quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Vásárhely24.com archívum

Több tucatnyi Tram-train vonal üzemel már Európában – mind nagyon sikeres!

2019. október 24.

Gmunden Tram-train – Ausztria

Hozzánk legközelebb, Ausztriában található Európa egyik legfiatalabb Tram-train vonala. A 2018-ban megnyílt Traunsee villamos-vonat rendszer része, Felső-Ausztriában található. A Traunsee villamos összeköti Ausztria legrövidebb és legrégebbi villamos rendszerét a Traunseebahn-tal. A villamos-vonat rendszer 2018-ban készült el. A villamos vonat végpontja Vorchdorfban található. Gmundenben a villamosút egészen a városban halad, a vasútállomástól a Franz-Josef-Platz központjáig, a Traunsee tó mellett, összesen 8 megállóval.

 Mulhouse tramways – Franciaország

Franciaországban a most mutatott mellett több Tram-train projekt is található. Párizs környékén 3, több vonallal, Nantes régiójában és Lyon térségében. A Mulhouse villamos hálózat Elzászban, Mulhouse városában készült 2006-ban. Jelenleg három villamos vonalat egy villamos-hibrid vonalat tartalmaz. Ez utóbbi, és a város mérete (110 ezer lakos) miatt hasonlít a legjobban Szeged-Vásárhely között épülő Tram-train vonalra. Ez a francia projekt 750 voltos hálózaton működik, 27 darab 32 méter hosszú Alstom jármű teljesít szolgálatot a 3 vonalon.

Saarbahn – Németország

Németországban már nagyon sok Tram-train vonal, illetve hálózat működik. Többek között Chemintz, Karlsruhe, Kassel, Nordhausen, Zwickau és a most bemutatott Saarbrücken környékén, van ahol több vonalon is. A Saarbahn egy regionális vonal, mely igencsak hasonlatos a Vásárhely-Szeged között készülő első közép-kelet-európai, magyarországi vonalhoz. Egy Saarbrückenben és Riegelsbergben villamos üzemeltetési eljárással működő törzsvonalból áll, melyhez vasúti dízel vonal is csatlakozik. A jelenlegi vonal 44 kilométeres, Saarbrücken villamosvonalát a térséggel köti össze. Legutoljára 2015-ben bővítették. Egyes szakaszokon 7 és fél, máshol 15, illetve 30 perces különbséggel indulnak a szerelvények.

Másik fotónkon a Karlsruhe-i állomás építése-átépítése látható, (fotó:welt.de) ahol szintén némi kellemetlenséggel jártak a munkálatok a belvárosban.

Metrosassari – Olaszország

Olaszországban emellett Cagliari térségében működik Tram-train. A villamosjárműveket Pininfarina tervezte, és az AnsaldoBreda “Sirio” gyártotta. Az első vonal 2,45 km-es villamosúti része 2006 októberében nyílt meg, és a vasútállomást a kórházi körzetet összekötötte a városközponttal. 2009. szeptember 27-én a vonalat kiterjesztették a Santa Maria di Pisa peremterületére. Jelenleg építés alatt áll a vonal meghosszabbítása a Santa Maria di Pisa-tól Li Punti-ig és Baldincáig, valamint a vasúti villamosítás a Sorsó-ba, 10 km-re Szassártól.

Alicante Train – Spanyolország

Az Alicante villamos, Alicante spanyol városában (Valencia) és környékén üzemel. 2003. augusztus 15-én nyitották meg az Alicante és El Campello között.

Emellett még Cadiz térségében is üzemel az országban egy Tram-train hálózat. Az Alicante nagyvárosi villamosvasút egyesíti a vasúti szolgáltatások különböző módozatait: részben földalatti modern villamossal az Alicante városközpontjában, villamosvonalon Alicante-tól Benidormig, és a hagyományos ingázóvasút Benidorm-tól Altea, Calp és Déniaig. A projekt célja itt is, mint csaknem az összes Tram-train vonalnál a munkaerőáramlás, az idegenforgalom, a környezetvédelem, az innovatív közlekedési megoldások bevezetése és a térségben élők életminőségének javítása volt, melyet maximálisan meg is valósított.

 Sheffield Supertram – Anglia

A Sheffield Supertram Anglia, sőt a brit szigetek egyetlen könnyűvasúti villamosrendszere, csak nemrég készült el, többszöri áttervezés, módosítás, hiányosságok és költségtúllépés miatt. 2018 októbere óta azonban működik a vonal (a legutóbb fejlesztett új hálózat) a Vossloh által épített új 399 osztályú Citylink elektromos szerelvényekkel Sheffield és Rotherham között. Vasúti-villamos hálózat már korábban is elkészült a térségben, a villamos-hibrid projekt elindítására pedig 2012-ben került sor.

Szeged–Hódmezővásárhely Tram-train – Magyarország

A sok tucatnyi európai Tram-train rendszer legújabb testvére pedig ez lesz: A Szeged–Hódmezővásárhely Tram-train egy jelenleg építés alatt álló vasút-villamos (Tram-train) rendszer Szeged és Hódmezővásárhely között. Az építési munkálatok 2018. április 4-én kezdődtek el, az átadás 2021-re várható. Szeged és Hódmezővásárhely között iskolanapokon több mint 80 pár menetrend szerinti regionális és távolsági autóbuszjárat közeledik, naponta 4500 utast szállítva. A két várost a 2×2 sávos 47-es főút köti össze, melynek legnagyobb terhelésű – az M43-as autópálya Szeged-Felsővárosi csomópontjától északra található – szakaszán a Magyar Közút 2017-es forgalomszámlálása alapján a napi forgalom meghaladja a 21000 egységjárművet, amelyből majdnem 15000 személygépkocsi. (Lakott területen kívül az egységjárművekbe a személygépkocsik 1-es, az autóbuszok és nehéz tehergépkocsik 2,5-ös szorzóval számítanak bele.) A főút legszűkebb keresztmetszeteit a csak 2×1 sávos algyői Tisza-híd és a szintén 2×1 sávos szegedi bevezető szakasz jelentik. Utóbbin, főként a reggeli csúcsidőszakban a Diadal utcai és a Budapesti körúti lámpás csomópontok környékén akár jelentősen is lassulhat a forgalom. Emellett az algyői Tisza-híd utóbbi években gyakori – dilatációs szerkezet javítása, cseréje miatti – félpályás útlezárásai is jelentős torlódásokat okoztak. Az autóbuszjáratok a két város autóbusz-állomásai között a 26,2 km-es távot menetrend szerint 30-37 perc alatt teszik meg (megállási rendtől függően), de a jelentős jármű és utasforgalom miatt 5-10 perces késések gyakran előfordulhatnak.

A kialakítandó Tram-train közlekedés célja a vasúti infrastruktúra igénybevételével olyan közlekedési rendszer létrehozása, mely hozzájárul a közösségi közlekedés versenyképességének megtartásához, javításához, valamint lehetővé teszi a közúti gépjárműforgalom és az általa okozott környezeti terhelés csökkentését is. Ez a kedvezőtlen vonalvezetésű nagyvasúttal csak oly módon megvalósítható, ha az a villamosközlekedéssel összekötésre kerül, így biztosítva a városok központjai között gyors és főként átszállásmentes kapcsolatot. Mindehhez Szeged-Rókus állomásnál a 135-ös vasútvonal és az 1-es villamosvonal közötti kapcsolat kialakítása, Hódmezővásárhelyen belül pedig teljesen új, a városközpontot a jelenlegi autóbuszokhoz hasonlóan feltáró villamosvonal kiépítése szükséges. A menetidő csökkentése, valamint a járatszám növelése érdekében a nagyvasúton vissza kell állítani a 100 km/h-s pályasebességet, valamint szakaszosan új második vágányt és forgalmi kitérőket kell építeni. A Tram-train vásárhelyi építéséről számtalan cikkben számoltunk már be eddig is.

fotók: vikipédia/az adott projektek hivatalos oldalai

(x)