quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Promenad.hu archívum

Kiosztották az Oscar-díjakat – az Élősködők tarolt

2020. február 10.

A dél-koreai Pong Dzsunho cannes-i Arany Pálmás Élősködők című filmje minden tekintetben a 2020-as Oscar-gála nagy nyertese. Hat jelöléséből négy díjat szerzett meg, így a 92. gála legtöbb Oscar-szobrát begyűjtő film lett, ráadásul mind a négy díj a legfontosabb kategóriákban született: legjobb film, legjobb rendezés, legjobb eredeti forgatókönyv és legjobb nemzetközi film. Dél-koreai film korábban még jelölésig sem jutott, az Élősködők most olyat ért el, amit idegen nyelvű film korábban még soha: elnyerte a legjobb film elismerését.

A díjak szétszórásának tekintetében az utóbbi idők legizgalmasabb gálája volt a 92. Oscar-díjkiosztó. Mert noha a színészi elismeréseket illetően teljes mértékig bejött a papírforma (azaz, az az eredmény született, amit a korábbi díjak alapján a hollywoodi szaksajtó megjósolt: Joaquin Phoenix, Renée Zellweger, valamint Brad Pitt és Laura Dern győzelme), a többi kategóriában igazi meglepetések születtek – kiváltképp, ami a “fődíjat” illeti.

Eleve az óriási meglepetés, hogy Martin Scorsese Az ír című filmje 10 jelöléséből egyetlenegyet sem vált majd díjra, ezzel az idei Oscar legnagyobb vesztese lesz. De a Joker is csak 2 díjat kapott a 11 nominációból, igaz mindkettő fontos: Joaquin Phoenix férfi főszereplőként, illetve Hildur Guðnadóttir a legjobb eredeti filmzenéért (ráadásul az izlandi zeneszerzőnő csupán a harmadik nő, aki nyert ebben a kategóriában, vagyis a Joker-nek köszönhetően kicsit javult a díjazottak nemi aránya).

Sőt, 10 jelölésből csak 2 díjat kapott Quentin Tarantino képeslapfilmje, a Volt egyszer egy Hollywood is (férfi mellékszereplő: Brad Pitt, valamint legjobb látványtervezés). S az idei gála favoritja (a hollywoodi céhek, a Golden Globe és a BAFTA, no meg az amerikai kritikusok szerint), a szintén 10 kategóriában jelölt 1917 is csak 3 díjat nyert: operatőri (Roger Deakins), hangkeverés és vizuális effektek.

Ezekhez képest rendkívül jónak számít a dél-koreai Élősködők 6 jelölés-4 díj aránya. Ráadásul a cannes-i fődíjat, az Arany Pálmát tavaly elnyert alkotás az amerikai szaksajtó szerint leginkább a legjobb nemzetközi film és a legjobb forgatókönyv elismerésében reménykedhetett. Ezeket el is nyerte, megfejelve a legjobb rendezés, és a “fődíj”, a legjobb film Oscar-díjával.

Márpedig ez utóbbi két szobrot a gála előtt olyannyira biztosan az 1917-nek (és Sam Mendesnek) jósolták, hogy az Élősködők rendezője, Pong Dzsunho nem győzött folyamatosan meglepődni, producertársa, Kvak Sine pedig a legjobb film díjának átvételekor elsőre annyit tudott kinyögni: nincsenek szavaim.

Nehéz is lehet feldolgozni, hogy az Élősködők nem csupán az első dél-koreai film, ami egyáltalán Oscar-díjat nyert, de rögvest az első nemzetközi (idegen nyelvű) produkció, ami elnyeri a legjobb film díját.

Az Oscar történetében eleve kevés nemzetközi (tehát nem amerikai és angol) filmet jelöltek a legfontosabb díjra: az Élősködők volt a 12-ik ilyen. Ráadásul korábban olyan “idegen nyelvű” filmek reménykedtek hiába, mint A nagy ábránd Jean Renoirtól (1938), Ingmar Bergman sűrű atmoszférájú Suttogások és sikolyok-ja (1973), Roberto Benigni keserédes holokausztfilmje, Az élet szép (1998) vagy Ang Lee látványos vuhsziája, a Tigris és sárkány (2000).

Az Élősködők tehát elsőként nyerte el a legjobb film díját, de elnyerte rögtön a nemzetközi film elismerését is – azaz mindkét kategóriában nyerni tudott, aligha valószínű, hogy ezt a bravúrt sikerül egyhamar másnak megismételni.

Az idei Oscaron nem volt magyar jelölt (januárban derült ki, hogy Tóth Barnabás Akik maradtak című filmje nem került be a szűkített listáról az 5 hivatalos jelölt közé), de így is lehetett magyar nevekkel találkozni a gálán. A legjobb dokumentumfilm, az American factory egyik rendezője a magyar származású Steven Bognar, a legjobb nemzetközi film díját felvezető montázsba bekerült egy rövid jelenet Röhrig Gézával az Oscar-díjas Saul fiá-ból, végül egy kevésbé örömteljes összeállításban is felbukkant egy magyar név. Az elmúlt év nagy filmes veszteségeiről megemlékező In Memoriam blokkban tisztelegtek a tavaly elhunyt Udvardy Anna, az Oscar-díjas Mindenki producere előtt is.

 

A 92. Oscar-gála nyertesei:

Legjobb film: Élősködők

Legjobb rendező: Pong Dzsunho (Élősködők)

Legjobb férfi főszereplő: Joaquin Phoenix (Joker)

Legjobb női főszereplő: Renée Zellweger (Judy)

Legjobb férfi mellékszereplő: Brad Pitt (Volt egyszer egy Hollywood)

Legjobb női mellékszereplő: Laura Dern (Házassági történet)

Legjobb operatőr: Roger Deakins (1917)

Legjobb eredeti forgatókönyv: Pong Dzsunho és Han Dzsinvon (Élősködők)

Legjobb adaptált forgatókönyv: Taika Waititi (Jojo Nyuszi)

Legjobb nemzetközi film: Élősködők

Legjobb animációs film: Toy Story 4.

Legjobb dokumentumfilm: American Factory

Legjobb rövid dokumentumfilm: Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)

Legjobb élőszereplős rövidfilm: The Neighbors’ Window

Legjobb animációs rövidfilm: Hair Love

Legjobb eredeti filmzene: Hildur Guðnadóttir (Joker)

Legjobb eredeti betétdal: (I’m Gonna) Love Me Again” a Rocketman c. filmből – zene: Elton John; szöveg: Bernie Taupin

Legjobb hangvágás: Donald Sylvester (Az aszfalt királyai)

Legjobb hangkeverés: Mark Taylor és Stuart Wilson (1917)

Legjobb látványtervezés: Barbara Ling és Nancy Haigh (Volt egyszer egy Hollywood)

Legjobb smink: Kazu Hiro, Anne Morgan és Vivian Baker (Botrány)

Legjobb jelmez: Jacqueline Durran (Kisasszonyok)

Legjobb vágás: Andrew Buckland és Michael McCusker (Az aszfalt királyai)

Legjobb vizuális effektek: Guillaume Rocheron, Greg Butler és Dominic Tuohy (1917)