A cukrozott italokra kivetett adók nyomán felére csökkent a fogyasztásuk

A Kaliforniai Egyetem kutatói szerint az eredmények azt jelzik, hogy az adók jó eszközök lehetnek az elhízás, a szív- és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség elleni harcban.
Ez az első olyan kutatás, amely a cukrozott üdítők megadóztatásának hosszú távú hatásait vizsgálta.
A The American Journal of Public Health című folyóiratban megjelent kutatásukban a szakemberek San Francisco, Oakland és Berkeley alacsony jövedelmű lakosságának körében végeztek felmérést a fogyasztási szokásokról.
Kimutatták, hogy Berkeleyben az adó 2015-ös bevezetése után már néhány hónappal meredeken csökkent az ilyen italok fogyasztása. Három évvel később a vizsgált lakosság 52 százalékkal kevesebb cukrozott üdítőt fogyasztott, mint az adóról szóló 2014 novemberi döntés előtt – írták a kutatók a Kaliforniai Egyetem által kiadott közleményükben.
Ezzel egy időben ugyanakkor megugrott a vízfogyasztás, a három év alatt mintegy 29 százalékkal.
Az eredmények azt „az üzentet küldik, hogy működik a cukrozott üdítők megadóztatása. Fontos az is, hogy a bizonyítékok az alacsony jövedelműek köréből származnak, akiknél a legmagasabb a cukorbetegek, a szív- és érrendszeri betegek aránya” – mondta Kristine Madsen, az egyetem közegészségügyi tanszékén működő élelmiszerintézet igazgatója.
A szakemberek felhívták a figyelmet arra, hogy az adót nem közvetlenül a fogyasztókra, hanem a forgalmazókra vetették ki, ám számos tanulmány kimutatta, hogy a kereskedők a polcokon lévő termékek árán keresztül a fogyasztókkal fizettetik meg.
(Borítókép: illusztráció, forrása: Pixabay.com)