quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Vásárhely24.com archívum

Mucsi László a Tram-trainről: olyan infrastruktúra létesül Magyarországon, ami még nem volt

2020. április 15.

A Magyar Kormány március 11-én rendelte el a korona vírus- járvány miatti veszélyhelyzetet, ami a projekt lebonyolítására is hatással van – fogalmazott Kanda Imre főmérnök, hozzátéve, olyan intézkedéseket hoztak, amelyek csökkentik a fertőzés veszélyt: a dolgozók a munka egy részét otthonról végzik, ahol pedig nem lehet home office-ban dolgozni, ott gondoskodtak a munkavállalók védelméről. Lehetőség van a kézmosásra, kézfertőtlenítésre illetve a munkások elkülönített, 5-6 fős csapatokban dolgoznak. Kanda Imre elmondta, minden brigád vezetője folyamatosan tájékozódik a munkavállalók egészségügyi állapotáról, emellett elmaradnak a kézfogások és igyekeznek betartani az 1-2 méteres távolságot.

A Tram-train hódmezővásárhelyi szakaszának mérnök projektvezetője kiemelte, és korábban a NIF tájékoztatása alapján mi is megírtuk, hogy a munkaszervezés szempontjából jelenleg nem okoz problémát a vírus. Az eredeti elképzelésekhez képest nincs csúszás. Az idő előrehaladtával ez természetesen változhat, de egyelőre a szükséges építési anyagok rendelkezésre állnak.

Mucsi László a vásárhelyi helyzetről a Népkerttől indulva elmondta: a nagyvasútról a leágazás megépült, a váltókat beépítették, a sínek többségében le vannak fektetve, az állomás környezetében út-, járdaépítési és tereprendezési munkálatok lesznek. Nagyobb lezárásokra nem kell számítani, az ott lévő parkolót ideiglenesen lehet használni.

Ady Endre utcán kisebb beavatkozások folynak, elsősorban a peronépítés. Forgalomkorlátozásokkal összefüggő munka nem történik. A Hősök terén is a peronépítés van folyamatban, illetve a zöldterületen vannak kisebb-nagyobb munkálatok a Szőnyi utca felé.

Szőnyi utcán elkészítették az útalapot. A sínek lefektetése megtörtént, ezek aláöntése, betonozása zajlik a napokban. A Kossuth tér-Andrássy út belső szakaszán is folyamatos a munkavégzés. Az Andrássyn elsősorban a járdaépítés van folyamatban. Jó hír, hogy az Emlékpontnál már az út mindkét irányban használható.

A Bajcsy-Zsilinszky utcán sincs különösebb forgalomkorlátozás. Jelenleg karbantartás folyik. A Kistópart utcai körforgalomban kisebb építési munkálatok vannak. A Nagyállomás előtti területen a vágányépítés lesz a következő feladat. Ott először a Kakasszéki csatornát kellett felújítani, most kezdhetnek hozzá a villamospálya építéséhez.

„Vásárhelyen egyre csökkenek azon területek száma, amelyek forgalomkorlátozással vannak összefüggésben” – fogalmazott Mucsi László.

A projekt olyan fázisában tart, hogy megkezdődtek a tarifaelőkészítési munkálatok. A tárgyalások résztvevői lesznek a MÁV Zrt., a Volánbusz, valamint az SZKT. A cél egy kedvező tarifapolitika kialakítása, ami arra sarkallja majd az embereket, hogy a tram train szolgáltatást vegyék igénybe. A tervek szerint Hódmezővásárhelyen minden megállóban lesznek jegykiadóautomaták (készpénzzel és bankkártyával lehet majd fizetni), és a szerelvényen is lesz mód a jegyváltásra (csak bankkártyás fizetés lesz).

Kanda Imre a hódmezővásárhelyi munkálatokhoz kapcsolódva kiemelte, hivatalosan is elkezdődött a járműtelep építése. A mérnök kiemelte: jelen tervek szerint decemberben a nagyvasúti – eredeti MÁV menetrend szerinti – közlekedés újra el tud indulni (ekkor még Tram-train járművek nem fognak közlekedni).

Mucsi László elmondta, a nagyvasúti menetrend (Szeged-Békéscsaba, Szeged-Orosháza irányában) marad, ehhez fog kapcsolódni a két város közötti Tram-train közlekedés. Így a Népkert vasútállomásnál bonyolult csomópont alakul ki: az ottani közlekedési jelzőlámpa mind a vasúti, mind a közúti közlekedést figyelembe fogja venni.

Hódmezővásárhelyen a vasúti pálya mentén három jelzőlámpás csomópont kerül kialakításra, ahol a villamosnak lesz elsőbbsége. Ez azért is fontos, hogy a jármű tudja tartani az ütemtervet.

A projekt szempontjából mérföldkő lesz, ha megérkeznek a járművek. A tervek szerint erre szeptember végén, október elején kerül sor. Ekkor ugyanis elindulhat a próbajárat. A három járműnek együtt több mint 50 ezer kilométert kell megtennie. Kanda Imre hozzátette, a járműfutásnak hibamentesnek kell lennie, ha probléma lép fel, a meghibásodó járműnek újra kell kezdenie a próbát.

Az első szerelvény kettőszáz fő szállítására lesz alkalmas, amiből 92 ülőhely lesz. Kanda Imre elmondta, a prototípusok gyártása zajlik, így azokat még nem tudták megtekinteni. Hozzátette, minden szerelvényen lesz hely a mozgáskorlátozott személyeknek és a kerékpároknak.

„Olyan infrastruktúra létesül Magyarországon, ami még nem volt” – hangsúlyozta Mucsi László, hozzátéve, teljesen új technológiát valósítanak meg Magyarországon, ami képes lesz arra, hogy minél kevesebben válasszák a személyautókat. A Tram-train egy pontosan ütemezhető közlekedési eszköz, ami kényelmes, biztonságos és környezetbarát.

Kanda Imre is hangsúlyozta, ilyen projekt Magyarországon még nem volt, így sok kihívással kellett szembenézniük.

A szerelvények vezetésével kapcsolatban elhangzott: a járművezetői képzés Debrecenben megtörtént. A MÁV Start olyan személyeket választott ki, akiknek a nagyvasúti járműre való vezetési jogosultsága megvan, ehhez kiegészítő jogosultságként jön a villamos vezetése. A típusra történő képzés majd a próbafutások során történik meg. A menetrend szerinti forgalom 2021 szeptemberében indulhat el, a tervek szerint addigra minden szükséges képzés meglesz.

(X)