quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

Gyászol a vásárhelyi művészközösség – Elhunyt Blaski Márta restaurátorművész

2019. augusztus 29.

Dr. Nagy Imre ny. múzeumigazgató a közelmúltban elhunyt Blaski Márta restaurátorművészről írt emlékező gondolatait az alábbiakban változtatás nélkül közöljük.

Blaski Márta 1946-ban született Veszprémben, és ahogy egy róla készült riportban is felidézte, már kisgyermek korában ösztönös késztetést érzett arra, hogy összeillessze az apróbb talált, törött tárgyakat. A Képzőművészeti Főiskola restaurátor szakára színházi díszletfestői és televíziós báb- és makettkészítői kitérővel került. Büszkeséggel töltötte el, hogy Barcsay Jenő utolsó osztályában tanulhatott, akinek műveivel később szoros munkakapcsolatba is került. A főiskola elvégzését követően 1976-ban férjével, Kéri László Munkácsy-díjas festőművésszel Szentesre költöztek. 1984-ben telepedtek le Hódmezővásárhelyen, ahol 35 éve a Kohán György utcai művészkolónia oszlopos tagjai voltak. Jelen emlékgondolatok írója ugyanebben az évben kezdte muzeológusi pályáját a Tornyai János Múzeumban és baráti viszonya a Blaski-Kéri művészházaspárral is ekkor kezdődött.

Blaski Márta restaurátorként részt vett a Feszty-körkép megújításában, hiszen szakterülete a falfestmény, a vászon- és a fatáblafestmény restaurálás volt. Keze nyomát számos hódmezővásárhelyi gyűjteményben található alkotás is dicséri: többek között a városháza dísztermének festményei, de a múzeum műtárgyai közül is jó néhány restaurálását ő végezte. Az egyik legizgalmasabb feladata és kimagasló szakmai munkája Tornyai János és Barcsay Jenő közös vászonra készített kétoldalas, de mindkét oldalán 2-2 művet tartalmazó festménye volt. Az alkotás a 2015. évi Barcsay, a festő, a tanár című kiállításon mutatkozott be a nagyközönségnek, majd a fővárosban is prezentálta Vásárhely városának rendkívüli művészeti örökségét, melynek Blaski Márta is letéteményese, folytatója volt. Bár Márta önmagát rendkívül expresszív személyiségként jellemezte, a műtárgyak felé mégis mérhetetlen türelemmel és alázattal fordult. Azt vallotta, hogy őt a restaurálandó művekben az az alkotói folyamat érdekli, amelyet a múltbeli mester akart megjeleníteni. Munkásságát 2016-ban Csongrád megyei Príma-díjjal ismerték el.

Bár főiskolai éveitől kezdve alkotott és kiállított, férjét csak az ezredfordulótól követte a Vásárhelyi Őszi Tárlatok világába, amelynek az elmúlt szűk két évtizedben szinte állandó kiállítója volt. Ugyanígy rendszeres résztvevője lett a festő- és képzőművészeti szimpóziumoknak és azok beszámoló kiállításainak Hódmezővásárhelyen, Budapesten és Szentendrén. Az alkotótáborokban a Blaski-Kéri művészházaspár mindig anyai-atyai, házigazdai gondoskodással fordult a vidéki, főként fiatal alkotók felé, megismertetve velük a vásárhelyi festői hagyományokat és az attól jelentősen eltérő saját művészetfilozófiájukat. Közös műteremben alkotva férjével félszavakból, ki nem mondott gondolatokból is megértették egymást, kapcsolatuk mérhetetlen harmóniát sugárzott. A művésztalálkozókon szerénységük ellenére aktív társassági életet éltek, szívélyes és tartalmas beszélgetéseket folytattak mindenkivel.

Blaski Márta művészetére markáns, mégis finoman érzékeny világ volt jellemző, melyben a portrék végigkísérték pályafutását a főiskolai évektől kezdődően egészen utolsó munkáiig. Az elmúlt évek őszi tárlatain férjét „végtelenül szeretve”, nyolcas alakban ábrázolt kompozíciókban pasztellkrétával ábrázolta.

Jelen sorok írója, a Tornyai János Múzeum egykori igazgatója, a Vásárhelyi Őszi Tárlatok közössége nevében is fájó szívvel búcsúzik Blaski Márta festő- és restaurátorművésztől, akire a 2019. szeptember 7-én, szombaton 17 órai kezdettel nyíló kiállítás keretében emlékezünk a Hódmezővásárhelyi Művésztelepen (Kohán György utca 2.).

Dr. Nagy Imre művészettörténész, ny. múzeumigazgató

Képen: Blaski Márta: Nyolcas. 2016. pasztell, papír. 70 × 50 cm
Fotó: Dömötör Mihály, © Vásárhelyi Őszi Tárlat, 2016

(Forrás: Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ; Borítóképen: Blaski Márta (b) restaurátorművész és dr. Nagy Imre (j) művészettörténész Barcsay Jenő és Tornyai János kétoldalas művének bemutatóján a Tornyai János Múzeumban 2015. május 6-án Fotó: © Tornyai János Múzeum)