quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Mucsi László: a Tram-Train nem egy régi csattogó, sikoltó villamos lesz! (X)

2019. július 21.

Ha itt sikeres lesz a Tram-Train, akkor más városokban is alkalmazni fogják az új tömegközlekedési eszközt – véli Mucsi László, aki a kezdetektől részt vett a 71 milliárd forintos beruházás tervezésében. A városfejlesztési iroda korábbi vezetője Lázár János, a projektért felelős kormánybiztos munkáját segíti a jövőben. A szakember szerint a tervezett véghatáridő nincs veszélyben, és ha a Tram-Trainről beszélünk, akkor nem a régi, elavult villamosokra kell gondolni. Nagyinterjú!

– A héten látott napvilágot a hír, hogy Lázár János tanácsadója lett a Tram-Train beruházásban. Milyen feladatokkal bízta meg a kormánybiztos?

– A vásárhelyi önkormányzat 2008-ban indította el a Tram-Train tervezését. Pályázati forrást igényeltünk, amiből tanulmányokat és nyomvonal vázlatokat készítettünk, majd egy jelentősebb összegű nyertes pályázat által az építési engedély és az ehhez kapcsolódó tervek születtek meg. Később az egész beruházás – kivéve a járműveket – a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez került át. A járműbeszerzést a MÁV-Start Zrt. bonyolítja le.

Ezt fontosnak tartottam elmondani előzményként, ugyanis a városfejlesztési iroda vezetőjeként a kezdetek óta részt vettem a tervezésben. Ezért kért fel a kormánybiztos úr, hogy a vásárhelyi egyeztetésekben és a problémák megoldásában részt vegyek.

Mucsi László: a tram-train nem egy régi csattogó, sikoltó villamos lesz! 5

– Ön személy szerint miért tartja jónak a beruházást?

– Úgy látom, ma ez az egyik legfontosabb beruházás a városban. Hódmezővásárhely és Szeged ugyanis mára olyan fejlődési szakaszba jutott, hogy egymás nélkül a két település nem erősödhet. A városok között már most is olyan élénk a kapcsolat, hogy napi mintegy 80-90 buszpár közlekedik közöttük, mivel nagyon sok vásárhelyi dolgozik és intéz ügyet Szegeden. Ez persze fordítva is igaz.

Az európai tapasztalatok alapján ez az egyetlen eszköz, ami az embereket át tudja szoktatni a személygépkocsi használatáról a tömegközlekedésre. Belvárostól belvárosig átszállás nélkül lehet vele közlekedni, ezért a kényelmi szempontok miatt többen fogják ezt választani, mint az autót. Ezzel a parkolási gondok is enyhülnek a városokban.

Szegeden az 1-es villamos vonalán haladnak majd a szerelvények, azaz a kormányhivatal, a Széchenyi tér, a múzeum, a színház és a klinikák is megközelíthetőbbek lesznek, valamint a diákok is sokkal egyszerűbben járhatnak az egyetemre. Továbbá a szegedi végállomás az Indóház téri nagyállomásnál lesz, ahonnan tovább lehet utazni vonattal más városokba.

– Hogy áll most a beruházás?

– A két város közötti nagyvasutat az 1970-es években újították fel, és 80 km/h-s sebességre tervezték, azonban most olyan pályát alakítanak ki, hogy 100 km/h-val közlekedhessen rajta a Tram-Train.  Bizonyos szakaszokon két vágány épül, hogy a szerelvények megállás és várakozás nélkül tudjanak egymással keresztezni. Az egyik ilyen Kopáncs és az algyői híd között, a másik a híd és az algyői vasútállomás között, a harmadik a szegedi rókusi állomás és az M43-as hídja között lesz. Ezek munkálatai folyamatosan zajlanak.

Vásárhelyen az építkezés a közműkiváltásokkal kezdődött, azonban problémát okozott, hogy a közművek nagyon sok helyen még a ’70-es években, az egységes közműtervek elkészülte előtt épültek. A kivitelező azt tapasztalta, hogy nem a megadott helyen, mélységben és keresztmetszetben találták meg azokat, ezért újratervezésre és a szolgáltatócégekkel egyeztetésre volt szükség. A kiváltások nagyrészt befejeződtek.

Az Ady Endre utca már felszabadult, és a Bajcsyn is befejezéshez közeledik a vágányépítés. Jelenleg aszfaltozást és szegényépítést végeznek az utcán, ezért hamarosan – ha nem is a teljes szakaszon – de megindulhat mindkét irányban a forgalom. Az Andrássyn és a Hősök terén a pályaépítés zajlik, és a jövő héten a Szőnyi utcán is megkezdődik a 600 voltos villamosvasúti tápkábelek fektetése.

Mucsi László: a tram-train nem egy régi csattogó, sikoltó villamos lesz! 6

– Jelen pillanatban van-e csúszás?

– A közműkiváltás és a májusi rendkívüli sok csapadék valamivel visszavetette az építkezést, de a tervezett véghatáridő, jövő év tavasza nincs veszélyben.

– Tekintve, hogy egy különleges, Magyarországon eddig még nem tapasztalt gigaberuházásról van szó, gondoljuk, hogy műszaki érdekességekkel is jár a kivitelezés.

– Igen. Külön előírások vonatkoznak a városon belüli és kívüli vasútra. Például különböző féktávolságok érvényesek bel- és külterületre, valamint a szerelvények acélkerekeinek tervei is most készülnek, hogy alkalmas legyen városi és azon kívüli közlekedésre is.

Továbbá a síneket mindenhol gumiágyba helyezik, illetve a zajhatás és a kerékkopás elkerülése érdekében az ívekbe kerékkenő berendezést helyeznek el. Ezáltal sokkal halkabban járnak majd a szerelvények. Ha a Tram-Trainről beszélünk, nem a régi csattogó, sikoltó villamosokra kell gondolni.

Mucsi László: a tram-train nem egy régi csattogó, sikoltó villamos lesz! 3

– A projekt kapcsán a közvilágítás is megújul a városban. Ez mit foglal magában?

– Vásárhelyen 2012-ben végezték el a közvilágítás korszerűsítését, azonban műszaki okok miatt a Tram-Train 3,2 kilométeres városi nyomvonalán ki kell cserélni a lámpatesteket, mivel erősebb fényerőre, nagyobb megvilágításra lesz szükség. Ezen a szakaszon az önálló kandeláberek eltűnnek, és a közvilágítás a felsővezetéktartó oszlopokra kerül át.

– A közösségi médiában nemrég elterjedt a hír, hogy fel kell szedni a síneket a városban, mert azok nem megfelelő minőségűek. Ez igaz vagy nem?

– Nem igaz. Ezek speciális, vadonatúj sínek, amiket nem kell felszedni. Több évtizedig használatosak lesznek.

– A szerelvényekről viszonylag kevés szó esik. Hogy kell ezeket elképzelni?

– Még zajlanak az egyeztetések, de körülbelül olyanok lesznek, mint a modern villamosok. Valószínűleg kék és sárga színűek lesznek, mivel ezek az árnyalatok mindkét városhoz kötődnek.  Kétszáz férőhellyel rendelkeznek majd, mozgássérültek is használhatják őket, valamint kerékpárokat is lehet szállítani rajtuk.

Városon belül a felsővezetékekből kapják majd az áramot, a két település között pedig diesel motor hajtja a járművet.

Mucsi László: a tram-train nem egy régi csattogó, sikoltó villamos lesz! 2

– Nemzetközileg milyen példák mutatják, hogy a Tram-Train hasznos és előnyös?

– Elsősorban Németországban vannak nagy hagyományai, ott már több száz kilométernyi tram-train nyomvonal épült. Vannak olyan nagyvárosok, ahová már minden környező településről ilyen szerelvényekkel járnak be az emberek.

– Ha itt beválik, elképzelhető, hogy más városokban is megépül az új tömegközlekedési eszköz?

– Véleményem szerint igen. Annak idején más városok is foglalkoztak a kérdéssel, például a Miskolc-Kazincbarcika közötti szakaszra készültek tanulmányok, illetve Debrecen környékén is terveztek hasonlót. Ha itt sikeres lesz, Vásárhely és Szeged mellett más városok is alkalmazni fogják.

Cseri Tamás: ha megépül a Tram-Train, Vásárhely és Szeged között végre nem lesz távolság [x] 1

– Végül egy személyes kérdés: Ön fog rajta utazni?

– Természetesen. Alig várom!

Cseri Tamás: ha megépül a Tram-Train, Vásárhely és Szeged között végre nem lesz távolság [x]