quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 25. kedd
  -  Géza
Promenad.hu archívum

500 kilométernyi új vasútvonal épülhet Lázár javaslatára – Orbán elfogadta ezt

2019. március 21.

Pécstől Debrecenig vezetne az új vasútvonal, amely Szegedet is érintené, és két országhatárt lépne át – mondta a Délmagyarországnak Lázár János országgyűlési képviselő. Szegedről Szabadkára fél, Pécsre pedig két óra alatt el lehet majd jutni.

800 milliárd forintból összesen 500 kilométeren épülhetne meg az új déli vasútvonal 8-10 év alatt – közölte a lappal Lázár János országgyűlési képviselő, miután egyeztetett a javaslatról Orbán Viktor miniszterelnökkel. Lázár János a Délmagyarországnak elmondta: Pécsről Baja, Szabadka, Szeged, Hódmezővásárhely, Békéscsaba, Nagyszalonta és Nagyvárad érintésével érne el az új vasútvonal Debrecenbe. A javaslatot a kormányfő elfogadta. Mint Lázár János elmondta: a szerb és a magyar kormány áprilisban együttes ülést tart, ekkor ez a vasútvonal lesz az egyik napirendi pont. Az országgyűlési képviselő tudomása szerint ugyanis a szerb kormány hajlandó anyagilag támogatni ezt a fejlesztést.

Lázár János kijelentette: ez a tervezet összhangban van az Európai Unió közlekedésfejlesztési stratégiájával is, így várhatóan uniós források is érkezhetnek. – Ugyanakkor azt javasoltam a kormányfőnek, hogy hazai költségvetési forrásból is költsünk a beruházásra.

Lázár János hangsúlyozta: az Alföldre a kormány gazdasági erőforrásként tekint, amelyben még bőven vannak tartalékok. Ezek kiaknázásához azonban elengedhetetlen a közlekedési infrastruktúra fejlesztése.

– Ha ez a beruházás megvalósul, akkor a jelenleg szigetszerűen létező régiók, a szegedi és a pécsi között együttműködés kezdődhet – tette hozzá. Debrecen környékén pedig a BMW-gyár miatt fontos a megfelelő közlekedés.

A képviselő szerint a vonal egyes szakaszai elővárosi vasútként is működhetnek majd, mint például Szeged és Hódmezővásárhely között a már épülő tramtrain. Emiatt a vasútvonal egyes szakaszait villamosítják is. A fejlesztés következtében Szegedről Szabadkára mindössze harminc perc alatt el lehet majd jutni, Pécsre pedig kevesebb mint két óráig tart majd a vonatozás. Pécs és Baja között is fél órára csökkenne a menetidő.

Lázár János kijelentette: a vasútvonal egyes szakaszai még ebben a ciklusban, azaz 2022-ig megépülhetnek. Ilyen a Pécs–Baja, illetve a Szeged– Békéscsaba–Gyula szakasz.

– A Szeged és Hódmezővásárhely közötti tramtrain pedig még azt megelőzően elkészül – emlékeztetett. A teljes, ötszáz kilométeres szakaszt a politikus szerint nyolc-tíz év alatt lehet megépíteni. – Jelenleg ugyanis évente 100– 150 kilométernyi a vasútépítési kapacitás Magyarországon, de nem lehet minden erő-forrást erre az egyetlen vonalra irányítani – hívta fel a figyelmet.

A képviselő beszélt arról is: a vasútvonal valójában nem új lesz.

– A miniszterelnökhöz egy 1910-es vasúti térképpel érkeztem: azon szerepelt ez a vonal – mutatott rá. Hangsúlyozta: ezzel lényegében a korábbi helyzetet állítják vissza. – Mondhatni, a Trianon okozta károkat enyhítjük. A szerb és a román kormány számára nyilvánvalóvá tesszük: a múltat lezárjuk, a jövőbeli együttműködés felé tekintünk – jelentette ki.

Lázár János kérdésre elismerte: a teljes vasútvonal kiépítése a határrendészetet is érinti. Szerinte ugyanakkor meg lehet találni azt a megoldást, ami a határvédelemnek is megfelelő.

Forrás: delmagyar.hu