quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Vásárhely24.com archívum

Vízszintesbe ért a Szőke Tisza

2020. január 27.

Csütörtökön kezdték a szakemberek a Szőke Tisza kiemelését a tápéi téli kikötőnél. A szegediek egy emberként figyelték a mentést, ami műszaki okok miatt péntek helyett vasárnapig tartott. A hajót végül egyben sikerült vízszintesbe állítani – olvasható a cikkben.

Az első napon reggel legalább harminc szakember látott neki a Szőke Tisza kiemelésének. A kikötőnél kialakítottak egy Magyarországon is egyedülálló csigasoros rendszert, amivel a partra vontatták a gőzöst. Korábban az úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat, illetve ne akadályozza a téli mentőakciót. Közben a földmunkák is elkészültek. A kiemelést 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végezték, amelyek a hajó alatt gördülve segítették a partra húzást.

Az első problémával akkor szembesültek, amikor a hajó nagyobb része már a szárazföldre került, de a hátulja még a vízben volt. Kiderült, hogy újabb ballonokat kell alá tenni. Ráadásul mindezt közvetlenül a part mellett, iszapos vizes részen.

A hajó végül pénteken reggel már teljesen kint volt a vízből.

Akkor egy hosszabb szünetet kellett tartaniuk, mert szét kellett húzni a csigasort, amin a drótkötelek futnak. Ez többórás feladat volt, így a mentés tovább csúszott.

Szombaton pedig a csörlő hibája miatt húzódott a Szőke Tisza kiemelése. Vasárnap reggel is jól indult a munka, de a hajótest megdőlt, ezért a ballonokat egyesével le kellett engedni és odébb rakni pár méterrel.

Végül vasárnap, nem sokkal 16 óra után lehetett kijelenteni, hogy kint van a Szőke Tisza, és már közel a helyéhez. Ezután még néhány métert húzni kellett rajta, de az már rutinmunka volt.

(Forrás: delmagyar.hu; Borítókép: Török János fotója)