quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Hogyan áll a munka a tram-train építésénél Hódmezővásárhelyen kívül?

2019. május 30.

Algyői vasúti híd

A Szeged – Hódmezővásárhely tram-train beruházás nagyvasúti munkáinak keretében 2018. május óta zajlott az Algyői vasúti Tisza-hídhoz felújítása. A beavatkozás azért vált szükségessé, mert a vonal teherforgalmának, illetve az abból legnagyobb kapacitást lefoglaló MOL algyői üzemének kiszolgálása Hódmezővásárhely irányából a Tisza-híd állapota miatt csak korlátozottan volt biztosítható. A mindennapok során ez azt jelentette, hogy a hídon az átlagos tehervonati terhelésnek csak a fele tudott áthaladni, ez pedig megnehezítette az árufuvarozást.

Fontos kiemelni, hogy a leendő tram-train járművek egy tehervonathoz képest jóval könnyebbek lesznek, azonban a pillérek és a hídszerkezet részleges felújítása a tram- train járművek magasabb sebessége, ill. zajvédelmi szempontok miatt is szükséges.

A hídon kijavították az ártéri felszerkezeteken lévő keresztirányú repedéseket, a híd bal oldalára üzemi gyalogjáró konzolt építettek, megerősítették az ártéri pilléreket, a hídfőknél felújították a megsüllyedt feljáró rámpákat, a vízelvezetést pedig kétoldali új vízelvezető vályúkkal oldották meg.

A szerkezet statikus próbaterhelésére 2018. október 4-én, míg a dinamikus terhelésre 2019. május 28-án került sor. A dinamikus próbaterhelés során 4 db MÁV M62 típusú (közismertebb nevén: Szergej) mozdony haladt át 20 km/óra sebességgel, míg a statikus terhelésnél ugyan ez a négy jármű fejtett ki terhelést a mértékadó helyeken. A vizsgálatok során mérték az áthidaló szerkezetek lehajlását, hosszirányú elmozdulását, a haladó jármű hatására bekövetkező vízszintes irányú oldalingását, dilatációs mozgását.

A statikus, valamint a dinamikus próbaterhelés eredménye egy jegyzőkönyvben kerül értékelésre. Mivel ez egy meglévő híd korszerűsítése volt, ezért a felülvizsgálat során azt szükséges bizonyítani, hogy hídszerkezet az átalakítást követően is ellátja feladatát. A sikeres jegyzőkönyv kiállítását követően a híd alkalmassá válik a vasúti forgalom közlekedtetésére.

Vásárhely Népkert

–  mi itt a beavatkozás célja?

A 135-ös Békéscsaba-Szeged országos közforgalmú vasútvonalból Népkert állomáson ágazik ki a T-T Hmvh-i városi vasúti pályája. A területen létesül egy új két vágányos megállóhely, ahol a T-T szerelvények keresztezhetik egymást, és itt történik meg az üzemmódváltás is dízel vontatásról villamosra.

–     mi történt eddig (bontás, építés, rétegek, volt forgalmi terelések, hogyan hangoltuk össze a többi ütemmel)?

A 135-ös Békéscsaba-Szeged vasútvonal átépítése Népkerten befejeződött. A városi vasútvonallal kapcsolatosan a 600 Voltos földkábelek és felsővezeték oszlopok lefektetésre és leállításra kerültek. A vasúti pálya és új út nyomvonalába eső támfalak építése zajlik. Forgalmi terelés nincs, de a Népkertre vezető Kisállomás sor lezárásra került.

–      milyen feladatok vannak még?

Vasúti pálya és útépítés van még hátra, ami az év végig el fog még tartani.

(X)