quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 08. vasárnap
  -  Medárd
Vásárhely24.com archívum

Trócsányi: az EU-nak tiszteletben kell tartania a nemzeti szuverenitást

2019. május 09.

A miniszter beszélt arról is, hogy a koncentrikus körök elmélete alapján míg a volt gyarmattartó országok a gyarmatuk iránt éreznek elkötelezettséget, addig Magyarországnak elsősorban a Balkán térségével kapcsolatban van felelőssége, mert “ezt ismerjük, ehhez kötődünk történelmileg”, és ami ott történik, az hatással van Magyarországra is. Szavai szerint ezért lehetetlen végrehajtani a kvótahatározatot, hiszen az nem veszi figyelembe az egyes országok kulturális-történelmi hagyományait. Trócsányi László előadásában kitért arra, hogy az Európai Uniónak a szerződésben foglalt hatásköröknél kell maradnia, az Európai Bizottság nem terjeszkedhet túl rajtuk.

Mint mondta, helyre kell állítani az intézmények közötti egyensúlyt: az Európai Tanács határozza meg a politikai irányokat és prioritásokat, az Európai Bizottság pedig csak ezen keretek között dolgozhat. Az Európai Unió jövőjéről a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen rendezett fórumon Trócsányi László feltette a kérdést: Európában a legfontosabb a bizalom, ha nincs, akkor milyen együttműködésről beszélnünk. Vissza kell állítani a bizalmat az Európai Unióban (EU), mind az unióba, mind pedig a tagállamokba vetett bizalmat, mert mára ez megrendült.

Hangsúlyozta, hogy az unióban konstruktív párbeszédnek kell megvalósulnia, ahol kicsi, nagy és közepes mind egyenlő, és megvalósul az egymás iránti tisztelet. A miniszter szólt ugyanakkor arról is, hogy nem lehet homogenizált, mindig mindenre részletesen kiterjedő szabályozást adni Európában, különbséget kell tenni az egyes országok között, azok történelmi, kulturális sajátosságai miatt.

A politikus szólt arról is, hogy az Európai Unió 28 tagállamának GDP-je a globális GDP csaknem 30 százalékáról 21,8 százalékára csökkent, a kutatás-fejlesztésre fordított kiadások az EU átlagában még mindig bőven a célként kitűzött GDP 3 százalék alatt vannak, a világ tíz legnagyobb cége között egyetlen európai sincs, a világ 25 legnagyobb vállalata között is csak négy európai cég található. Úgy vélte, az európai integráció fő kérdése a jövőben a versenyképesség lesz, amit nem a túlszabályozás, hanem a flexibilitás szolgál.

A miniszter a Brexittel kapcsolatos kérdésre válaszolva megjegyezte: arról eddig nem esett szó, hogy az európai integrációnak van-e felelőssége a Brexitben. Úgy vélte, ez olyan, mint a válás, s nem hiszi, hogy csak az egyik fél a felelős érte.

Az Európai Ügyészséghez csatlakozást firtató kérdésre azt mondta, minden uniós tagállam, így Magyarország is úgy látja, hogy fel kell lépni a korrupcióval szemben, de már van két szervezet – az Eurojust és az OLAF -, amelynek ez a feladata. A miniszter az európai integráció “betegségének” nevezte, hogy újabb és újabb szervezeti egységeket akar létrehozni. Jelezte: az alaptörvény egyértelműen fogalmaz, a vádhatósági funkciókat a magyar ügyészség látja el.

mti