Valóban csokinyúl lesz az el nem adott csokimikulásból?

A tavaly karácsonyi szezonális édességek általában 2019 szeptemberében járnak le, így az idei évi karácsonyt már nem „élik” meg.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a hirado.hu megkeresésére arról adott tájékoztatást, hogy a hazánkban hatályos élelmiszertörvény szerint, ha a gyártó a terméke minőségmegőrzési idejét – például – 2019 szeptemberéig állapította meg, akkor ezen a határidőn túl a termék nem forgalmazható tovább, és természetesen más árucikk alapanyagaként sem használható fel. Mindez akkor is érvényes, ha „csak” részben lejárt fogyaszthatósági idejű termékről beszélünk.
„A gyártóknak a kötelezően működtetett úgynevezett HACCP-rendszeren belül szabályozniuk kell a visszárukezelés folyamatát is – ha van ilyen, előfordul ugyanis, hogy a gyártók olyan szerződést kötnek egy kereskedelmi egységgel, hogy a megmaradt árut adott esetben visszaveszik a boltból. Ez lehet még nem lejárt és lejárt minőségmegőrzési idejű termék.” – írják.
A Nébih szerint, amennyiben a termék egyszer kikerül a gyár felügyelete alól, ha vissza is jut hozzájuk, nem használható fel újra további termékek összetevőjeként, vagy alapanyagaként. Tehát egyszerűen le kell selejtezni, még akkor is, ha ez pazarlásnak tűnik.
Ezeket a folyamatokat és a törvényi előírás betartását a Nébih részletekbe menően ellenőrzi. Akár az is nyomon követhető, hogy mikor formázták a csokoládéfigurát.
„Fentiek alapján csak „városi legenda” lehet a Mikulás-figurák – például – nyúlfigurává történő „átalakulása” – összegezte a fentieket a Nébih, hozzátéve: amennyiben a gyártók mégis ezzel próbálkoznának, az tulajdonképpen élelmiszer-hamisításnak minősülne, amit a törvény kivételes szigorral büntet.”
A Mondelez Hungária Kft. a portál megkeresésére arról tájékoztatott, hogy a cég „ügyes gazdálkodással” előzi meg, hogy nagyobb mennyiségű szezonális édesség maradjon raktáron. Hajdu Zita, a Milkát, az Oreót és a Győri édest gyártó-forgalmazó cég hazai minőségbiztosítási vezetője elmondta, hogy ahogyan minden komolyabb piaci szereplőnél, úgy náluk is működik egy úgynevezett készletgazdálkodási osztály, amelynek feladata, hogy felmérje, tervezze a piaci igényeket, és a gyártást ehhez igazítsa.
A vállalatnál vagy nem marad termék raktáron, vagy ha mégis, az elenyésző mennyiségű, ha pedig a logisztikai partnernél marad valamennyi szezonális termék, azt a gyártó képviselőjének jelenlétében megsemmisítik. Itt sem kerülnek újra feldolgozásra a szezonális termékek.
A gyártónak a viszonteladói csatornákban, azaz a kiskereskedelmi egységekben megmaradó szezonális termékek értékesítésébe vagy azok megsemmisítésére nincs ráhatása, de azok is jellemzően vagy kiárusítják a készleteiket, vagy megsemmisítik azokat.
Hazánkban, míg a húsvéti termékek forgalma jelentős visszaesést mutat, addig a karácsonyi „csokoládéláz” egyre erősödik.
Ha népszerűség szerint rangsoroljuk a szezonális karácsonyi édességeket, akkor a csokoládémikulás a sztár, a második helyen a szaloncukor áll. Az egyéb figurák kerülnek a harmadik helyre, utána következik csak az adventi naptár.
(Borítókép: illusztráció; forrás: Pixabay.com)