Vasbakokon áll a Szőke Tisza

Hatalmas szerencséjük volt a Szőke Tisza kiemelésén dolgozóknak, mert gyakorlatilag amióta kiemelték, nem voltak mínusz fokok. Ráadásul a napokban folyamatosan esett az eső, így idejében végeztek a munkával. Azóta bakokra állították a gőzöst – számol be a Délmagyarország.
Már nem a felfújható ballonokon, hanem vasbakokon áll a Szőke Tisza, legalábbis ezt láttuk, amikor kedden a tápéi téli kikötőnél jártunk, hogy megnézzük, mennyit haladtak a gőzös kiemelése óta a szakemberek. A bakra állításról sajnos nem tudtunk képeket készíteni, csak a végeredményről, de ez sem lehetett egyszerű feladat. Főleg, hogy a hajó jelenleg gyakorlatilag megközelíthetetlen – írja a lap.
Amikor január 23-án elkezdték kihúzni a folyóból, tulajdonképpen szerencséjük volt a mentésben részt vevőknek, hogy fagyos terepen tudtak dolgozni, és az az időjárás végül még néhány napig, a partra vontatás végéig ki is tartott.
– Arról, hogy mi lesz a hajóroncs további sorsa, nagyon korai bármit is nyilatkozni. Most, hogy végre a partra került, megkezdődhet a későbbi terveket alapjaiban meghatározó kárfelmérés – mondta el a partra vontatás után a Délmagyarországnak a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a mentés koordinátora. Heizler Tamás hozzátette, hogy nem szimplán a hajó kiemelése volt a cél, hanem az, hogy épségben maradjon, ezért tartott a tervezett két nap helyett öt napig a mentőakció. A munkához egyedi, a Szőke Tiszára szabott technológiát dolgoztak ki, amit nemhogy tesztelni, kipróbálni sem tudtak addig.
A hajó egy ideig a fővárosban, majd 1978 után Szegeden üzemelt állóhajóként, itt keresztelte át az akkori városvezetés Szőke Tisza névre. 1980-tól étteremként, majd a 80-as évek végétől diszkóhajóként üzemelt, míg 2000-ben rossz állapota miatt elvontatták a Tápéi öbölbe. Itt süllyedt el 2012-ben az akkor 95 éves gőzhajó.