A művész, aki képes megjeleníteni a természet energiáit

Papageorgiu Andrea festőművész Hajnal előtt a legnagyobb a sötétség című, egyéni kiállítása március végén nyílt meg az Alföldi Galériában, ahol a tárlat katalógusát szerda délután mutatták be az érdeklődőknek. A művész kijelentette: számára is élmény a másfél évtized alatt készült alkotásait együtt látni mind a kiállításban, mind az annak anyagát összegző katalógusban.
Miklós Péter, a Tornyai János Múzeum igazgatójának köszöntője után a művészeti kiadvány bemutatójának résztvevőivel, Gyenge Zoltán művészetfilozófussal, a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának dékánjával, Nátyi Róbert művészettörténésszel és az alkotóval Váraljai Anna művészettörténész beszélgetett.
Papageorgiu Andrea ábrázolásmódjában 2010-ben történt jelentős változás. Akkor úgy érezte, elvesztette a fonalat a korábbi képein látott erős színekkel és a nagyléptékű, lendületes ábrázolással, ezért fordult a részletgazdagabb, zártabb világ felé. A természet szeretete fontos a művésznek, aki alkotni mégis városi környezetben szeret. A helyszíni ‑ vázlaton vagy fényképen rögzített ‑ élményt az alkotó műtermében dolgozza ki, s ábrázolásában ilyenkor szerepet kaphatnak gyermekkori élményei is.
A beszélgetés során a Rómát láttató festményekről elhangzott: bár az alkotások az antikvitás és a reneszánsz értékeit őrző helyszíneket jelenítik meg, Papageorgiu Andrea látásmódjával mégis egyedi hatást váltanak ki, éreztetve az „Örök Város” évezredes köveinek és az ott élt emberek lenyomatát.
Nátyi Róbert a beszélgetés végén leszögezte: a természet egyedi interpretációja jelen van a kiállításon, s mint ahogyan az az alföldi festészet nagyjainak, Tornyai Jánosnak vagy Barcsay Jenőnek sikerült, Papageorgiu Andreának is megadatott, hogy képes legyen megjeleníteni a tájakban és organizmusokban rejlő energiákat.