A hét embere: Walterné Böngyik Terézia szerint a pedagógus küldetése, hogy kihozza a gyermekekből a legjobbat

A hét embereként Walterné Böngyik Teréziát, a hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola igazgatónőjét mutatjuk be. Interjúalanyunk több mint huszonhét éve dolgozik pedagógusként az említett oktatási intézményben, ahová 1989-ben friss diplomás biológia-technika szakos tanárnőként került. Emellett aktív szereplője, szervezője a vásárhelyi közösségi életnek.
Az út, amely 2013-ban az igazgató székig repítette, elmondása szerint mérhetetlen sok munkával, alázattal, aktivitással és szorgalommal volt tele, minek köszönhetően hat évvel ezelőtt először, majd 2018-ban másodszor is bizalmat szavazván neki megválasztották az iskola élére.
– Immár huszonhét éve annak, hogy pedagógusként dolgozom a hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskolában. 2013-ban ért először az a megtiszteltetés, hogy felkértek az intézmény vezetésére, majd ezt követően 2018-ban a tantestület ismét úgy döntött, hogy az elkövetkezendő években újra rám bízza az iskola igazgatását. Számomra ez nagy öröm, büszkeség és óriási visszaigazolás is volt egyben, hiszen ezáltal bebizonyosodott, hogy a munkám és kitartásom, amely az egész életemet jellemzi, nem hiábavaló. A 2013-as évet megelőző időszakban pedagógusként rengeteg plusztevékenységet vállaltam annak érdekében, hogy a Szent István Általános Iskola ne csak egy hétköznapi oktatási intézményként éljen a köztudatban. Szerencsémre az akkori iskolai vezetőség mindezt jó szemmel nézte, minek által kiválóan működtünk együtt. Én pedig egyre inkább azon fáradoztam, hogy aktív, szerethető és kreatív oktatóvá váljon belőlem
– kezdte gondolatait Walterné Böngyik Terézia.
Aki már a beszélgetés elején hangsúlyozta, hogy egy oktatási intézménynek nem szabad kizárólag a tanításra összpontosítania. Véleménye szerint minden iskola meg kell, hogy találja azt a saját profiljába kellően illő plusztevékenységet, ami által a diákok és a pedagógusok is örömtelibbek és gazdagabbak lesznek.
– Az az arculat, amely az emberekben rögzül egy adott iskoláról, természetesen nem csak annak a vezetőjétől és döntéseitől függ. Legalább annyira fontos a pedagógusok tevékenysége, az ő hozzáállásuk, illetve azok a többlettevékenységek és -programok, amelyek az oktatás részeként vagy annak keretén belül valósulna meg. Tulajdonképpen ezek azok, amik ezt a rendszert jól és hasznosan működőképessé teszik. Nagyon hálás vagyok a kollégáimnak, akik lelkesen segítenek az új ötletek és tervek megvalósításában. Ilyen volt például a Téglagyári Tanösvény létrehozása, amely által egyedivé váltunk, és amivel a központi elemként be tudtuk építeni a diákok életébe a környezet minden apró tudnivalójának a fontosságát. Egy pedagógus soha nem felejtheti el hivatásának a legfőbb célját, ami nem más, mint a gyermekekből kihozni a legjobbat, ami által maguk is sikeressé válnak
– emelte ki az igazgatónő.
Hozzátette: a múlt a sikeres jövő záloga. Így aztán arra építkezni a jelenben és a jövőben is biztos dolog, ami által megtarthatják, sőt, a továbbiakban még emelhetik is azt a szintet, amit jelenleg képviselnek úgy az oktatási rendszerükben, mint a programjaikban.
– A környezettudatosságra, a sportnevelésre és az idegen nyelvek oktatására alapozván azt gondolom, hogy a Szent István Általános Iskola egy igazán kiemelkedő oktatási intézménnyé nőtte ki magát Hódmezővásárhelyen. Irányítása édes teherként ül a vállalom. Őszintén, szeretetből és odaadásból végzem a vezetés minden egyes percét. A munkában a legfőbb támogatóm a családom, melynek minden tagja rendkívül toleráns, amiért nem tudok nekik elég hálás lenni. Mélyen hiszek benne: ahhoz, hogy valaki sikeresé és elismertté tudjon válni a hivatásában, kiegyensúlyozott, harmonikus és biztos háttérre van szüksége, ahol azok a személyek, akikkel körülveszi magát, meg tudják teremteni számára azt a nyugalmat, amivel bátran tudja végezni feladatainak sorát
– osztotta meg velünk a Szent István Iskola vezetője.
És elárulta azt is, hogy elsősorban anya és feleség, majd ezt követően az iskola vezetője. Emellett megtudtuk, hogy több, önkéntes alapon létrejövő közösségben tölt be alapítói és vezetői szerepet. Szabadidejében pedig igyekszik szellemileg és lelkileg feltöltődni, és maximálisan kikapcsolódni.
– A szabadidőmet természetesen én is, mint mindenki más, kikapcsolódással töltöm. Kerékpártúrázom a férjemmel, sütök-főzök, kertészkedek, kirándulok, sétálok, kimozdulok vagy csak hosszasan, jókat fecsegek a gyermekeimmel, nagy beszélgetéseket folytatok a baráti társaságunkkal, akikkel egyébként szinte mindig akad olyan ok, ami ünneplésre vagy szórakozásra késztet bennünket
– mesélte az igazgató.
Számára a kommunikáció egy nagyon fontos alapkellék az élethez. Ezt az élete minden területén határozottan és jól alkalmazza.
– A kihívások motiválnak és éltetnek, éppen ezért örömmel veszek részt olyan szervezetek tevékenységének munkájában, mint a Zöld Kapocs vagy a Szeretem Vásárhelyt Egyesület. Ezekben a tevékenységünk és a kommunikációnk által mindig valamivel többet és többet adunk a hódmezővásárhelyieknek. Elképesztően fontos, hogy egy város közösségét szellemileg is tápláljuk. Ezek a szervezetek pedig igenis képesek arra, hogy olyan programokat, olyan megmozdulásokat, olyan előadásokat szervezzenek, amik táplálják a városban és a térségben lakókat egyaránt
– hangsúlyozta Walterné Böngyik Terézia.
A késztetés, miszerint a közösségekért és az azokban való létért tenni kell: erős és elengedhetetlen a számára. Persze arról is ejtettünk néhány szót, hogy mennyire nehéz nőként ezen harcok megvívása.
– Vezetőként soha nem éreztem magam a nemem miatt megkülönböztetve. Sőt, a pedagógusi hivatás egyre inkább elnőiesedő pálya, ahol pedig nagy szükség van a férfiak szaktudására. Éppen ezért én folyamatosan azon dolgozom, hogy úgy a nők, mint a férfiak teret kapjanak az oktatásban, itt a Szent István Általános Iskolában. A további közösségekben való tevékenységeim során pedig inkább előnyként éltem meg, hogy nő vagyok, ugyanis sok olyan helyzet akadt, ami megkívánta azt a finomságot és kedvességet, amire a nők sokkal inkább képesek, és amit természetükből fakadóan inkább ők képviselnek. Amit pedig nőként a legtöbbször szem előtt tartok, az az, hogy mindig mindenből és mindenkiből a legjobbat hozzam ki vagy a legjobbat lássam meg. Ez egy fajta alázatosságot kíván, amit a szüleimnek köszönhetek, ugyanis ők és a nagyszüleim is kiváló példák voltak arra, hogy hogyan maradhat meg az ember embernek, természetesnek és alázatosnak, nőként is
– zárta gondolatait a Szeretem Vásárhelyt Egyesület alapító tagja.
Walterné Böngyik Terézia személyében egy olyan kedves, tudatos, határozott és egyenes nőt ismerhetünk meg, aki pontosan tisztában van azzal, hogy hogyan is működik ez a világ, illetve a világot alkotó rendszerek. Ő nem csupán egy pedagógus, aki vállalta az egyik helyi oktatási intézmény vezetését. Nem. Ő az, aki szerint a nemzeti alaptanterv egy iránymutatás, amit le kell tudni fordítani az adott környezetre, az abban meglévő lehetőségekre és igényekre. És aki szerint a közösségi életben való szerepvállalás az ember létfontosságú eleme, a fejlődés és a folytonos építkezés pedig az élet alapkelléke.