üzletek forgalmára, ez teljesen egyértelmű. Illetve azt sem szabad elfelejteni, hogy


két héten keresztül jelentős mennyiségű élelmiszertermékeket vittek haza, vásároltak meg a háztartások. Nyilván ennek is van egy olyan hatása, amelynek köszönhetően most visszafogottabb a kereslet”

 

– fejtette ki Fodor Attila.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára kifejttte: „a járvány miatti kényszerű korlátozások alapvetően reformálták meg az ágazatot”. Csak az alapvető termékeket árusító üzleteket nem érintették különösebben az intézkedések.

A forgalomban a nagy felfutások már megszűntek

Az alapvető termékeket árusító áruházak, boltok, változatlan üzemmódban fogadták a vásárlókat. A forgalomban a nagy felfutások már megszűntek, amelyeket a különféle felhalmozás vagy egyéb dolgok vezéreltek. Egyedül a húsvéti ünnep tájékán volt nagyobb a mozgolódás az élelmiszerboltokban, hiszen akkor a négynapos hétvégén három nap nem lehettek nyitva a boltok. Tehát teljesen természetes, hogy ilyenkor előtte és a közben lévő szombaton többet vásároltak a családok.

Ám ekkor sem annyit, mint amit korábban megszokhattunk. Az elmúlt két évben ugyanis az élelmiszerboltok forgalma 50-60 milliárd forinttal is megugrott a húsvéti költekezések hatására a megelőző hónapokhoz képest.

„Ez a kiugrás idén azonban elmaradt” – mondja Vámos György, aki szerint

a webáruházak forgalma ugyanakkor nagyon megugrott.

 

Hozzátette, az élelmiszereket árusító webáruházak nehezen bírják a kiszállításokat, hiszen a szállítókapacitások, a logisztikai háttér egyik pillanatról a másikra nem bővíthető.

Többet és többször rendelünk online

– ezt támasztja alá az egyik piackutató cég felmérése is. Pintér Róbert, a cég üzletfejlesztési igazgatója azt mondja, a 18-79 éves emberek kétötödének online vásárlási szokásaira van hatással a koronavírus terjedése legfrissebb felmérésük alapján.

Váratlanul megnövekedett az online kereskedések iránti igény

A kutatás rámutat, hogy a válaszadók több mint tizede nyilatkozott úgy, hogy bár korábban nem tervezte, de most online fog rendelni háztartási tisztítótermékeket, tizedük pedig egészséghez kapcsolódó termékeket fog beszerezni.

Online élelmiszervásárláson a válaszadók ötöde nem gondolkodott korábban, azonban most valószínűleg mégis használja ezt a beszerzési csatornát.

Látunk olyan kategóriákat akár, ahol a forgalomnak a 60-80 százalékos bővülése is elérhető, ilyen az online élelmiszerrendelés, a drogéria, vagy a meleg ételkiszállítás. Míg más kategóriák egyszerűen háttérbe szorultak, ilyen például a ruhavásárlás – részletezte Pintér.

A tanulmányból az is látszik, hogy

a válaszadók nagy többsége szerint biztonságos az online rendelés.

Körülbelül háromnegyede mondta azt a válaszadóiknak, hogy biztonságosnak tartja az online vásárlást, egynegyedük pedig, hogyha tehetné, nem menne ki a házból, és csak online rendelne.

Forrás: hirado.hu, borítókép illusztráció mti