quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

A városháza mulasztása miatt felfüggesztette az Államkincstár a vásárhelyi önkormányzat finanszírozását

2019. április 24.

Információink szerint felfüggesztette a Magyar Államkincstár a vásárhelyi önkormányzat finanszírozását, mert a Márki-Zay Péter által vezetett hivatal a határidő után másfél hónappal sem volt képes beküldeni a tavalyi év pénzügyi elszámolását. A beszámoló eredeti határideje március 10-e lett volna, a MÁK pedig a harmadik felszólítás, és be nem tartott póthatáridő után döntött a jogszabályoknak megfelelően úgy, hogy befagyasztják a vásárhelyi önkormányzatnak címzett kifizetéseket. Ezzel veszélybe került a polgármesteri hivatal és az önkormányzati intézmények dolgozóinak bére. Tudomásunk szerint a dolgozókat arról értesítették, hogy a bérfizetés “bankszámla váltás miatt csúszni fog”. Ez azért érdekes, mert az önkormányzat bankszámláit közgyűlési döntés nélkül nem lehet megváltoztatni, erről pedig a testület nem tárgyalt.

A pénzek befagyasztásának hatására azonban úgy tűnik, a hivatal összekapta magát, és a héten küldött egy beszámolót az államkincstárnak, arról azonban, hogy ez minőségileg megfelelő-e, nincs információnk. Ezzel viszont a helyzetet már csak részben mentik: mivel sor került a felfüggesztésre, a MÁK folyó hónapban már nem utal, ami azt jelenti, hogy az önkormányzat csak úgy tudja kifizetni a dolgozók bérét, hogy minden más kifizetést megállít. Azaz, ha a dolgozók meg is kapják a pénzüket, a vállalkozók és cégek biztosan késésre számíthatnak, köszönhetően a városháza „kiváló szakembereinek”.

Megkerestük a Városházát is. Arra szeretnénk választ kapni, hogy miért került sor a pénzügyi beszámoló elmaradására, és ki felelős azért, hogy másfél hónap késéssel, a harmadik póthatáridő lejárta után küldték be a kötelező beszámolót a Magyar Államkincstárnak. Márki-Zay Péter polgármester sokszor hangoztatta, hogy a Városházára beköltözött a szakértelem, és a tetteiért mindenki felelősséggel tartozik. Szeretnénk ezért megtudni azt is, terveznek-e felelősségre vonást az ügyben, vagy minden következmények nélkül marad. Amint választ kapunk, megírjuk.

Megérkezett az Önkormányzat válasza:

“A városháza részéről senki nem mulasztott. Korábban írtunk arról, hogy súlyos informatikai támadás érte a önkormányzatot, ennek következtében az összeomlott rendszert – különösen az eleve hiányosságokkal küzdő gazdálkodási szakrendszert – időbe telt helyreállítani.

A beszámoló végső határideje április 8. volt, az önkormányzat felszólítást nem kapott. Az informatikai problémát jeleztük a MÁK felé, a beszámoló jelenleg az államkincstár részéről jóváhagyott állapotban van. A fennakadás miatt visszatartott kifizetéseket májusban megkapja a hódmezővásárhelyi önkormányzat.

Bankszámlaváltásról nincs szó. Az önkormányzat számlavezető bankja, a Takarékbank saját hatáskörében számlaszámot változtat, ezért több napra banki szünnapot rendelt el, erről időben értesítette az önkormányzatot. A szokásos bérfizetési napon a banki szünnap miatt nem tudjuk a munkabéreket átutalni, a bérfizetésre ezért 2019. május 6-án, hétfőn kerül sor.

Sem a bérek, sem a cégek, vállalkozások kifizetése nincs veszélyben, az önkormányzat rendelkezik a szükséges forrásokkal.

Figyelemmel arra, hogy a beszámoló késedelmes benyújtását nem emberi mulasztás, hanem informatikai hiba okozta, személyi felelősségre vonás fel sem merül.

A vásárhelyi városháza illetve a jegyző korábbi közleményében az áll: a hackertámadás március 18-án éjjel történt,  rend pedig március 28-ára állt helyre. A fent említett határidő előtt közel 2 héttel. Mi történt akkor március 28 és április 8 között?

Varga Ildikó jegyző a város honlapján korábban arról tájékoztatott,

a Polgármesteri Hivatal informatikai rendszerét 2019. március 18-án az éjszakai órákban vírustámadás érte, amely miatt az informatikai rendszerben súlyos zavarok következtek be. A keletkezett károk helyreállítása több napot vett igénybe, ezen időszak alatt a Polgármesteri Hivatal elektronikus úton nem volt elérhető. Az üzemzavar nem érintette a hivatali kapun (ügyfélkapun) keresztül küldött dokumentumokat, azonban az elektronikus levelező rendszer tartósan nem üzemelt.

A vírustámadás során helyreállíthatatlan adatvesztés nem következett be, védett adatok nem kerültek nyilvánosságra vagy illetéktelen személyekhez. A Polgármesteri Hivatal az üzemzavar idején fennakadásoktól mentesen fogadta az ügyfeleket, a pénztárak is zavartalanul üzemeltek, az ügyintézésben azonban kisebb késedelem előfordulhatott.

Az informatikai rendszer működőképességét sikerült helyreállítani, munkatársaink a korábban megszokott módokon, így elektronikus levélben is elérhetők, az ügyintézés ismét zavartalanul folyik.

írja a jegyző a közleményben.