quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Promenad.hu archívum

Tovább pörög az üzemanyagpiac

2019. január 19.

Alátámasztja a nemzetgazdaság erősödésére vonatkozó számadatokat az, hogy tavaly tovább nőtt az üzemanyag-forgalom belföldön. Ezen belül is a gázolaj fogyasztásának határozott fellendülése azt mutatja, hogy a gazdasági társaságok szállítmányozásra fordíthatnak egyre nagyobb erőforrásokat -írja a Magyar Idők.

Összesen 3,72 milliárd liter üzemanyagot értékesítettek a Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) tagvállalatai tavaly, ami a 2017-es értékhez képest 7,4 százalékos növekedést jelent. Ennek a nagyobbik részét a gázolaj forgalma teszi ki: 3,2 milliárd liter fogyott a statisztika szerint. Benzinből öt százalékkal tankoltak többet az autósok a tagvállalatok kútjain tavaly, összesen 1,4 milliárd litert.

Tovább csökkent a már ritkaságszámba menő finomított olajtermék, a 98-as oktánszámú benzin fogyasztása. 2018-ban már csak 202 ezer liter került az autók tankjaiba, ami 16,5 százalékos zuhanást jelent. A 2016-ról 2017-re regisztrált növekmény összesen 3,3 százalék volt, akkor nagyjából egyenlő arányban bővült a benzin és a dízel forgalma.

– Kiváltképpen a gázolajfogyasztás növekedése szembeötlő az éves összehasonlításban, hiszen dízelből közel 9 százalékkal több fogyott a MÁSZ tagvállalatainál, mint 2017-ben. Látványos az a 12,4 százalékos bővülés is, amely a prémiumkategóriás benzinek fogyasztásánál látható – emelte ki a szövetség főtitkára. Grád Ottó hozzátette, hogy abszolút értékben még mindig jóval kisebb mennyiségről van szó a normál 95-ös motorbenzin fogyasztási volumenénél.

Tovább pörög az üzemanyagpiac

A tagvállalatoknál 5 százalékkal több benzin fogyott 2018-ban, mint egy évvel korábban, Grád Ottó szerint az országos átlagos növekmény ennél alacsonyabb lehetett. A NAV erre vonatkozó adatai egyelőre nem állnak rendelkezésre. Az összes üzemanyag értékesítése 7,4 százalékkal nőtt a MÁSZ-kutakon, ezen belül a gázolajból majdnem kétszer annyi fogyott, mint benzinből.

Ennek oka Grád Ottó magyarázata szerint az, hogy a dízelfogyasztásból leginkább a szolgáltatók, a gazdasági társaságok veszik ki a részüket, nem pedig a magánszféra. Ez alapján az üzemanyag-statisztika alátámasztja a nemzetgazdaság erősödésére vonatkozó számadatokat.

A NAV-nál már elérhető országos fogyasztási számok szerint három megyében kiemelkedő mértékben növekedett a tavalyi év első kilenc hónapjában a dízelfogyasztás 2017 azonos időszakához képest. Bács-Kiskun, Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megyében bőven tíz százalék feletti bővülésre utalnak a számok, de Nógrád is a lista élén van.

– Ez egyértelműen a közületek erős jelenlétét mutatja, hiszen ma már gyakorlatilag nincsenek benzinüzemű tehergépjárművek – magyarázta a főtitkár. – Ha kiemelkedő a fogyasztás ezekben a régiókban, az mindenképp az átlagosnál erősebb gazdasági fellendülésnek köszönhető. Új nagyberuházások Győr-Moson-Sopron megyében vagy Bács-Kiskunban például most nincsenek, de a nagy termelőegységek, az Audi és a Mercedes jelenléte meghatározó. Az esztergomi Suzukival együtt ez épp az a három megyénk, amelyekben gépjármű-összeszerelés folyik.

Ez alapján elmondható, hogy – amellett, hogy a beszállítás egy meghatározó része vasúton történik – a kiegészítő és az alvállalkozói beszállítások közúti fuvarozásának lehet hatása a szóban forgó megyékben tapasztalható, kimagasló növekményre a gázolajfogyasztásban – véli a főtitkár. Grád Ottó megemlítette azt is, hogy a nemzetközi fuvarozás szegmense érzékeny az árakra: ha kicsit is olcsóbb Magyarországon az üzemanyag a szomszédos országhoz képest, akkor itt tankolnak, de fordított esetben teli tankkal lépik át a határt.

A legtöbb fuvarozót kisebb árkülönbség is ösztönözheti arra, hogy megfontolja, a határ melyik oldalán töltse fel a járművét. – Mindezek mellett azt gondolom, hogy a látványos növekedési adatok nem ilyen okokra vezethetők vissza, hanem valós belföldi fogyasztásnövekedést mutatnak – jelentette ki a szakértő.

Forrás: magyaridok.hu

Kép forrása: MÁSZ