Mucsi László a Tram-trainről: olyan infrastruktúra létesül Magyarországon, ami még nem volt

A Magyar Kormány március 11-én rendelte el a korona vírus- járvány miatti veszélyhelyzetet, ami a projekt lebonyolítására is hatással van – fogalmazott Kanda Imre főmérnök, hozzátéve, olyan intézkedéseket hoztak, amelyek csökkentik a fertőzés veszélyt: a dolgozók a munka egy részét otthonról végzik, ahol pedig nem lehet home office-ban dolgozni, ott gondoskodtak a munkavállalók védelméről. Lehetőség van a kézmosásra, kézfertőtlenítésre illetve a munkások elkülönített, 5-6 fős csapatokban dolgoznak. Kanda Imre elmondta, minden brigád vezetője folyamatosan tájékozódik a munkavállalók egészségügyi állapotáról, emellett elmaradnak a kézfogások és igyekeznek betartani az 1-2 méteres távolságot.
A Tram-train hódmezővásárhelyi szakaszának mérnök projektvezetője kiemelte, és korábban a NIF tájékoztatása alapján mi is megírtuk, hogy a munkaszervezés szempontjából jelenleg nem okoz problémát a vírus. Az eredeti elképzelésekhez képest nincs csúszás. Az idő előrehaladtával ez természetesen változhat, de egyelőre a szükséges építési anyagok rendelkezésre állnak.
Mucsi László a vásárhelyi helyzetről a Népkerttől indulva elmondta: a nagyvasútról a leágazás megépült, a váltókat beépítették, a sínek többségében le vannak fektetve, az állomás környezetében út-, járdaépítési és tereprendezési munkálatok lesznek. Nagyobb lezárásokra nem kell számítani, az ott lévő parkolót ideiglenesen lehet használni.
Ady Endre utcán kisebb beavatkozások folynak, elsősorban a peronépítés. Forgalomkorlátozásokkal összefüggő munka nem történik. A Hősök terén is a peronépítés van folyamatban, illetve a zöldterületen vannak kisebb-nagyobb munkálatok a Szőnyi utca felé.
Szőnyi utcán elkészítették az útalapot. A sínek lefektetése megtörtént, ezek aláöntése, betonozása zajlik a napokban. A Kossuth tér-Andrássy út belső szakaszán is folyamatos a munkavégzés. Az Andrássyn elsősorban a járdaépítés van folyamatban. Jó hír, hogy az Emlékpontnál már az út mindkét irányban használható.
A Bajcsy-Zsilinszky utcán sincs különösebb forgalomkorlátozás. Jelenleg karbantartás folyik. A Kistópart utcai körforgalomban kisebb építési munkálatok vannak. A Nagyállomás előtti területen a vágányépítés lesz a következő feladat. Ott először a Kakasszéki csatornát kellett felújítani, most kezdhetnek hozzá a villamospálya építéséhez.
„Vásárhelyen egyre csökkenek azon területek száma, amelyek forgalomkorlátozással vannak összefüggésben” – fogalmazott Mucsi László.
A projekt olyan fázisában tart, hogy megkezdődtek a tarifaelőkészítési munkálatok. A tárgyalások résztvevői lesznek a MÁV Zrt., a Volánbusz, valamint az SZKT. A cél egy kedvező tarifapolitika kialakítása, ami arra sarkallja majd az embereket, hogy a tram train szolgáltatást vegyék igénybe. A tervek szerint Hódmezővásárhelyen minden megállóban lesznek jegykiadóautomaták (készpénzzel és bankkártyával lehet majd fizetni), és a szerelvényen is lesz mód a jegyváltásra (csak bankkártyás fizetés lesz).
Kanda Imre a hódmezővásárhelyi munkálatokhoz kapcsolódva kiemelte, hivatalosan is elkezdődött a járműtelep építése. A mérnök kiemelte: jelen tervek szerint decemberben a nagyvasúti – eredeti MÁV menetrend szerinti – közlekedés újra el tud indulni (ekkor még Tram-train járművek nem fognak közlekedni).
Mucsi László elmondta, a nagyvasúti menetrend (Szeged-Békéscsaba, Szeged-Orosháza irányában) marad, ehhez fog kapcsolódni a két város közötti Tram-train közlekedés. Így a Népkert vasútállomásnál bonyolult csomópont alakul ki: az ottani közlekedési jelzőlámpa mind a vasúti, mind a közúti közlekedést figyelembe fogja venni.
Hódmezővásárhelyen a vasúti pálya mentén három jelzőlámpás csomópont kerül kialakításra, ahol a villamosnak lesz elsőbbsége. Ez azért is fontos, hogy a jármű tudja tartani az ütemtervet.
A projekt szempontjából mérföldkő lesz, ha megérkeznek a járművek. A tervek szerint erre szeptember végén, október elején kerül sor. Ekkor ugyanis elindulhat a próbajárat. A három járműnek együtt több mint 50 ezer kilométert kell megtennie. Kanda Imre hozzátette, a járműfutásnak hibamentesnek kell lennie, ha probléma lép fel, a meghibásodó járműnek újra kell kezdenie a próbát.
Az első szerelvény kettőszáz fő szállítására lesz alkalmas, amiből 92 ülőhely lesz. Kanda Imre elmondta, a prototípusok gyártása zajlik, így azokat még nem tudták megtekinteni. Hozzátette, minden szerelvényen lesz hely a mozgáskorlátozott személyeknek és a kerékpároknak.
„Olyan infrastruktúra létesül Magyarországon, ami még nem volt” – hangsúlyozta Mucsi László, hozzátéve, teljesen új technológiát valósítanak meg Magyarországon, ami képes lesz arra, hogy minél kevesebben válasszák a személyautókat. A Tram-train egy pontosan ütemezhető közlekedési eszköz, ami kényelmes, biztonságos és környezetbarát.
Kanda Imre is hangsúlyozta, ilyen projekt Magyarországon még nem volt, így sok kihívással kellett szembenézniük.
A szerelvények vezetésével kapcsolatban elhangzott: a járművezetői képzés Debrecenben megtörtént. A MÁV Start olyan személyeket választott ki, akiknek a nagyvasúti járműre való vezetési jogosultsága megvan, ehhez kiegészítő jogosultságként jön a villamos vezetése. A típusra történő képzés majd a próbafutások során történik meg. A menetrend szerinti forgalom 2021 szeptemberében indulhat el, a tervek szerint addigra minden szükséges képzés meglesz.
(X)