Óriási erőfeszítések az Eötvösben – szerencsésnek érzi magát az iskola

Rendben zajlik a távoktatás a hódmezővásárhelyi Eötvös József Szakgimnázium és Szakközépiskolában, ahol összesen 440 fiatal tanul. Hornyák János tagintézmény-vezető arról számolt be lapunknak, hogy a szakmai gyakorlatokat is sikeresen megoldják a digitális munkarendnek köszönhetően. Interjú!
A koronavírus-járvány miatt március 16-án digitális oktatás kezdődött Magyarországon. Ez azt jelenti, hogy az iskolák bezártak, és a diákok otthonról, az interneten keresztül folytatják tanulmányaikat. Hétfőn a Németh László Gimnázium, Általános Iskola eddigi tapasztalatairól érdeklődtünk, míg most a Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum Eötvös József Szakgimnázium és Szakközépiskola tagintézmény-vezetőjét, Hornyák Jánost kérdeztük.
– Intézményvezetőként milyen tapasztalatokat szerzett ez idő alatt, sikerült-e átállniuk az online oktatásra?
– Informatikai képzést folytató iskolánkban mind eszközök terén, mind humánerőforrás tekintetében szerencsésnek érezhetjük magunkat.
A digitális munkarend 2020. március 16-tól, hétfőtől elindult. Iskolánk már a digitális munkarend kihirdetését követően, hétvégén elkezdett készülni az új munkaformára. Ennek köszönhetően március 16-tól már be tudott indulni az oktatás élesben. Elkészültek a Google osztálytermek, Facebook-csoportok, redmenta e-learning csoportok. Továbbá lehetőség van az e-krétán keresztül a tananyagok továbbítására. A discord, Skype, Zoom, Facebook Messenger videóhívás segítségével jó pár kollégám online videóval segíti a tanulást. Így különböző platformokon, a tantárgyi sajátosságoknak megfelelően történik a kapcsolattartás, a digitális oktatás. Természetesen törekszünk az átlátható, lehetőleg egységes megvalósításra.
Az iskolavezetés, valamint az iskolában kialakított operatív csoport feladata a segítségadás, illetve a digitális munkarend ellenőrzése.
– Voltak-e, vannak-e nehézségek? Sikerült-e megoldani ezeket?
– Felmértük a kollégák és diákjaink eszközigényét, abban a pár esetben, ahol szükség volt rá, ott kölcsönzéssel biztosítottuk ezt.
Azt tapasztaltuk, hogy a többgyermekes családok esetében a párhuzamos egymás melletti tanulás okozhat nehézséget.
– Milyen képzéseket lehet jelenleg tanulni az Eötvösben? Hogyan oldják meg az ágazatok gyakorlati óráit?
– Az Eötvösben informatika, informatika nyelvi előkészítő, egészségügy, közgazdaság, sport, gépészet, egészségügyi technika, szépészet ágazatokon, valamint pénzügyi számviteli ügyintéző, gyakorló ápoló, ápoló, informatikai rendszergazda érettségire épülő képzéseink vannak. Mind nappali, mind esti munkarendben megvalósítottuk a digitális átállást.
A szakmai gyakorlatok megszervezése különösen nagy előkészületet és figyelmet követelt, de sikerült megoldani, hogy minden egyes tanuló esetében biztosított a digitális munkarend szerinti szakmai gyakorlatok megtartása. Ehhez kellett a külső partnerek rugalmassága, illetve innovációs készsége az új helyzetre való tekintettel.
– Térjünk ki azokra, akik az idén érettségiznek. Nekik speciálisan zajlik-e a távoktatás, és ha igen, akkor ez miben különbözik a többi diákétól?
– Érettségiző tanulóink és pedagógusaink esetében kiemelten fontos a szoros együttműködés. Ezekben az osztályokban sokkal jobban fókuszáltunk az online oktatásra, ahol a diákok élőben látják és hallják tanárukat és tehetnek fel kérdéseket is. Természetesen szükség van arra, hogy a tanulók, szülők is belássák saját felelősségüket. A szaktanári, osztályfőnöki visszajelzések alapján azonban mindenki partner ebben, hiszen a cél közös: sikeres érettségi.
– Hány fő érettségizik ebben a tanévben?
– Ebben a tanévben 66 érettségiző diákunk van.
– Mikor lesz az iskolában a beiratkozás és hogyan oldják meg azt?
– A beiratkozás június hónapban várható, de természetesen iskolánk weblapján elérhető lesz a pontos időpont.
– Jelenleg hány diák tanul az intézményben és hány főből áll a tanári kar?
– Jelenleg 440 tanuló van és 54 pedagógus, ebben az óraadó szaktanárok is benne vannak.
– A pedagógusok közül mindenki részt vesz a digitális oktatásban?
– A folyamatos ellenőrzések, nyomon követések során az tapasztalható, hogy a kollégák túlnyomó többsége óriási erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy elsajátítsa a különböző platformokat, hogy megtanulja, azokat milyen módon lehet hatékonyan használni. Itt szeretném megragadni az alkalmat, hogy köszönetet mondjak nekik. Nagyon sok idő telik el azzal, hogy a tananyagot átalakítják digitális formába. Ebben a kialakult helyzetben a digitális tananyag, módszertan a következő tanévekben, például a tanulók hosszabb betegsége esetén is sikeresen felhasználható.