Harminchat éve sokkolta reklámjával a világot az Apple

A minden idők legjobb Super Bowl-reklámjaként elhíresült egyperces kisfilmet Steve Jobs kérésére a Chiad/Day ügynökség készítette el. Az amerikai géniusz mindent bevetett, hogy cége legújabb személyi számítógépéhez, a Macintoshoz méltó reklám készüljön, ezért a produkcióhoz Ridley Scottot kérte fel rendezőnek, akinek több mint háromszáz statisztát biztosított a forgatáshoz.
A 370 ezer dollár körüli összegért elkészített rendhagyó filmben egy csoport kopaszra borotvált „cégrabszolga” nézi az őket hipnotizáló hatalmas képernyőt, melyen a „nagy testvér” beszél hozzájuk az engedelmességről és a felsőbb hatalomról. Eközben egy katonák által üldözött nő – nevezetesen Anya Major brit színésznő – egy kalapáccsal a kezében rohan az üléssorok között.
A nő kalapácsvetőket megszégyenítő mozdulattal meglengeti a pörölyt és teljes erővel a képernyő felé hajítja, ami ettől darabjaira hullik, az emberek meglátják a fényt és felébrednek a hipnózisból. „Január 24-én az Apple computer bemutatja a Macintosht, és akkor meglátja majd, hogy 1984 miért nem lesz olyan, mint 1984” – hangzott el a kultikus reklám végén.
Steve Jobs imádta, Apple igazgatótanácsa ellenezte a reklámot
A Chiat/Day szövegírója, Steve Hayden elmondása szerint a levegő megfagyott a teremben, amikor a reklámügynökség 1983-ban bemutatta az Apple vezetőségének az új Macintosh népszerűsítésére készített alkotást, sőt az igazgatótanács elnöke már az ügynökség elbocsátásáról diskurált a kollégáival – írja a Business Insider.
Akkorra a Chiad/Day már egy másik reklámot is elkészített Ridley Scottal a Super Bowlra, és a teljes költség 650 ezer dollárra nőtt. Emellett két perc reklámidőt vásároltak meg előre az Egyesült Államok legjelentősebb sporteseményére az évben,
melyre 30 másodpercet körülbelül 525 ezer dollárért értékesíttettek akkoriban.
Annak ellenére, hogy Steve Jobs imádta a végterméket, az Apple igazgatótanácsa a károk csökkentése érdekében arra utasította az ügynökséget, hogy adja el másnak a reklámidőket.
„Azt mondtam a reklámidő értékesítéséért felelős kollégáknak, hogy meg fogom ölni őket, ha sikerrel járnak. Térdre borulva könyörögtem: Ne csináljátok! Ne csináljátok ezt! Szerencsére nem tudták megoldani” – mondta Brent Thomas, a projekt művészeti igazgatója.
Az ügynökségnek sikerült kétszer harminc másodperc reklámidőt továbbértékesítenie, de a fennmaradó egyperces blokkra már nem találtak jelentkezőt. Ahelyett, hogy egy fehér hátteret mutassanak több mint egymillió dollárért, a vezetőség tagjai végül úgy döntöttek, hogy leadják az 1984-et, mely később mérdföldkő lett a reklámipar történetében.
A korszakalkotó reklámot 85 millióan nézték meg
A reklám hatalmas sikert aratott. Az adatok szerint 85 millió ember látta, míg a Business Insider arról írt, hogy a következő három hónapban a fogyasztók 155 millió dollárért vásároltak Macintosh számítógépeket.
A kisfilm olyannyira meghökkentette a médiát és az embereket, hogy különböző televíziók hírműsoraiban újra és újra leadták, mellyel az új Macintosh anyagi ráfordítás nélkül szerzett további ismertséget. Hayden szerint az Apple belső csapata kiszámolta az ebből eredő nyereséget, és megállapította, hogy
mintegy 150 millió dollár értékű ingyenes műsoridőt szereztek a reklámmal.
Az elmúlt három évtizedben az 1984 elnyerte az az évi Cannes-i Lions Reklámfesztivál Grand Prix díját, míg a mértékadó TV Guide minden idők legjobb reklámjainak listáján az első helyre került. Pedig ha a hitetlen igazgatótanácson vagy a marketingfelméréseken múlik…
Forrás: hirado.hu