quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Helyettes államtitkár: új módszerekre van szükség a felsőoktatásban

2019. május 21.

Új módszerekre, például projektpedagógiára van szükség a 21. századi felsőoktatásban – vélekedett a területért felelős helyettes államtitkár az Óbudai Egyetemen tartott konferencián kedden.

Horváth Zita elmondta: a korábbi módszerek ma már nem biztos, hogy működnek, s nem azért, mert nem jók.  A projektpedagógiát száz éve dolgozták ki az Egyesült Államokban a szakképzés számára, azután terjedt el a közoktatásban – közölte a helyettes államtitkár. Jelezte: a magyar közoktatásban működnek ezek a módszerek.

A projektpedagógia segít elsajátítani azokat a képességeket, amelyekre a 21. században egyre nagyobb szükség van, ilyen elsősorban a logikus gondolkodás és az együttműködés, továbbá a problémamegoldáshoz, kommunikációhoz, csapatmunkához, döntési helyzetek, alternatív megoldások kezeléséhez szükséges képességek. Ezek azonban könyvből vagy akár az interneten sem tanulhatók, fejleszthetők, erre is jó a projektpedagógia – jelezte.

Elmondta: ez a módszer nemcsak a legkorszerűbb képességek elsajátítására alkalmas, hanem az eltérő családi társadalmi háttérből fakadó hátrányok ledolgozásában is nagyobb segítséget nyújt a hagyományos módszereknél. Például a régi, jó frontális oktatás önmagában nem elegendő, ha olyan diákcsoporttal áll szemben a tanár, amelyben jelentős különbségek vannak az otthonról hozott tudást illetően. Az oktatás pedig a társadalmi mobilitás, felemelkedés záloga, és ebben is segít a projektpedagógia – ismertette Horváth Zita.

Megjegyezte: az egyetemek mintha lassabban ismerkednének meg az új oktatási, pedagógiai módszerekkel, de mára több pozitív példa is akad. A projektpedagógia népszerűsítésében is segíthet a Hazai és külföldi modellek a projektoktatásban című konferencia – fűzte hozzá megnyitójában az Emberi Erőforrások Minisztériumának helyettes államtitkára.

Koltai László, az Óbudai Egyetem dékánja arról beszélt: egy kínai közmondás szerint rosszat jelent, ha valakinek azt kívánjuk, “élj változó világban”. “Nehéz időszakban élünk, a változás sebessége folyamatosan nő.” Nagy kihívás az új generációknak használható tudást adni, ezen segíthet a projektpedagógia módszereinek elterjesztése a felsőoktatásban – mondta.