Stabil lakásárak és stabil kereslet a tram-train nyomvonal mellett Vásárhelyen

Egy-egy vásárhelyi lakás ma már a két-háromszorosát éri annak, mint néhány évvel ezelőtt. Különösen igaz ez azokra az ingatlanokra, amelyek a tram-train nyomvonal mellett fekszenek: a beruházás által ugyanis az átlagosnál jobban megnövekedett az áruk.
A témában Ádók Zoltán ingatlanszakértővel beszélgettünk, aki elmondta: ha vizsgálni kell a lakások áremelkedésének okát, akkor egészen 2015-ig kell visszamenni. Ekkor ugyanis elindult a Családok Otthonteremtési Kedvezménye, közismertebb nevén a CSOK. Ekkor még Hódmezővásárhelyen 90-120 ezer forint között mozgott a lakások négyzetméterára, ami 2015 óta folyamatos és nagyon látványos emelkedésbe kezdett. Az ingatlanpiacon az áremelkedéshez mindig több tényezőnek kell egymáshoz igazodnia. A CSOK önmagában nem lett volna elég, így fontos megemlíteni a kedvező kamatozású banki hiteleket, a gazdaság stabilitását, de ide lehet sorolni az adókedvezményeket is, illetve minden olyan kormányzati intézkedést, amely segítségével több pénz maradt a háztartásokban.
A szakember emlékeztetett: ezeket a támogatásokat és a lakásvásárlási kedvet ösztönző intézkedéseket összevetve ez azt eredményezte, hogy megnőtt a fizetőképes kereslet a piac keresleti oldalán, így a kínálati oldal is bátrabban emelte az árait. Azt nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy arányába véve a lakások után mindig nagyobb a kereslet, mint a családi házakért, ami a frekventált fekvésük, a családi házakhoz képest mérsékeltebb áraik és a keresleti oldal széles skálájának is köszönhető.
– Itt szeretnék visszakanyarodni a tram-train jelentőségéhez. Az eleve magas érdeklődői számot a tram-train által kínált lehetőségek még megnövelték, ugyanis szegedi érdekeltségű vevőjelöltek is megjelentek a piacon, illetve azok a vásárhelyi lakosok is a megállók közelségét keresik, akik például Szegedre járnak dolgozni, vagy a gyerekeiket oda szeretnének járatni iskolába. De megemlíthetném a befektetőket is, akik szintén a tram-train kedvező hatásaiban bízva elsősorban itt keresnek ingatlanokat. Ezeknek a tényezőknek az összetétele miatt lehet azt kijelenteni, hogy ma Hódmezővásárhelyen a tram-train nyomvonala mellett a legnagyobb az érdeklődés a lakásokra! – jelentette ki Ádók Zoltán.
Hozzátette, a tram-train építésének kezdetén látványosan megugrott a nyomvonal melletti ingatlanok értéke, ami azóta stabilizálódott. A fentebb említett okok miatt az érdeklődés is megnőtt irántuk, ami a mai napig kitart. Tavaly nyártól kezdve megnövekedett a szegedi érdeklődők száma, akik az árrobbanás ellenére is 5-6 millió forinttal olcsóbban tudtak itt ingatlant venni, mint a megyeszékhelyen. Döntésüket a vásárhelyi lakások mellett az is befolyásolja, hogy a munkahelyükre a villamosvasút által szinte ugyanannyi idő alatt beérnek majd, mint eddig. El kell ismerni, hogy vonzóbb lett a szemükben a város.
– Ezekkel az érdeklődőkkel mindig elbeszélgetek, hogy miért is kacsintgatnak Vásárhely irányába. Természetesen az egyik legfontosabb tényező a Szegedhez mért alacsonyabb árak, viszont azt is érdemes megjegyezni, hogy az elmúlt 20-30 évben, a szegedieknek nem igazán volt alternatíva a vásárhelyi piac. Viszont a tram-train körüli média visszhang és az építkezés kezdete arra sarkalta őket, hogy átjöjjenek Vásárhelyre és felmérjék a várost – ismertette az ingatlanos.
A szegedi érdeklődőknek a nagyrésze fiatalokból áll. Ádók Zoltán szerint Hódmezővásárhelyről nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a fiatalok, vagy fiatal családok számára kedvező lehetőségekkel szolgál. Az oktatási intézményektől kezdve a közigazgatási hivatalokon át, a jó színvonalú orvosi szolgáltatásokig minden megtalálható itt, de meg kell említeni a gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt biztosított sportolási és kulturális lehetőségeket is. Tehát minden lehetőség biztosított egy kényelmes életvitel kialakításához. Erre jön még a tram-train által kínált lehetőség is, hogy a munkahelyük és a lakásuk közötti ingázást ezek után kevesebb idő alatt letudhatják.
Úgy látja, hogy azokra a lakásokra a legnagyobb a kereslet, amelyektől gyalog néhány perc alatt elérhetők a megállók. – Szembetűnő áremelkedést a Bajcsy Zsilinszky, a Kistópart és a Mérleg utcai lakásoknál tapasztaltam. Pár éve ezeknek a lakásoknak az ára jócskán elmaradt a belvárosi és a hódtói lakásokétól, mostanra viszont eltűnt ez a különbség. A belvárosban a Csengettyű közi lakásoknál érzem azt, hogy annak ellenére, hogy az egyik legrégebbi, legelavultabb társasházakról beszélünk, a tram-train megálló közelsége miatt nagy az érdeklődés irántuk – osztotta meg lapunkkal a szakértő.
Nemrég számoltunk be arról, hogy idén helyreállhatnak az ingatlanpiacon a keresleti-kínálati viszonyok, és legfőképp a hirdetésben szereplő kínálati árak. Ugyanis a meghirdetett ingatlanok egy része eddig sem képviselt olyan magas árat, mint amennyiért meghirdették.
Ádók Zoltán a tram-train melletti lakásoknál is bőven lát erre példát. Felhívta a figyelmet: mihamarabb rendbe kellene tenni az kínálati árakat, ugyanis ha egy ingatlant túláraznak, az már nem vonzó a vevők számára. – Van olyan lakás, amit például 12 millió helyett 15 millió forintért hirdettek meg, míg Szegeden egy ugyanolyan lakás 16-17 millió, tehát már egy szegedinek nem éri meg a vásárhelyit megvenni. De nem ritka a több hónapja, esetleg már éve eredménytelenül hirdetett, 18-20 millióért kínált vásárhelyi lakás sem, ezért mérséklődésre lenne szükség, mert így megakad az amúgy jól működő piaci folyamat. Tudomásul kell venni, hogy a végtelenségig nem lehet felverni az árakat, hiszen ha azt nézzük, hogy így is két-háromszorosát éri egy ingatlan, mint amennyit néhány évvel ezelőtt, akkor ezt meg kellene becsülni és arra törekedni, hogy jó ideig meg is maradjanak ezek az értékek – fejtette ki a szakértő.
Még elmondta, nehéz megjósolni, hogyan alakul a piac, de ha elkészül a tram-train és elindulnak az első szerelvények, akkor egy újabb lakásvásárlási hullám indulhat a nyomvonal mentén. Árcsökkenés a magas kereslet miatt nem várható az új közlekedési eszköz közelében fekvő lakások esetében.