quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 22. kedd
  -  Csilla, Noémi
Vásárhely24.com archívum

Felszínre akarják hozni a Titanic S. O. S. jelzést küldő távírót

2020. február 21.

A vállalat ügyvédei csütörtökön indokolták meg a bíróság előtt, miért szükséges a gyorsan romló állapotú roncson a készülék felkutatása, mielőtt helyrehozhatatlanul károsodna.

A vállalat szakértője, David Gallo, a Woods Hole Oceanográfiai Intézet nyugalmazott kutatója kifejtette: a szikratávíró rendkívül értékes műtárgy, megmentése nem kegyeletsértő a hullámsírba szállt holtakkal szemben, ellenben segít megőrizni és fenntartani a hajó örökségét.

Rebecca Beach Smith, a Titanic megmentési kérdéseivel foglalkozó tengerjogi bíró további részleteket rendelt be a következő tárgyalásra, hogy elegendő információ álljon rendelkezésére a döntéshez.

A Titanic 1912. április 14-én éjjel 11.40-kor ütközött egy jéghegynek Angliából New Yorkba tartva. A hatalmas luxusgőzös a még viszonylag újdonságnak számító Marconi-féle drótnélküli távíróval küldött kétségbeesett üzeneteket a katasztrófáról.

Az üzeneteket a közelben lévő hajókon és a szárazföldön is fogták.

Azonnali segítségre van szükségünk… Nekimentünk egy jéghegynek, és süllyedünk… A nőket csónakokba ültettük” – írták a távírón.

A hajó alig három óra alatt elsüllyedt, a fedélzetén tartózkodó több mint kétezer-kétszáz főnyi utas és a legénység közül alig több mint hétszázan élték túl a tragédiát.

A Titanic roncsának elhelyezkedését az Atlanti-óceán mélyén, Új-Fundlandtól 645 kilométerre a Robert Ballard óceánkutató által vezetett nemzetközi csoportnak sikerült meghatároznia 1985-ben. Az RMS Titanic Inc. bírósági felhatalmazással az évek során több ezernyi leletet hozott felszínre a roncsok közül.

A szikratávíró a cég szerint a hajó tatján egy kajütben van, amelynek teteje elkezdett átlyukadni. A vállalat szakértője, Paul Henry Nargeolet elmondta: elképzelhető, hogy mire idén odajutnak, a tető már leomlik, és mindent maga alá temet.

A leletmentést az amerikai Nemzeti Oceanográfiai és Légköri Hivatal arra hivatkozva ellenzi, hogy a korábbi bírósági döntések már megtiltották a vállalatnak, hogy lyukakat fúrjanak a hajóba vagy műtárgyakat hozzanak fel a felszínre. Azok a leletek, amelyeket a cég korábban kimentett, a hajó környékén voltak szétszóródva.

A hivatalt képviselő ügyész, Kent P. Porter szerint precedenst teremthet, ha engedélyezik a roncs belsejéből a távíró kimentését. Porter emlékeztetett, hogy a roncsot nemzetközi egyezmények védik, és régészeti szabályok vonatkoznak rá.

Karen Kamuda, a massachusettsi székhelyű Titanic Historical Society elnöke állásfoglalásában úgy fogalmazott, hogy „a társaság 1985 óta ellenzi a roncs háborgatását, mivel az sok ember hullámsírja”. Mint hozzáfűzte: „ahogy mindig, most is a pénzről szól az egész.”

Forrás: hirado.hu