Ez a teendő, ha tovább törlesztené a hitelét

„A fizetési moratórium ideje alatt az adósok a szerződésből eredő tőke-, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettségek teljesítésére 2020. december 31-ig fizetési haladékot kapnak. Ez azt jelenti, hogy a moratórium alatt felhalmozódott kamatot annak lejárata után a havi törlesztő részletekkel együtt, egyelő részletekben kell megfizetni. Ennek következtében a hitel futamideje meghosszabbodik, vagyis eredeti lejárta kitolódik” – közölte a hitelnet.hu.
Ugyanakkor arra is van lehetőség, hogy az adós folytassa a szerződésszerű teljesítést, ehhez azonban nyilatkozatot kell tenni a hitelnyújtó banknál. Ez a járványhelyzetre tekintettel az egyes pénzintézetek személyes felkeresése nélkül javasolt. Van olyan bank, amelyik már a hónap első napján leemeli a törlesztést, és ha nem jelzünk időben, akkor ezt nem teszi meg.
Budapest Bank
A Budapest Banknál jelzálog- és folyószámlahitelek esetén mindenképpen nyilatkozni kell a fizetési szándékról, mivel a törlesztést az ügyfelek fizetési számlájáról vonják le és a bank nem fogja tudni eldönteni, hogy az ügyfél törlesztési szándékkal helyezett-e ott el összeget. Hitelkártya esetében azonban nem nincs szükség külön nyilatkozattételre. A hitelkártya tulajdonos az eddig megszokott módon tudja rendezni a tartozását.
A nyilatkozatot: Budapest Internetbankon,Telebankon, illetve a bank honlapján keresztül lehet megtenni.
CIB Bank
A bank arra kéri ügyfeleit, amennyiben korábban állandó átvezetési/átutalási megbízást adott meg a törlesztőrészletek rendezésére, akkor azt vonják vissza, mert ezek leállítása nem történik meg automatikusan!
A lakossági ügyfelek a CIB24 telefonos ügyfélszolgálaton keresztül nyilatkozhatnak.
Lízinggel rendelkező ügyfeleknek a bank honlapján található kapcsolódó dokumentumok közül a lízing ügyfeleknek szóló tájékoztatót kell letölteni, majd kitöltve visszaküldeni a megadott e-mail címre.
Az ügyfeleknek – önálló rendelkezők esetén – hamarosan lehetőségük lesz online is nyilatkozni arról, hogy nem kívánnak a moratóriumban maradni. Erről a lehetőségről a későbbiekben tud további tájékoztatást adni a bank.
Erste Bank
Aki személyi kölcsönnel és/vagy jelzáloghitellel és/vagy babaváró kölcsönnel és/vagy az Erste Lakástakarék által nyújtott jelzáloghitellel rendelkezik, nyilatkozatát a bank elektronikus és telefonos csatornáin is megteheti.
A pénzintézet arra is felhívja a figyelmet, ha az adós Munkáltatói kölcsönnel rendelkezik (jelzáloghitel és/vagy személyi kölcsön), úgy a fenti termékekre vonatkozó nyilatkozatába értendő a Munkáltatói kölcsönre vonatkozó döntése is.
A nyilatkozatok az alábbi módon tehetők meg:
- amennyiben aktív hozzáféréssel rendelkezik az ügyfél, az Erste NetBankon vagy
- Erste TeleBankon nyitvatartási időben, hétfőtől-péntekig: 7-21 óráig.
Aki hitelkártyával és/vagy folyószámla hitelkerettel rendelkezik, nyilatkozatát egyelőre Erste NetBankban, az ott felugró nyilatkozási felületen teheti meg. A további nyilatkozási lehetőségek rendelkezésre állásáig az ügyfelek szíves türelmét kérik.
K&H Bank
A K&H Banknál az alábbi módok választhatók a nyilatkozat megtételére:
- K&H e-bankban: a hitelek menüpontban a „nyilatkozat törlesztési moratóriumról” blokkban lakáshitel, babaváró hitel, munkáltatói és személyi kölcsönök esetén, minden egyéb hitel és kölcsön esetén az üzenetek menüpontban a hitel azonosító megadásával
- K&H mobilbank üzenetben: az üzenetek menüpontban az „információ” üzenet kategóriát kiválasztva a hitel azonosító megadásával
- K&H mobilbankból telefonon: az elérhetőségek/gyorshívás funkció kiválasztásával a bankszámlák, bankkártyák menüpontban
- K&H Telecenter hívásával
A moratóriumról történő lemondó nyilatkozatok feldolgozása jelenleg is folyamatban van a pénzintézetnél. Minden ügyfelet értesíteni fognak, amint feldolgozták az üzeneteket.
MKB Bank
Jelzálogfedezetű kölcsönnel, illetve személyi kölcsönnel rendelkező ügyfelek:
- ha van NetBANKár hozzáférésük az összes érintett hitelszerződéséről, mint adós egyidejűleg nyilatkozhat a következő módon:
Be kell lépni a NetBankár fiókba, majd az oldal fejlécének közepén található „Írjon nekünk” linkre kattintva az „üzenet tárgya” mezőbe be kell írni, hogy: Hitelmoratóriummal kapcsolatos nyilatkozat, majd az alábbi szöveget kell bemásolni az „üzenet szövege” mezőbe:
Nyilatkozom, hogy a 47/2020. (III.18.) számú kormányrendelet szerinti fizetési moratóriumot nem kívánom igénybe venni, Hitelszerződésem alapján fennálló tartozásomat az eredeti szerződési feltételek szerint kívánom teljesíteni. Tudomásul veszem, hogy amennyiben a későbbiekben mégis élni kívánok a Hitelszerződés alapján fennálló tartozásom teljesítésének fizetési moratórium alatti felfüggesztésével, azt jelen Bejelentésem visszavonásával jelezhetem a Bank felé.
Fenti üzenetet a Rögzít gombra kattintva kell elküldeni.
- Ha nem rendelkezik NetBANKár hozzáféréssel: meglévő ügyfélként könnyedén igényelhető NetBANK hozzáférés a bank online felületén.
OTP Bank
Aki továbbra is szeretné törleszteni hitelét, annak lehetősége van online néhány lépésben nyilatkozni:
- Internetbankban: a nyilatkozat az Igénylések/Fizetési moratórium menüpontban a Törlesztés folytatását választva tehető meg.
- A bank honlapján – amennyiben nincs internetbank hozzáférés vagy ingatlanlízing szerződés esetén –
A feldolgozási idő mindkét nyilatkozattétel esetén több nap is lehet. Akik nem szeretnék nyilatkozatukat az online csatornákon keresztül megtenni, azokat arra kéri a bank, hogy csak néhány nappal a törlesztés esedékességi határideje előtt jelezzék ezt.
Raiffeisen Bank
Aki továbbra is fizetni szeretné hitelét, annak a Raiffeisen Direkt telefonos ügyfélszolgálatát kell hívnia és a 7-es menüpontot választani. A telefonszám belföldről ingyen hívható.
A Raiffeisen Bank fiókjaiban is lehetőség van a kérdésben eljárni, de a jelenlegi helyzetben elsősorban a telefonos ügyintézést javasolja a bank.
Takarékbank
A fizetési moratóriumból való kilépésre vonatkozó nyilatkozat a bank honlapjáról letölthető és az alábbi módon valamelyikén eljuttatható a hitelintézethez:
- Postai úton: a bank honlapján megadott címre
- Telefonos Ügyfélszolgálaton: a bank honlapján megadott telefonszámon is megtehető a nyilatkozat
- E-mailben: a bank honlapján megadott e-mail címen
A jelenlegi vészhelyzetre való tekintettel a bank kiemelten kéri, hogy a bankfiókokat ne keressék fel személyesen! Az ügyintézés céljából a nap 24 órájában elérhető a Telefonos Ügyfélszolgálat.
UniCredit Bank
A bank a törlesztési moratóriummal kapcsolatosan kidolgozott részletekről, a legfontosabb tudnivalókról és az esetleges teendőkről honlapjuk folyamatosan frissülő felületén nyújtanak tájékoztatást ügyfeleiknek.
A fizetési moratóriumból való kilépésre tett nyilatkozatot az ügyfelek bármikor visszavonhatják, amelyet követően újra mentesülhetnek a törlesztőrészletek fizetése alól.
(Forrás és további információk: hitelnet.hu; Borítókép: illusztráció)