A Széchenyi-díjas akadémikus több mint hetven éve álmodott meg egy villamost Vásárhelyre – most itt a Tram-train

Gyulai József 1933-ban született Hódmezővásárhelyen, és 25 évet élt városunkban. A Bethlen Gábor Református Gimnázium diákja, majd később tanára lett, a város pedig 2003-ban díszpolgárává fogadta.
Mind mondta, már kisgyerekként is komolyan érdeklődött mindenféle technika iránt, nem meglepő, hogy a későbbiekben a természettudományos pályát választotta, de emellett a humán műveltség is vonzotta.
Saját bevallása szerint gyermekként mindenhova kerékpárral járt Vásárhelyen, ám elkezdett azon töprengeni – látva a sok gyalogost és kerékpárost –, hogy hogyan lehetne modernizálni a várost. Bár évszámot nem jelölt a tervrajzokon, valószínűleg 1946-ban vetette papírra a villamosról szóló ötleteit (ezt onnan lehet sejteni, hogy azon a rajzon, amelyiken az útvonalak vannak, a Horthy Miklós út már Ady Endre út, de az Andrássy út még nem Sztálin út).
Összesen hat rajzról van szó, amik egy füzetben kaptak helyet. Gyulai József készített egy látványtervet a villamosról, megtervezte, hogy hogyan nyílna az ajtó, azt, hogy a villamosból hogyan lehetne a váltót kapcsolni, de gondolt arra is, hogy a vezetőfülke milyen lenne (fékek, gyorsító berendezések is szerepelnek a papíron), az útvonalak milyen megállókat érintenének, illetve még egy cukorkaadagoló tervét is megcsinálta. Akkoriban Szegeddel való összeköttetést nem tervezett, helyette 7 útvonalat álmodott meg a városban.

Villamos ajtaja – Gyulai József rajza
Megjegyezte, amikor Rapcsák polgármester úr idejében szenátusi tag volt, még tréfásan fel is ajánlotta ingyen és bérmentve Hódmezővásárhely városának a tervrajzait. Hozzátette, már ekkor jelezte, hogy a város fejlődésének szempontjából fontos lenne a szegedi összeköttetés.

Villamos vezetőülés – Gyulai József rajza
Gyulai József tervein hét vonal szerepel: 1: Kisállomás – Nagyállomás (Ady Endre – Kossuth – Andrássy – Kálvin tér – Bajcsy), 2: Népkert – Szentesi úti vámház (Népkert – Szőnyi – Kossuth tér – Szántó Kovács János), 3: Kálvin tér – Kutasi út (Szabadság tér – Kutasi út), 4: Szabadság tér – Hideg utca (Wlassics – Teleki – Pálffy – Lévai), 5: Kossuth tér – Hideg (Zrínyi – Rákosi Jenő – Lázár – Damjanich), 6: Kálvin tér – Vágóhíd (Szeremlei – Klauzál), 7: Körvonal (Zrínyi – Szántó Kovács János – Lázár – Vívó – Zrínyi – Csillagtól végig).

Villamos – Gyulai József rajza
Most a tervek szerint a tram-train Népkert állomásnál tér le a Szeged-Békéscsaba vasúti vonalról – itt váltanak dízelből villamos üzemre is a szerelvények – ahol két vágánypárt építenek az állomás épülete mögött. A fel-leszállást egy peronszigetről lehet elvégezni. Megálló épül az Ady és a Bartók sarkára, a strand jó megközelíthetőségét is segítve.
Következő megálló a Hősök terén kerül kialakításra. A Hősök teréről a Szőnyire kanyarodik a vágány, nagyjából a jelenlegi kerékpárút helyén. A vonal a Sarokház előtt kanyarodik el. A Kossuth téri megálló tulajdonképpen az Andrássy elején kap helyet. A Szent Antal utcai kereszteződéshez egy mini körforgalom kerül, mely megkönnyíti a közlekedést a Szent Antal utca felé.
Újabb körforgalom, a Teleki-Kinizsi-Táncsics kereszteződéshez hasonló dupla épül a Petőfi-Andrássy-Bocskai sarokra. Az utolsó előtti megálló a Kálvin téren lesz a Bercsényi utca torkolatától majdnem a szökőkútig. A végállomás a Nagyállomás előtt kerül kialakításra két vágányon. Itt a szerelvény nem fordul meg, hanem a vezető egyszerűen átsétál a villamos másik végébe és indulhat is vissza Szegedre. A pálya végpontját egyébként úgy alakítják ki, hogy a nagyvasúti pályára is kialakítható lesz a rácsatlakozás, ha valami úgy hozza.
A tram train építése még Szegeden is némi átalakítást kíván, ám megállója a két város között csak Algyőn lesz.
Gyulai József sokat volt külföldön, az USA-ban, látta az ottani fejlettséget. Mint mondta, a Vásárhelyen épülő Tram-traint lényegesnek tartja, hiszen ezáltal összeköttetésbe fog kerülni Szeged és Hódmezővásárhely. „Nagyon örülök, hogy létre fog jönni ez a Tram-train” – emelte ki, majd hozzátette, gimnazistaként a szegedi konzervatóriumba többször is átjárt, így neki is bevonult a Tisza-parti város az életébe. Ez sok vásárhelyiről elmondható, hiszen többen is átjárnak a szomszédos településre. „Az, hogy fél óra alatt át lehet érni a városközpontból a városközpontba, nagyon nagy eredmény” – jelentette ki.
Bár nem a Gyulai József által megálmodott tervek fognak megvalósulni, mégis izgalmas, hogy egy 1946-ban papírra vetett terv lassan életre kel, és új utakat nyit meg ezzel Hódmezővásárhely és a térség előtt.
(X)
(Borítóképen: a felső kép Gyulai József rajza, az alsó a MÁV–START Zrt. korábbi látványterve)