Mesterfogások: az élményközpontú oktatás és a pályaorientáció kérdése Vásárhely iskoláiban

A Hódmezővásárhelyi Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskolában tartották meg az Informális és nem formális tanulási lehetőségek kialakítása a köznevelési intézményekben című EFOP-337-17-2017-00022 kódszámú MESTERFOGÁSOK című pályázat rendezvényét.
A projektben három oktatási intézmény vesz részt: a Hódmezővásárhelyi Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskola, a Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola, valamint a Németh László Gimnázium, Általános Iskola.
Forrainé Kószó Györgyi, a Hódmezővásárhelyi Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskola intézményvezetője elmondta, a pályázatot az Emberi Erőforrások Minisztériuma írta ki, amit a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ 2018. januárjában nyert el. A két éves projekt során közel 72 millió forintot fordíthatnak eszközbeszerzésre, programtámogatásra, aminek mind-mind a gyermekek a nyertesei – emelte ki.
A Németh László Gimnáziumban elsősorban pályaorientációs, innovációs műhelyek vannak, a Szent István iskolában élményműhelyek, míg a Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskolában a médiaműhelyek kaptak kiemelt szerepet.
„Ezek mind-mind nem a hagyományos iskolai kereteket helyezik előtérbe, hanem elsősorban a tanórán kívüli lehetőségeket próbálja megmutatni mind a gyerekeknek, mind a kollégáknak” – húzta alá. Ez a projekt tehát az élményközpontú pedagógiára épít, ami a médiától kezdve, a modern technológián át, a nyelvig mindent érint.
Forrainé Kószó Györgyi kérdésünkre elmondta, hasznosnak és fontosnak tartja a projektet, mivel úgy látja, hogy az iskola világa sokat változott, ezzel a projekttel pedig megpróbálják a pedagógiát minél közelebb hozni a diákok szükségleteihez.
Korábban volt egy megnyitó konferencia, ahol a mindenki elmondhatta, hogy milyen gondolatokat fogalmaztak meg, amikor beadták a pályázatot. A mai napon egy tanárkonferencia keretében az oktatók a pályaorientációról hallhattak előadásokat, illetve a szakmai műhelyek, workshopok mutatkoztak be. A harmadik ehhez hasonló rendezvény egy diákkonferencia lesz, ahol a tanulók kifejthetik véleményüket arról, hogy a nem formális kereteket mennyire lehet kihasználni, illetve milyen észrevételeik, ötleteik vannak a későbbiekre.
Balázs József, a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ igazgatója köszöntőjében kiemelte, pályaorientációról az óvodában is érdemes gondolkodni, hiszen a gyerekek képességei már ekkor felismerhetők, ebben az életkorban láthatóvá válik az érdeklődési körük. Hozzátette, Hódmezővásárhelyen minden szakterületnek megvan a maga profiliskolája, ezért is példaértékű, hogy a pályázat keretében három intézmény együttműködéséről van szó.
Juhász Tünde kormánymegbízott előadásában a pályaorientációt a munkaerő-piac oldaláról közelítette meg. Elmondta, Csongrád megyében lényegesen nőtt a foglalkoztatottak száma, de szót ejtett a 25 év alattiak pályakezdési támogatásáról is. Kiemelte, a középiskolás diákok körében minden év májusában végeznek felmérést, hogy megtudják, milyen terveik vannak a jövőre nézve. Tavaly a végzősöknek mindössze csak 12%-a nem tudta, hogy mihez fog kezdeni, ha befejezi az iskolát.
A délután során a résztvevők hallhatták Pollák Eszter pszichológus előadását is, majd a projektben résztvevő intézmények szakmai műhelyeiről beszélgettek.