quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Vásárhely24.com archívum

A Széchenyi-díjas akadémikus több mint hetven éve álmodott meg egy villamost Vásárhelyre – most itt a Tram-train

2019. július 30.

Gyulai József 1933-ban született Hódmezővásárhelyen, és 25 évet élt városunkban. A Bethlen Gábor Református Gimnázium diákja, majd később tanára lett, a város pedig 2003-ban díszpolgárává fogadta.

Mind mondta, már kisgyerekként is komolyan érdeklődött mindenféle technika iránt, nem meglepő, hogy a későbbiekben a természettudományos pályát választotta, de emellett a humán műveltség is vonzotta.

Saját bevallása szerint gyermekként mindenhova kerékpárral járt Vásárhelyen, ám elkezdett azon töprengeni – látva a sok gyalogost és kerékpárost –, hogy hogyan lehetne modernizálni a várost. Bár évszámot nem jelölt a tervrajzokon, valószínűleg 1946-ban vetette papírra a villamosról szóló ötleteit (ezt onnan lehet sejteni, hogy azon a rajzon, amelyiken az útvonalak vannak, a Horthy Miklós út már Ady Endre út, de az Andrássy út még nem Sztálin út).

Összesen hat rajzról van szó, amik egy füzetben kaptak helyet. Gyulai József készített egy látványtervet a villamosról, megtervezte, hogy hogyan nyílna az ajtó, azt, hogy a villamosból hogyan lehetne a váltót kapcsolni, de gondolt arra is, hogy a vezetőfülke milyen lenne (fékek, gyorsító berendezések is szerepelnek a papíron), az útvonalak milyen megállókat érintenének, illetve még egy cukorkaadagoló tervét is megcsinálta. Akkoriban Szegeddel való összeköttetést nem tervezett, helyette 7 útvonalat álmodott meg a városban.

Villamos ajtaja – Gyulai József rajza

Megjegyezte, amikor Rapcsák polgármester úr idejében szenátusi tag volt, még tréfásan fel is ajánlotta ingyen és bérmentve Hódmezővásárhely városának a tervrajzait. Hozzátette, már ekkor jelezte, hogy a város fejlődésének szempontjából fontos lenne a szegedi összeköttetés.

Villamos vezetőülés – Gyulai József rajza

Gyulai József tervein hét vonal szerepel: 1: Kisállomás – Nagyállomás (Ady Endre – Kossuth – Andrássy – Kálvin tér – Bajcsy), 2: Népkert – Szentesi úti vámház (Népkert – Szőnyi – Kossuth tér – Szántó Kovács János), 3: Kálvin tér – Kutasi út (Szabadság tér – Kutasi út), 4: Szabadság tér – Hideg utca (Wlassics – Teleki – Pálffy – Lévai), 5: Kossuth tér – Hideg (Zrínyi – Rákosi Jenő – Lázár – Damjanich), 6: Kálvin tér – Vágóhíd (Szeremlei – Klauzál), 7: Körvonal (Zrínyi – Szántó Kovács János – Lázár –  Vívó – Zrínyi – Csillagtól végig).

Villamos – Gyulai József rajza

Most a tervek szerint a tram-train Népkert állomásnál tér le a Szeged-Békéscsaba vasúti vonalról – itt váltanak dízelből villamos üzemre is a szerelvények – ahol két vágánypárt építenek az állomás épülete mögött. A fel-leszállást egy peronszigetről lehet elvégezni. Megálló épül az Ady és a Bartók sarkára, a strand jó megközelíthetőségét is segítve.

Következő megálló a Hősök terén kerül kialakításra. A Hősök teréről a Szőnyire kanyarodik a vágány, nagyjából a jelenlegi kerékpárút helyén. A vonal a Sarokház előtt kanyarodik el. A Kossuth téri megálló tulajdonképpen az Andrássy elején kap helyet. A Szent Antal utcai kereszteződéshez egy mini körforgalom kerül, mely megkönnyíti a közlekedést a Szent Antal utca felé.

Újabb körforgalom, a Teleki-Kinizsi-Táncsics kereszteződéshez hasonló dupla épül a Petőfi-Andrássy-Bocskai sarokra. Az utolsó előtti megálló a Kálvin téren lesz a Bercsényi utca torkolatától majdnem a szökőkútig. A végállomás a Nagyállomás előtt kerül kialakításra két vágányon. Itt a szerelvény nem fordul meg, hanem a vezető egyszerűen átsétál a villamos másik végébe és indulhat is vissza Szegedre. A pálya végpontját egyébként úgy alakítják ki, hogy a nagyvasúti pályára is kialakítható lesz a rácsatlakozás, ha valami úgy hozza.

A tram train építése még Szegeden is némi átalakítást kíván, ám megállója a két város között csak Algyőn lesz.

Gyulai József sokat volt külföldön, az USA-ban, látta az ottani fejlettséget. Mint mondta, a Vásárhelyen épülő Tram-traint lényegesnek tartja, hiszen ezáltal összeköttetésbe fog kerülni Szeged és Hódmezővásárhely. „Nagyon örülök, hogy létre fog jönni ez a Tram-train” – emelte ki, majd hozzátette, gimnazistaként a szegedi konzervatóriumba többször is átjárt, így neki is bevonult a Tisza-parti város az életébe. Ez sok vásárhelyiről elmondható, hiszen többen is átjárnak a szomszédos településre. „Az, hogy fél óra alatt át lehet érni a városközpontból a városközpontba, nagyon nagy eredmény” – jelentette ki.

Bár nem a Gyulai József által megálmodott tervek fognak megvalósulni, mégis izgalmas, hogy egy 1946-ban papírra vetett terv lassan életre kel, és új utakat nyit meg ezzel Hódmezővásárhely és a térség előtt.

(X)

(Borítóképen: a felső kép Gyulai József rajza, az alsó a MÁV–START Zrt. korábbi látványterve)