A városháza mulasztása miatt felfüggesztette az Államkincstár a vásárhelyi önkormányzat finanszírozását

Információink szerint felfüggesztette a Magyar Államkincstár a vásárhelyi önkormányzat finanszírozását, mert a Márki-Zay Péter által vezetett hivatal a határidő után másfél hónappal sem volt képes beküldeni a tavalyi év pénzügyi elszámolását. A beszámoló eredeti határideje március 10-e lett volna, a MÁK pedig a harmadik felszólítás, és be nem tartott póthatáridő után döntött a jogszabályoknak megfelelően úgy, hogy befagyasztják a vásárhelyi önkormányzatnak címzett kifizetéseket. Ezzel veszélybe került a polgármesteri hivatal és az önkormányzati intézmények dolgozóinak bére. Tudomásunk szerint a dolgozókat arról értesítették, hogy a bérfizetés “bankszámla váltás miatt csúszni fog”. Ez azért érdekes, mert az önkormányzat bankszámláit közgyűlési döntés nélkül nem lehet megváltoztatni, erről pedig a testület nem tárgyalt.
A pénzek befagyasztásának hatására azonban úgy tűnik, a hivatal összekapta magát, és a héten küldött egy beszámolót az államkincstárnak, arról azonban, hogy ez minőségileg megfelelő-e, nincs információnk. Ezzel viszont a helyzetet már csak részben mentik: mivel sor került a felfüggesztésre, a MÁK folyó hónapban már nem utal, ami azt jelenti, hogy az önkormányzat csak úgy tudja kifizetni a dolgozók bérét, hogy minden más kifizetést megállít. Azaz, ha a dolgozók meg is kapják a pénzüket, a vállalkozók és cégek biztosan késésre számíthatnak, köszönhetően a városháza „kiváló szakembereinek”.
Megkerestük a Városházát is. Arra szeretnénk választ kapni, hogy miért került sor a pénzügyi beszámoló elmaradására, és ki felelős azért, hogy másfél hónap késéssel, a harmadik póthatáridő lejárta után küldték be a kötelező beszámolót a Magyar Államkincstárnak. Márki-Zay Péter polgármester sokszor hangoztatta, hogy a Városházára beköltözött a szakértelem, és a tetteiért mindenki felelősséggel tartozik. Szeretnénk ezért megtudni azt is, terveznek-e felelősségre vonást az ügyben, vagy minden következmények nélkül marad. Amint választ kapunk, megírjuk.
Megérkezett az Önkormányzat válasza:
“A városháza részéről senki nem mulasztott. Korábban írtunk arról, hogy súlyos informatikai támadás érte a önkormányzatot, ennek következtében az összeomlott rendszert – különösen az eleve hiányosságokkal küzdő gazdálkodási szakrendszert – időbe telt helyreállítani.
A beszámoló végső határideje április 8. volt, az önkormányzat felszólítást nem kapott. Az informatikai problémát jeleztük a MÁK felé, a beszámoló jelenleg az államkincstár részéről jóváhagyott állapotban van. A fennakadás miatt visszatartott kifizetéseket májusban megkapja a hódmezővásárhelyi önkormányzat.
Bankszámlaváltásról nincs szó. Az önkormányzat számlavezető bankja, a Takarékbank saját hatáskörében számlaszámot változtat, ezért több napra banki szünnapot rendelt el, erről időben értesítette az önkormányzatot. A szokásos bérfizetési napon a banki szünnap miatt nem tudjuk a munkabéreket átutalni, a bérfizetésre ezért 2019. május 6-án, hétfőn kerül sor.
Sem a bérek, sem a cégek, vállalkozások kifizetése nincs veszélyben, az önkormányzat rendelkezik a szükséges forrásokkal.
Figyelemmel arra, hogy a beszámoló késedelmes benyújtását nem emberi mulasztás, hanem informatikai hiba okozta, személyi felelősségre vonás fel sem merül.
A vásárhelyi városháza illetve a jegyző korábbi közleményében az áll: a hackertámadás március 18-án éjjel történt, rend pedig március 28-ára állt helyre. A fent említett határidő előtt közel 2 héttel. Mi történt akkor március 28 és április 8 között?
Varga Ildikó jegyző a város honlapján korábban arról tájékoztatott,
a Polgármesteri Hivatal informatikai rendszerét 2019. március 18-án az éjszakai órákban vírustámadás érte, amely miatt az informatikai rendszerben súlyos zavarok következtek be. A keletkezett károk helyreállítása több napot vett igénybe, ezen időszak alatt a Polgármesteri Hivatal elektronikus úton nem volt elérhető. Az üzemzavar nem érintette a hivatali kapun (ügyfélkapun) keresztül küldött dokumentumokat, azonban az elektronikus levelező rendszer tartósan nem üzemelt.
A vírustámadás során helyreállíthatatlan adatvesztés nem következett be, védett adatok nem kerültek nyilvánosságra vagy illetéktelen személyekhez. A Polgármesteri Hivatal az üzemzavar idején fennakadásoktól mentesen fogadta az ügyfeleket, a pénztárak is zavartalanul üzemeltek, az ügyintézésben azonban kisebb késedelem előfordulhatott.
Az informatikai rendszer működőképességét sikerült helyreállítani, munkatársaink a korábban megszokott módokon, így elektronikus levélben is elérhetők, az ügyintézés ismét zavartalanul folyik.
írja a jegyző a közleményben.