quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Zöld lámpát kapott a Szeged–Szabadka vasútvonal közbeszerzése

2019. augusztus 27.

Fontos döntéseket hozott a kormány hétfői ülésén a Szeged–Szabadka vasútvonal fejlesztésével kapcsolatban: 2020 tavaszán már a finanszírozásról határozhatnak, majd indulhat a kivitelezés is.

Felgyorsulni látszanak az események a Magyarország és Szerbia gazdasági és társadalmi, oktatási, illetve kulturális kapcsolatai szempontjából kiemelten fontos vonal újranyitását illetően: zöld lámpát kapott ugyanis a Szeged–Szabadka vasútvonal közbeszerzése!

Nemrég megírtuk, a magyar kormány még augusztusban döntést hoz a Szeged-Szabadka vasútvonal közbeszerzéséről: a beruházó várhatóan a MÁV lesz, 2020-21-ben pedig már a kivitelezés is megindulhat. A kabinet végül augusztus 26-i ülésén tűzte napirendjére, és tárgyalta a nagyprojektet, melytől azt reméli, nemcsak a magyarlakta települések összeköttetését erősíti, de az egész térség gazdasági erejére is kedvező hatást gyakorol majd.

A Magyar Közlönyben már hétfőn este megjelent határozat első pontja szerint a kormányzat támogatja és megvalósítja a Szeged-Rendező–Röszke–országhatár vasúti pálya és biztosítóberendezés korszerűsítését, valamint a szakasz villamosítását magában foglaló fejlesztést.

Az Orbán Viktor miniszterelnök által jegyzett döntés továbbá felszólítja Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert, hogy Lázár János, a Szeged–Szabadka–Baja vonal kialakításának koordinációjáért felelős kormánybiztos, valamint a belügyminiszter, a pénzügyminiszter és az innovációért és technológiáért felelős miniszter bevonásával, a MÁV Zrt. közreműködésével mihamarabb folytassa le a szükséges egyeztetéseket a szerbiai illetékes intézményekkel és szervezetekkel a Szeged–Szabadka vasútvonal fejlesztésének megvalósítása érdekében. Vagyis politikai támogatásáról biztosítja a határon inneni és túli magyar területek közötti kapcsolatot erősítő, történelmi jelentőségű nagyberuházást.

Mindemellett arra utasítja Palkovics László innovációért és technológiáért felelős minisztert, valamint Lázár Jánost, a Szeged–Szabadka–Baja vonal kialakításának koordinációjáért felelős kormánybiztost, hogy a MÁV Zrt. útján gondoskodjanak a nagyívű fejlesztés – EU-s forrásokból történő támogatást is lehetővé tevő – feltételes közbeszerzési eljárásának 2020. március 31-ig történő lefolytatásáról, és annak eredménye alapján készítsenek előterjesztést a kormány részére a finanszírozásról való döntés érdekében.

Emlékezetes, a Szeged és Szabadka közötti vasúti kapcsolat 2015-ben szűnt meg a határ lezárása miatt. Lázár János, a dél-alföldi régió közlekedésének fejlesztéséért felelős kormánybiztos korábban úgy fogalmazott: a Szeged–Szabadka vasútvonal újranyitása, a két ország közötti vasúti közlekedés helyreállítása a szerb és a magyar kabinet számára prioritássá vált, megvalósítása pedig hatalmas eredmény lesz majd a két nemzet együttműködésében. Ennek jegyében a 2019. áprilisi, szabadkai közös kormányülésen történt meg az áttörés, azaz mindkét fél hitet tett a vasútvonal újranyitása mellett.

A tervek szerint a kivitelezés 2020-21-ben kezdődhet, a személyforgalom pedig 2022-re indulhat meg: a Szeged és Szabad közötti menetidő 30-40 perc lesz majd. A vasútvonalat egyébként úgy alakítják ki a szakemberek, hogy később alkalmas legyen tram-train típusú közlekedésre is.

Illusztráció: pixabay.com