quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

Dunai hajóbaleset: Ismét letartóztatták a hajóskapitányt

2019. december 16.

Ibolya Tibor fővárosi főügyész közleményében felidézte: a VI-VII. kerületi ügyészség november 28-án emelt vádat a vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége és más bűncselekmények miatt az ukrán hajóskapitány ellen.

Az ügyészség azért indítványozta ismét a vádlott letartóztatását, mert álláspontja szerint a szökés határozott veszélye miatt és más okból is a legsúlyosabb kényszerintézkedésre van szükség.

A bíróság a vádiratban szereplő indítvány alapján – osztva az ügyészségi álláspontot – hétfőn elrendelte a letartóztatást. A végzés nem végleges – írta a főügyész.

Május 29-én a Viking Sigyn szállodahajó Budapesten, a Margit híd közelében nekiütközött a Hableány sétahajónak, amely elsüllyedt. A sétahajón 35-en voltak, 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai utast a mai napig keresnek a hatóságok.

A bíróság hétfő délután arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a letartóztatási végzés rögzíti: a vádlottnak Magyarországon semmilyen egzisztenciális kötöttsége nincs, ukrán állampolgár, Ukrajna pedig nem adja ki más államnak saját állampolgárát az európai kiadatási egyezményhez fűzött fenntartás alapján. A bíróság szerint a szökés és az Ukrajnában elrejtőzés lehetőségét erősíti, hogy a vádlott munkáltatója biztosíthatná a vádlott megélhetését az ukrajnai címére folyósított járandóság formájában.

Bár az ügyben már vádat emeltek és a bizonyítékok rendelkezésre állnak, a bíróság szerint a kapitány esetében fennáll a veszélye annak, hogy a büntetőeljárásban kihallgatni tervezett tanúk befolyásolásával megnehezítené a bizonyítási eljárást.

A kapitány bűnügyi felügyeletét eddig a mozgását nyomon követő technikai eszköz biztosította, “amelynek egy esetleges erőszakos módon történő eltávolítása a sikeres szökést Ukrajna felé nem akadályozná meg, elfogására kevés idő állna rendelkezésre” – írta közleményében a bíróság. Hozzátették: az összebeszélés lehetőségét, illetve a tanúk befolyásolását sem zárja ki a bűnügyi felügyelet, a kapitány kapcsolattartása a büntetés-végrehajtási intézet keretein belül hatékonyabban ellenőrizhető.

A szállodahajó ukrán hajóskapitánya nem először kerül letartóztatásba a történtekkel összefüggésben. A kapitányt június 1-jén letartóztatták, a bíróság azonban lehetővé tette, hogy 15 millió forint óvadék ellenében Budapest területén bűnügyi felügyelet alá kerüljön nyomkövető eszköz alkalmazásával. A legfőbb ügyész a Kúriához fordult, és a legfelsőbb bírói fórum kimondta: törvénysértő volt az óvadék engedélyezése.

Július 31-én – miután a férfit segítségnyújtás 35 rendbeli elmulasztásával is meggyanúsították – a bíróság ismét elrendelte az ukrán kapitány letartóztatását.

November 18-án a Fővárosi Törvényszék azt közölte, hogy jogerősen elrendelték a kapitány bűnügyi felügyeletét, miután a másodfokon eljáró bíróság helybenhagyta azt az elsőfokú végzést, amelyben a Budai Központi Kerületi Bíróság megszüntette a Viking Sigyn ukrán kapitányának letartóztatását és kényszerintézkedésként – nyomkövető technikai eszköz alkalmazásával – bűnügyi felügyeletét rendelte el. A gyanúsított a számára kijelölt lakást engedély nélkül nem hagyhatta el.

Az ügyészség még novemberben emelt vádat a hajóskapitány ellen, aki álláspontjuk szerint nem figyelt kellőképpen, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így nem észlelte az előtte haladó hajót, nem tartotta meg a biztonságos távolságot, továbbá nem adta le az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést.

A kapitány magatartása okozta az ügyészség szerint, hogy az általa vezetett szállodahajó nekiütközött a Hableány sétahajó hátsó részének, beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta a víz alá. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó harmincöt ember a vízbe került.

A vádhatóság azt is felrója a kapitánynak, hogy nem tett eleget az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének, pedig a megfelelő képzéseken és gyakorlatokon részt vett, áprilisban és májusban több mentési gyakorlatot le is vezetett.

A vád szerinti bűncselekmények miatt – a halmazati szabályokra figyelemmel – kettőtől tizenegy évig tartó szabadságvesztés szabható ki. A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt indítványozta, hogy a bíróság ítélje 9 év börtönre az ukrán kapitányt, és 9 évre tiltsa el a vízi járművezetéstől, ha az előkészítő ülésen beismeri bűnösségét és lemond a tárgyaláshoz való jogáról.

(Borítókép: illusztráció, fotó: MTI/Lakatos Péter)