quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

A gyalogosok érdekeiért küzdenek nyolc éve

2020. február 17.

A KSH adatai szerint 2019 január és szeptembere között 12 267 közúti baleset történt Magyarországon, ennek közel kétharmadát személyautók okozták. Csak a harmadik negyedévben 176 ember vesztette életét balesetben és 1586-an súlyosan, 4649-en könnyen sérültek meg ebben az időszakban.

Révész Máriusz kormánybiztos lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy ha sikerülne a baleseti statisztikákat leszorítani az európai átlag szintjére, akkor évente 150-160 ember életét lehetne megmenteni.

2018-ban 1079, míg tavaly január és november közötti időszakban 810 gyalogost gázoltak el kijelölt gyalogátkelőhelyen – közölte a rendőrség tavaly év végén. A számok azt mutatják, hogy naponta három baleset történik a zebrákon, és ezekben évente hozzávetőleg 30 ember veszti életét.

Az elmúlt hetekben is történt egy zebrás gázolás Budapesten, amelyben egy 42 éves nő halt meg.

Arról nincs statisztika, hogy a gyalogosátkelők közül hány volt olyan, ahol nem volt megfelelő a felfestés, ahol lekopott a jelzés, vagy arról sem, hány baleset történt olyan helyen, ahol a zebra hiányában veszélyes volt az átkelés.

A Járókelő.hu kampánykoordinátora Ludmán Katalin a hirado.hu-nak elmondta, hogy az egyesület nyolc éve közvetíti a lakosság panaszait, kéréseit a városi szolgáltatók és önkormányzatok felé, legyen szó elhanyagolt parkokról, rosszul működő közlekedési lámpákról, hiányzó vagy lekopott zebrákról és gazdátlan autóroncsokról.

A Járókelők blog a „levél a polgármesternek” című szlovák hibabejelentő felület „magyarosításával” indult. Működik még hasonló weboldal Londonban is.

Nyolc év alatt az egyesület szolgáltatásait már több városra is kiterjesztették.

Budapesten és más vidéki városokban összesen csaknem félszáz önkéntes dolgozik a panaszok kezelésén. Ezekből akad bőven, naponta több tucat bejelentés érkezik valamilyen közterületi problémáról, ami az ügykezelőknek köszönhetően 24 órán belül megérkezik a városgazdákhoz.

A járókelő.hu egyfajta közvetítőként jár el, ami azért előnyös, mert így tehermentesíthetik az ügyfélszolgálatokat, másrészt megkönnyíti az emberek dolgát, hiszen nem kell keresgélniük, hogy az adott panasszal kihez kell fordulni – emelte ki a kampánykoordinátor.

A rendszer egyszerűen működik: az emberek beküldik a panaszt a hibabejelentő felületen és az a megfelelő cégnél vagy hatóságnál landol.

Az alapítás óta több mint 31 ezer megoldott ügyük van. A legtöbb Budapestről, de a vidéki városokból is egyre több bejelentés érkezik. Veszprémben a város hivatalos hibabejelentő felülete már a Járókelő.

A korábbi adatok is azt mutatják, hogy az évi több ezer bejelentés közel fele a szemét és hulladék, zöldterületek és parkolás valamint forgalomirányítási kérdésekre vonatkozik. Ez utóbbi kategóriába tartoznak a gyalogos-átkelőhelyekkel kapcsolatos jelzések is.

Az új zebrák létesítésre sokszor kapnak elutasító választ, nagyjából minden tizedik kérelem vezet eredményre.

Budapesten a problémát nehezíti, hogy több szervnek kell együttműködni ebben a kérdésben.

A budapesti úthálózat fenntartója, a Budapest Közút kezeli az ügyek többségét, de érintett lehet a Fővárosi Önkormányzat és az egyes kerületi önkormányzatok is. A Budapesti Közlekedési Központot is sokszor be kell vonni egy-egy ügybe.

Az elutasítások egyik oka a forráshiány, de forgalom-technikai okokra is sokszor hivatkoznak. Sokszor azért utasítanak el egy igényt, mert a forgalom nem éri el az előírások szerinti küszöbértékeket.

A Budapest Közúttól is szerettük volna megtudni, hogy pontosan milyen kritérium alapján kerülhet egy adott útszakaszra zebra, illetve azt is, hogy a mekkora forrás áll rendelkezésükre új átkelőhelyek létrehozására, valamint meglévő lekopott zebrák újrafestésére, de kérdéseinkre eddig nem kaptunk választ.

A baleseti statisztikák is azt mutatják, hogy nagy szükség van a kijelölt gyalogátkelőhelyek felfestésére és hatékonyabb védelmére – mondta Ludmán Katalin

Részben ennek a problémának a megoldását szolgálta az egyesület őszi akciója. A kampányban kiválasztottak három olyan budapesti közlekedési csomópontot, ahol megítélésük szerint szükség lenne zebrára.

„Igyekeztünk olyan helyszíneket kiválasztani, ahol úgy éreztük, hogy társadalmi támogatottság van a gyalogosátkelőnek és ahol egy civil közösség már lobbizott a zebráért, de nem járt sikerrel” – mondta, hozzátéve, hogy minden helyszínről kaptak már bejelentést az oldalon is.

Az egyik helyszín a Vámház körúti Vásárcsarnok mögött, a Sóház utcában lett megjelölve. A Corvinus Egyetem oktatói és diákjai is lobbiztak, hogy fessenek  zebrát a biztonságos átkelés érdekébe. A Budapest Közút elutasította a megkeresést, mondván nem sokkal odébb van egy kijelölt átkelőhely, majd később a nem megfelelő fényviszonyokra hivatkoztak.

Az Örs vezér terén a gyalogosok zebra és bármilyen akadálymentes közlekedési lehetőség hiányában a biciklisek számára kijelölt felszíni sávot használják az átkelésre, ezért itt is próbálkoztak új zebrák létesítésével. A harmadik helyszín a Rákóczi úton, a Kazinczy és a Szentkirályi utca vonalában volt.

A járókelő.hu az összes szakmai fórumon részt vesz, ahol a gyalogosok érdekképviseletét láthatják el és rendszeresek az egyeztetések az önkormányzati cégekkel és a városvezetéssel is. Álláspontjuk, hogy mindenki gyalogosnak születik és még a sokat autózók is biztosan felveszik ezt a szerepet.

A zebra kampány tavasszal is folytatódik. A három helyszín közül az egyiken jól látható színes zebrát szeretnének felfesteni – mondta a kampánykoordinátor.

(Forrás: hirado.hu; Borítókép: illusztráció)