Kinek könnyű, kinek nehéz – vásárhelyi diákokat kérdeztünk az érettségiről

Hódmezővásárhelyen is kezdetét vette ma az írásbeli érettségi. Az első megmérettetés a magyar irodalom és nyelvtan volt, ennek margójára az Eötvös József Szakgimnázium és Szakközépiskola, valamint a Bethlen Gábor Református Gimnázium tanulóit kérdeztük.
A vásárhelyi Eötvös József Szakgimnázium és Szakközépiskola 12.A osztályos, egészségügyi szakirányon tanult diákjai elmondása szerint a magyar érettségi a vártnál és a már előzőleg próbaként megírtaknál is sokkal nehezebbnek bizonyult.
Mészáros Zoltán kifejezetten csalódottan hagyta el a termet, ugyanis számára mind az első, mind a második rész igen nehéz volt. És bár előzőleg különórákat is vett, mégis meggyűlt a baja a feladatlapokkal.
„Azt gondolom, hogy a vártál nehezebb volt a magyar érettségi. Az első feladatlapon egy szövegértés és egy szövegalkotási feladat közül lehetett választani. Én a szövegalkotást, azaz esetünkben az érvelést választottam. Így aztán az első részhez kellett is a kilencven perc, a másodikban, ahol százötven percet kaptunk, már a kevesebb idő is elegendőnek bizonyult. Ez egy műértelmező szöveg alkotását várt el tőlünk, avagy választásunk szerint egy mű adott szempontú értelmezése vagy két mű adott szempontú összehasonlító értelmezése közt dönthettünk. A választott feladat megoldásának elvárt terjedelme 400-800 szó volt. Ezen lehetőségek közül én a mű adott szempontú értelmezését választottam.”
Deák Annának, Zoltán osztálytársának viszont annyira nem okozott nehézséget a magyar írásbeli érettségi teljesítése.
„A feladatlap első részében én is maximálisan kihasználtam a szövegalkotásra megadott kilencven percet, jómagam is az érvelést választván, a második feladatlapon szereplő két feladat közül pedig ugyanúgy, mint Zoli, én is a mű adott szempontú értelmezését választottam, avagy novellát elemeztem a két vers, József Attila, illetve Radnóti Miklós alkotásainak összehasonlítása helyett. Ugyanis a versek nem állnak olyan közel hozzám.”
Ezt követően a Bethlen Gábor Református Gimnázium végzőseit csíptük el néhány kérdés erejéig.
Fröhlich Bence és Csukas Zsolt 12.B osztályosok könnyűnek találták a magyar érettségi feladatsorait. Véleményük szerint teljesen aktuálisak voltak úgy a szövegértési és szövegalkotási feladatok, mint a mű adott szempontú értelmezése, vagy a két mű adott szempontú összehasonlító értelmezése közül választható, megoldásra váró feladatok.
Az első feladatsornál mind a kettőjüknek választása az érvelésre esett, majd a második részben szintén mind a ketten Mándy Iván novelláját elemezték.
Elmondásuk alapján a felkészülés és az iskolában nyújtott oktatás maximálisan eleget adott ahhoz, hogy a ma megírt vizsgák sikeresen teljesítésre kerüljenek. Ennek okáért egyáltalán nem tartanak az elkövetkezendő napoktól és a még rájuk váró érettségiktől.
És végül azt is megtudtuk, hogy céljaik között az egyetemen való továbbtanulás szerepel.