A járvány egyelőre nem befolyásolja a Tram-train munkálatokat, Vásárhelyen jól haladnak a beruházással

A hétfő délelőtti Közös nevezőben a lakosságot a beruházás jelenlegi állapotáról tájékoztatták. Bár tombol a koronavírus-járvány, a munkálatok tovább haladnak.
A Magyar Kormány március 11-én rendelte el a veszélyhelyzetet, ami a projekt lebonyolítására is hatással van – fogalmazott Kanda Imre, hozzátéve, olyan intézkedéseket hoztak, amelyek csökkentik a veszélyt: a munka egy részét (ami nem igényel fizikai jelenlétet) otthonról végzik. Ez körülbelül 25-30 munkavállalót érint.
Ugyanakkor vannak olyan feladatok, amelyeket nem lehet home office-ban ellátni. Ezek a fizikai jelenlétet igénylő munkálatok továbbra is változatlanul folynak, ebben az esetben nagyjából 30 személyről van szó. Az ő védelmük érdekében van lehetőség a kézmosásra, kézfertőtlenítésre illetve elkülönített, 5-6 fős csapatok dolgoznak.
Kanda Imre elmondta, minden egyes brigádnak a vezetője folyamatosan tájékozódik a munkavállalók egészségügyi állapotáról. Emellett az érintkezési szabályok is változtak: elmaradnak a kézfogások, igyekeznek betartani az 1-2 méteres távolságot.

Forrás: Rádió7
A Tram-train beruházások főmérnöke, projektvezetője kiemelte, munkaszervezés szempontjából jelenleg nem okoz problémát a vírus, az eredeti elképzelésekhez képest nincs csúszás. Természetesen ez változhat, de egyelőre az alapanyagok is rendelkezésre állnak. Kanda Imre hangsúlyozta, ez ma igaz, de hogy egy hét múlva milyen lesz a helyzet, azt nem tudni.
Mucsi László elmondta, nagyon bizonytalan, hogy lesz-e probléma az alkatrészek beszállításával, ugyanakkor bíznak abban, hogy ez nem befolyásolja a járművek összeszerelését. Az előzetes tervek szerint idén szeptember végén, október elején kell a járműveket a Stadlernek leszállítani. A projekttanácsadó reményét fejezte ki, hogy tudják tartani az ütemet.
Ha a járművek már itt lesznek, elindulhat a próbajárat (a háromnak együtt több mint 50 ezer kilométert kell megtennie). Kanda Imre hozzátette, itt a járműfutásnak hibamentesnek kell lennie. Ha probléma lép fel, a meghibásodó járműnek újra kell kezdenie a próbát. A beszélgetésből az is kiderült, hogy a Tram-train hálózatának jelenlegi állapotában Szegeden és a vasúti szakaszon is tudna már futni a jármű.
Mucsi László a vásárhelyi helyzetről a Népkerttől kezdve elmondta: a nagyvasútról a leágazás megépült, a váltókat beépítették, a sínek nagyjából le vannak fektetve, az állomás környezetében út-, járdaépítési és tereprendezési munkálatok lesznek. Nagyobb lezárásokra nem kell számítani, az ott lévő parkolót ideiglenesen lehet használni.

Forrás: Rádió7
Ady Endre utcán kisebb beavatkozások folynak, elsősorban a peronépítés. Forgalomkorlátozásokkal összefüggő munka nem történik. A Hősök terén a peronépítés van folyamatban, illetve a zöldterületen vannak kisebb-nagyobb munkálatok a Szőnyi utca felé.
Szőnyi utcán elkészítették az útalapot, a sínek lefektetése megtörtént, azoknak az aláöntése, betonozása történik a napokban. Kossuth tér-Andrássy út belső szakaszán folynak munkálatok, az Emlékpontnál mindkét irányban használható az út, az Andrássyn elsősorban a járdaépítés van folyamatban.
Bajcsy-Zsilinszky utcán sincs különösebb forgalomkorlátozás, ott karbantartás van. A Kistópart utcai körforgalomban kisebb építési munkálatok folynak. Nagyállomás előtti területen a vágányépítés lesz a következő feladat. Ott először egy csatornát kellett felújítani, most kezdhetnek hozzá a villamospálya építéséhez.
Emellett megkezdődtek a tarifaelőkészítési munkálatok, aminek tagjai lennének a MÁV, a Volánbusz, valamint az SZKT. A cél egy kedvező tarifapolitika kialakítása. Hódmezővásárhelyen minden megállóban lesznek jegykiadó automaták, emellett a szerelvényen is lesz mód jegyvásárlásra.
Kanda Imre kifejtette, a jelen tervek szerint a Nagyvasúton decemberben a nagyvasúti – eredeti MÁV menetrend szerinti – közlekedés újra el tud indulni (ekkor még Tram-train járművek nem fognak közlekedni).
Mucsi László elmondta, a Nagyvasúti menetrend marad, ehhez fog kapcsolódni a két város közötti Tram-train közlekedés. Így a Népkert vasútállomásnál bonyolult csomópont fog kialakulni, az ottani lámpa különböző prioritás szerint fog zöld utat biztosítani. Hódmezővásárhelyen a vasúti pályán három jelzőlámpás csomópont kerül kialakításra, ahol a villamosnak lesz elsőbbsége.
Kanda Imre elmondta, a prototípusok összeszerelése zajlik, így azokat még nem tudták megtekinteni. Hozzátette, minden szerelvényen lesz hely a mozgáskorlátozott személyeknek és a kerékpároknak.

Forrás: Rádió7
Mucsi László aláhúzta, teljesen új technológiát valósítanak meg Magyarországon, ami képes lesz arra, hogy minél kevesebben válasszák a személyautókat. A Tram-train ugyanakkor egy pontosan ütemezhető közlekedési eszköz, ami kényelmes és környezetbarát.
Kanda Imre kijelentette, a műszaki kihívások mellett jogi kihívások is voltak. Ezeket a projekt folyamán jogszerűen jelölte az ITM.
A szerelvények vezetésével kapcsolatban elmondták: a járműképzés Debrecenben történt meg. A MÁV Start olyan személyeket választott ki, akiknek a nagyvasúti járműre való vezetési jogosultságuk megvan, ehhez kiegészítő jogosultság a villamos vezetése. A próbafutások során történik meg a típusra történő képzés. 2021 szeptemberében elindul a menetrend szerinti forgalom, a tervek szerint addigra minden szükséges képzés meglesz.