quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Promenad.hu archívum

Kevesebb gondot okoznak az idősek az utakon, mint gondoljuk

2019. március 12.

Az elmúlt időszakban megjelentek olyan hírek, amik szerint főként idősek okoznak baleseteket az utakon. Ennek jártunk utána, hogy vajon vannak-e életkori határai a volán mögé ülésnek.

Janecskó Erika, a Sofőr Bt. iskolavezetője lapunknak elmondta, a gépjárművezetésnek a jelenkori jogszabályok szerint nincs életkori határa. Az időskori balesettekkel kapcsolatban a 2017-es évi statisztikák szerint a 65 év felettiek csupán 17%-a vett részt közúti balesetben, mint sofőr, mely rendkívül alacsony érték. A legtöbb balesetet okozók csoportjába a 25-65 év közötti korosztályt jelölték meg a kimutatások.

A PÁV-val kapcsolatban (pályaalkalmassági vizsgálat) kifejtette, hogy több fajtája ismeretes. Az egyik, amikor valaki öt alkalommal sikertelenül vizsgázott, akkor elküldik pályaalkalmassági vizsgálatra. Abban az esetben több vizsgálat után megállapítják a szakemberek, hogy az illető alkalmas-e arra, hogy forgalmi vizsgát tegyen a jövőben. Ő maga úgy véli, hogy az életkor nem igazán befolyásolja a gépjárművezetést.

1

Véleménye szerint az önkontroll sokkal fontosabb, és mindenki el tudja dönteni, hogy tud-e alkalmazkodni a forgalmi viszonyokhoz és biztonságosan kezeli-e az adott gépjárművet. Mindezt annak ellenére, hogy rendelkezik vezetői engedéllyel. Nem egyformák az egyének kontrolljai, akár lehet betegségről, lelki problémáról szó, amikor kicsit érdemes szüneteltetni a vezetést.

Az iskolában inkább a fiatal korosztály ül volán mögé, hogy az utak királya legyen, és a 45 éves kor felett már kevésbé szeretnének tanulni vezetni.

Az iskola vezetője hangsúlyozta, hogy kortól függetlenül mindenkit másként kell oktatni. Az első pár percben már körvonalazódik az oktató számára, hogy a tanuló milyen stílusú, hogyan és miként kell vele beszélni és oktatni. Mindenkinek, akinek szükséges, javasolja a meghatározott óraszámokon felüli plusz alkalmakat, mert úgy veszik észre, hogy ez a legtöbb alkalommal igenis szükség.

1

Janecskó Erika kiemelte, hogy a már jogosítványokkal rendelkezők körében számottevően előfordult olyan eset, hogy tudásfrissítésre jelentkeztek. Régen ültek volán mögött és a saját és embertársaik biztonsága érdekében szerettek volna újra gépjárművezetési órákat venni. Talán ez lenne a legjobb megoldás mindazok számára, akik egykoron vezettek, de valamiért hanyagolniuk kell egy jó ideig a vezetést.

Tehát nem az időskori vezetés az igazi probléma, hanem az, hogy a sofőrök nem minden esetben képesek eldönteni, hogy aznap vagy általában volán mögé termettek-e.