Zöld lámpát kapott a Szeged–Szabadka vasútvonal közbeszerzése

Fontos döntéseket hozott a kormány hétfői ülésén a Szeged–Szabadka vasútvonal fejlesztésével kapcsolatban: 2020 tavaszán már a finanszírozásról határozhatnak, majd indulhat a kivitelezés is.
Felgyorsulni látszanak az események a Magyarország és Szerbia gazdasági és társadalmi, oktatási, illetve kulturális kapcsolatai szempontjából kiemelten fontos vonal újranyitását illetően: zöld lámpát kapott ugyanis a Szeged–Szabadka vasútvonal közbeszerzése!
Nemrég megírtuk, a magyar kormány még augusztusban döntést hoz a Szeged-Szabadka vasútvonal közbeszerzéséről: a beruházó várhatóan a MÁV lesz, 2020-21-ben pedig már a kivitelezés is megindulhat. A kabinet végül augusztus 26-i ülésén tűzte napirendjére, és tárgyalta a nagyprojektet, melytől azt reméli, nemcsak a magyarlakta települések összeköttetését erősíti, de az egész térség gazdasági erejére is kedvező hatást gyakorol majd.
A Magyar Közlönyben már hétfőn este megjelent határozat első pontja szerint a kormányzat támogatja és megvalósítja a Szeged-Rendező–Röszke–országhatár vasúti pálya és biztosítóberendezés korszerűsítését, valamint a szakasz villamosítását magában foglaló fejlesztést.
Az Orbán Viktor miniszterelnök által jegyzett döntés továbbá felszólítja Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert, hogy Lázár János, a Szeged–Szabadka–Baja vonal kialakításának koordinációjáért felelős kormánybiztos, valamint a belügyminiszter, a pénzügyminiszter és az innovációért és technológiáért felelős miniszter bevonásával, a MÁV Zrt. közreműködésével mihamarabb folytassa le a szükséges egyeztetéseket a szerbiai illetékes intézményekkel és szervezetekkel a Szeged–Szabadka vasútvonal fejlesztésének megvalósítása érdekében. Vagyis politikai támogatásáról biztosítja a határon inneni és túli magyar területek közötti kapcsolatot erősítő, történelmi jelentőségű nagyberuházást.
Mindemellett arra utasítja Palkovics László innovációért és technológiáért felelős minisztert, valamint Lázár Jánost, a Szeged–Szabadka–Baja vonal kialakításának koordinációjáért felelős kormánybiztost, hogy a MÁV Zrt. útján gondoskodjanak a nagyívű fejlesztés – EU-s forrásokból történő támogatást is lehetővé tevő – feltételes közbeszerzési eljárásának 2020. március 31-ig történő lefolytatásáról, és annak eredménye alapján készítsenek előterjesztést a kormány részére a finanszírozásról való döntés érdekében.
Emlékezetes, a Szeged és Szabadka közötti vasúti kapcsolat 2015-ben szűnt meg a határ lezárása miatt. Lázár János, a dél-alföldi régió közlekedésének fejlesztéséért felelős kormánybiztos korábban úgy fogalmazott: a Szeged–Szabadka vasútvonal újranyitása, a két ország közötti vasúti közlekedés helyreállítása a szerb és a magyar kabinet számára prioritássá vált, megvalósítása pedig hatalmas eredmény lesz majd a két nemzet együttműködésében. Ennek jegyében a 2019. áprilisi, szabadkai közös kormányülésen történt meg az áttörés, azaz mindkét fél hitet tett a vasútvonal újranyitása mellett.
A tervek szerint a kivitelezés 2020-21-ben kezdődhet, a személyforgalom pedig 2022-re indulhat meg: a Szeged és Szabad közötti menetidő 30-40 perc lesz majd. A vasútvonalat egyébként úgy alakítják ki a szakemberek, hogy később alkalmas legyen tram-train típusú közlekedésre is.
Illusztráció: pixabay.com