quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Megjelent a NAV ellenőrzési terve

2019. február 27.

A NAV-hoz beérkező adatok ugyanis leginkább ezeken a területeken mutatnak kockázatot a költségvetési bevételekre. Az internetes kereskedelem, a gépjármű- és gépjárműalkatrész-kereskedelem, az alkalmazottak bejelentése, a vám- és jövedéki szabályok betartása, az online számlaadat-szolgáltatás kiemelt helyen szerepel az ellenőrzési tervben.

A NAV idén is figyelmet fordít az adózók transzferár-képzési gyakorlatára és az ehhez kapcsolódó kötelezettségek teljesítésére. A legnagyobb adóteljesítményű adózókat, kiemelkedő költségvetési hatásuk miatt ugyancsak folyamatosan kell monitorozni.

A munkaerő-kölcsönzéssel kapcsolatos visszaélések miatt a NAV a csalárd foglalkoztatókhoz bejelentett munkavállalók jogviszonyát, az abban bekövetkező változásokat nyomon követi, hogy az adókikerülésre használt „foglalkoztatói” láncolatokat feltárja, védve ezzel a munkavállalók érdekeit is.

A NAV ellenőrzéseit továbbra is kockázatelemzésen alapuló differenciált fellépés jellemzi. Az együttműködő, jogkövető adózók hiba esetén azonnali szankciók helyett számíthatnak a NAV munkatársainak támogatására. Az adójogszabályokat szándékosan és súlyosan megsértő adózókkal szemben azonban továbbra is határozottan lép fel a hivatal.

A NAV kockázatelemzései alapján kiemelt figyelmet fordít az építőipari vállalkozásokra, a személyszállítókra, a szálláshely-szolgáltatókra, a szerzői jogvédelemhez kapcsolódó jogsértések felderítésére, az „adózatlan” jövedéki termékek feketepiacának visszaszorítására, áfacsalással bonyolított zöldség- és gyümölcs-kereskedelmi ügyletek visszaszorítására.

A NAV a támogató eljárásokat jellemzően a turizmusfejlesztési hozzájárulás alanyainál; a 36 órás munkaviszony mellett dolgozó egyéni vállalkozóknál, a foglalkoztatóknál, az alkalmazottak bejelentésére és az ehhez kapcsolódó bevallásokra fókuszálva rendeli el.

Az online pénztárgépeken, Online Számla rendszeren, kezelőszemélyzet nélküli automatákon, illetve az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszeren (EKÁER) keresztül érkező valós idejű adatok elemzésével a NAV-nak lehetősége van az adóelkerülés azonos idejű feltárására, az adókijátszásra specializálódott társaságok kiszűrésére és a meg nem fizetett adóbevételek fedezetének biztosítására. Mindezzel nemcsak a költségvetés, hanem a tisztességes gazdálkodók érdekeit is védi.

A NAV továbbra is előre jelzi honlapján az Adótraffipax rovatban, hogy mely időszakban és helyszíneken végez jogkövetési vizsgálatokat és tart próbavásárlásokat.

A NAV legfontosabb feladata a költségvetési bevételek biztosítása, a gazdasági fejlődés támogatása a rejtett gazdaság és az adóelkerülések visszaszorításával, valamint az önkéntes jogkövetés ösztönzése.

Forrás: Némedi-Varga Éva, pénzügyőr alezredes, sajtó főreferens, Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága, borítókép illusztráció, hvg.hu