Fontos információk Lázár tram-train leveléből

Egy sor új információt tartalmazó tájékoztatót juttatott el Lázár János a tram-train beruházás kormánybiztosa, országgyűlési képviselő a vásárhelyi háztartásokba.
Az alábbiakban a leggyakrabban föltett kérdéseket gyűjtöttem össze – írja levelében Lázár János.
Mikor lesz kész, mikortól lehet utazni a tram-trainnel?
A jelenlegi ütemtervek szerint a 2021 őszi tanévkezdéskor már a tram-trainnel utazhatunk Szegedre.
Mennyi lesz a menetidő, milyen sűrűn jár majd a tram-train?
A Népkerttől nagyjából 30-35 perc alatt lehet majd Szeged belvárosába érni. Csúcsidőben az új villamosvonatok 10, napközben pedig 20 percenként követik egymást.
Fel lehet-e vinni kerékpárt a tram-trainre?
Igen! Kifejezetten az volt a cél, hogy olyan tömegközlekedési fejlesztést hajtsunk végre, ami a városon belüli közlekedés „meghosszabbítása” lehet.
Van-e csúszás a projektben?
Van, de igyekszünk behozni. A csúszást az okozza, hogy a közműkiváltásoknál kiderült: az érintett közműcégek sajnos nem mindig tudják pontosan, hol futnak a saját víz-, gáz- és távhővezetékeik. A szolgáltatók 2017 nyarára ígérték az érintett közművek kiváltását, minderre azonban még mindig nem került sor.
Valóban szükség lehet a már lefektetett, használt sínek cseréjére is?
Igen. Még a korábbi időszakban született döntés arról, hogy az ún. nagyvasúti vonalon használt síneket fektetnek le. Miniszterelnök úr azért nevezett ki engem a tram-train projekt biztosává, hogy az ilyen fontos, hosszútávú döntéseket ellenőrizzem, felügyeljem. A szakértői vizsgálatok során sajnos bebizonyosodott, hogy a használt sínek nem elég megbízhatók ahhoz, hogy a tram-train szerelvények évtizedeken át gyorsan és sűrűn közlekedjenek rajta. Márpedig a vasútvillamos beruházást nemcsak önmagunknak építjük, hanem a jövő nemzedékek számára is. A minőség és a biztonság terén tehát nem köthetünk kompromisszumot. Ezért dolgozom a használt sínek cseréjéért is.
Miért számít „országos főpróbának” a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train projekt?
Mert Magyarország kormánya nálunk próbálja ki először azt, ami Nyugat-Európa számos pontján már bevált: két közeli város villamossal történő összekapcsolását. Hiszünk abban, hogy a városon belüli és a városok közötti tömegközlekedésnek ez a jövője. Ha a vásárhelyi mintaprojekt beválik, tram-trainnel fejlődhet tovább Szombathely és Kőszeg, Miskolc környéke vagy épp Makó is.