Kevesebb gondot okoznak az idősek az utakon, mint gondoljuk

Az elmúlt időszakban megjelentek olyan hírek, amik szerint főként idősek okoznak baleseteket az utakon. Ennek jártunk utána, hogy vajon vannak-e életkori határai a volán mögé ülésnek.
Janecskó Erika, a Sofőr Bt. iskolavezetője lapunknak elmondta, a gépjárművezetésnek a jelenkori jogszabályok szerint nincs életkori határa. Az időskori balesettekkel kapcsolatban a 2017-es évi statisztikák szerint a 65 év felettiek csupán 17%-a vett részt közúti balesetben, mint sofőr, mely rendkívül alacsony érték. A legtöbb balesetet okozók csoportjába a 25-65 év közötti korosztályt jelölték meg a kimutatások.
A PÁV-val kapcsolatban (pályaalkalmassági vizsgálat) kifejtette, hogy több fajtája ismeretes. Az egyik, amikor valaki öt alkalommal sikertelenül vizsgázott, akkor elküldik pályaalkalmassági vizsgálatra. Abban az esetben több vizsgálat után megállapítják a szakemberek, hogy az illető alkalmas-e arra, hogy forgalmi vizsgát tegyen a jövőben. Ő maga úgy véli, hogy az életkor nem igazán befolyásolja a gépjárművezetést.
Véleménye szerint az önkontroll sokkal fontosabb, és mindenki el tudja dönteni, hogy tud-e alkalmazkodni a forgalmi viszonyokhoz és biztonságosan kezeli-e az adott gépjárművet. Mindezt annak ellenére, hogy rendelkezik vezetői engedéllyel. Nem egyformák az egyének kontrolljai, akár lehet betegségről, lelki problémáról szó, amikor kicsit érdemes szüneteltetni a vezetést.
Az iskolában inkább a fiatal korosztály ül volán mögé, hogy az utak királya legyen, és a 45 éves kor felett már kevésbé szeretnének tanulni vezetni.
Az iskola vezetője hangsúlyozta, hogy kortól függetlenül mindenkit másként kell oktatni. Az első pár percben már körvonalazódik az oktató számára, hogy a tanuló milyen stílusú, hogyan és miként kell vele beszélni és oktatni. Mindenkinek, akinek szükséges, javasolja a meghatározott óraszámokon felüli plusz alkalmakat, mert úgy veszik észre, hogy ez a legtöbb alkalommal igenis szükség.
Janecskó Erika kiemelte, hogy a már jogosítványokkal rendelkezők körében számottevően előfordult olyan eset, hogy tudásfrissítésre jelentkeztek. Régen ültek volán mögött és a saját és embertársaik biztonsága érdekében szerettek volna újra gépjárművezetési órákat venni. Talán ez lenne a legjobb megoldás mindazok számára, akik egykoron vezettek, de valamiért hanyagolniuk kell egy jó ideig a vezetést.
Tehát nem az időskori vezetés az igazi probléma, hanem az, hogy a sofőrök nem minden esetben képesek eldönteni, hogy aznap vagy általában volán mögé termettek-e.