quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Promenad.hu archívum

A radikális iszlamisták toborzási célpontja lett Nyugat-Európa

2019. május 08.

Amélie M. Chelly francia szociológus a „Paradicsomra várva””című könyvében ír arról, hogy az Iszlám Állam kommunikációja hogyan alkalmazkodott a nyugati és keleti társadalmak elvárásaihoz. Külön megszólítási stratégiákat találtak ki ugyanis a nyugati és a keleti társadalom tagjai számára, a még nagyobb hatékonyság érdekében. – írja az Origo.hu.

A toborzás során így egy nagyon átgondolt kommunikációs stratégiával sikeresen hálózzák be a nyugati társadalmak elsősorban migráns hátterű fiataljait. A „Paradicsomra várva” könyvnek az összefoglalóját a V4NA Nemzetközi Hírügynökség szemlézte.

Az iszlám szakértőjeként ismert Amélie M. Chelly szerint már jóval a szíriai polgárháború előtt megkezdődött a nyugati társadalmakban a migráns hátterűek radikalizálódása.

Ez azonban csak a polgárháború okozta migrációs válság miatt került igazán a reflektorfénybe.

A radikalizálódás egyik fő oka, hogy az Iszlám Állam már kiterjesztette az utánpótlási toborzását a nyugati, nem muzulmán társadalomra is. Célpontjaik főleg a nyugati fogyasztói társadalmakból kiábrándult, periférián élő fiatalok, akik döntően harmadik világbeli bevándorlók leszármazottjai.

Az iszlamisták ugyanis hamar felismerték, hogy a mindenféle ideáltól megfosztott fiatalokat könnyen lehet radikalizálni. Az Iszlám Állam így ügyesen alkalmazkodott a kor kommunikációs kihívásaihoz, és kialakított egy keleti és nyugati irányú propagandagépezetet.

Ezzel különböző társadalmi csoportokat (például külvárosokban élő fiatalokat, egyedülálló nőket) céloznak meg. Az iszlamisták minden célpont felé a „mártírhalál” dicsőségét kívánják reklámozni, más-más motivációval.

Régebben a terroristák a halált inkább egy veszélyként látták, és el akarták kerülni, ezért a támadásnál egyben a lehetséges menekülési útvonalat is megtervezték.

A nyugati iszlám mai fanatikus követői azonban a halálban egy boldogabb élet reményét látják, így ők nem számolnak a meneküléssel, hanem inkább mártírhalált halnak.

Forrás: origo.hu