Rekorddöntő év után több tízmilliárd dolláros veszteségre számítanak a filmiparban

Március végén a mozis jegyeladások soha nem látott mélypontra kerültek. A Comscore adatügynökség rendhagyó módon nem adta ki heti jelentését, miután a hollywoodi óriások, a Disney vezetésével, nem szolgáltattak számára információt a heti értékesítésekről – írta a Guardian.
Néhány filmről ugyanakkor sikerült hivatalos adatokat gyűjteni, és ezek alapján a mértékadó Box Office Mojo szerint a legnézettebb film az Egyesült Államokban a Phoenix, Oregon című alkotás volt, mely 17 moziban mindösszesen 3842 dollárt termelt. Ez egy átlagos, 9,4 dolláros mozijegy árával számolva körülbelül 400 nézőt jelentett a héten.
A film alkotói kissé ironikusan meg is emlékeztek a sikerükről, mondván: a Phoenix, Oregon rekordot döntött, a legkevesebb bevételt generáló film lett, ami a toplista élén végzett.
A Deadline online médium értesülései szerint azonban a Disney/Pixar legújabb Onward című filmje 135 helyszínen 71 ezer dollárt hozott, míg a The Invisible Man című horror film 64 ezer dollárt generált. Bár még ezek a számok is jócskán elmaradnak egy átlagos hét jegyértékesítéseitől, a lap szerint így is csak az autós moziknak köszönhetően juthatott a két film négyszámjegyű bevételig.
Szinte minden film bemutatási időpontja tolódik
A filmszínházak egyelőre beláthatatlan ideig zárva tartanak, így a stúdiók, annak érdekében, hogy befektetésük megtérüljön, a már elkészült alkotások bemutatási időpontját egyre későbbre tolják. A Disney gyakorlatilag az összes filmjének premierjét későbbi időpontra halasztotta.
Más időpontra lett kitűzve a Disney részéről többek közt a Mulan, a Fekete Özvegy, és az új Doctor Strange film is, de emellett egy sor másik nagy hollywoodi produkció, például a Nincs idő meghalni című Bond-film, a Halálos iramban F9 című új epizódja, valamint a Hang nélkül 2., és a Nyúl Péter 2. bemutatása is későbbre lett halasztva.
A stúdiók most egyezkednek, és gyakorlatilag az, hogy ennyire kitolják a dátumokat, akár 2021 nyarára, azt jelenti, félnek attól, hogy kevesen mennek majd moziba – mondta Dudás Viktor filmszakértő a hirado.hu-nak.
Kiemelte: a stúdiók úgy próbálnak tervezni és bemutatókat szervezni, hogy arra is számítanak, ha újraindul az élet, akkor valószínűleg a mozik üzemeltetői piacán is átrendeződések lesznek. Addig ők sem kockáztatnak, amíg nem tudják, hogy kivel kell tárgyalniuk a díjakról.
Több tízmilliárd dollár veszteségre számítanak
A már kész filmek bemutatásának elhalasztása mellett a készülő alkotások területén is megállt az élet. A forgatások szüneteltetése pedig napról napra nagyobb veszélybe sodorja a produkciókat.
Dudás Viktor szerint ez egyrészt nagyon komoly anyagi veszteség a stúdióknak, de a másik, talán még komolyabb probléma, hogy azoknak a filmsztároknak, akik 2020 nyarára vannak lekötve egy forgatásra, több mint valószínű, hogy meg van a szerződésük 2021-re is. Ez nagyon sok tárgyalást igényelhet a stúdiók között, hiszen a színész nem fogja felmondani kontraktusát, pontosan azért,
mert akkor dominó elven a többi produkció is tovább csúszhat.
„Ha megfigyeljük, a mozikban elképesztő mennyiségű tartalom van. 10–15 éve a legjobb hónapokban 10–12 film volt. A járvány előtt gyakorlatilag egy átlagos hónapban volt ennyi film, a magyar mozikban is volt hétvégente négy–hat új alkotás” – hangsúlyozta.
Elmondta: könnyen lehet, hogy visszatér a mozikba az a tendencia, hogy maximum két–három új film lesz hetente, miközben az online felületeken és a tv-ben a korábban bemutatott alkotásoknak az ismétlése lesz elérhető. Valószínűleg felértékelődnek majd a már kész filmek, amelyek most félre lettek téve egy időre, és csökken majd a hetente bemutatott új alkotások száma, amíg a produkció-kapacitás helyre nem áll.
forrás: hirado.hu, borítókép illusztráció, wikipédia