Tovább pörög az üzemanyagpiac

Alátámasztja a nemzetgazdaság erősödésére vonatkozó számadatokat az, hogy tavaly tovább nőtt az üzemanyag-forgalom belföldön. Ezen belül is a gázolaj fogyasztásának határozott fellendülése azt mutatja, hogy a gazdasági társaságok szállítmányozásra fordíthatnak egyre nagyobb erőforrásokat -írja a Magyar Idők.
Összesen 3,72 milliárd liter üzemanyagot értékesítettek a Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) tagvállalatai tavaly, ami a 2017-es értékhez képest 7,4 százalékos növekedést jelent. Ennek a nagyobbik részét a gázolaj forgalma teszi ki: 3,2 milliárd liter fogyott a statisztika szerint. Benzinből öt százalékkal tankoltak többet az autósok a tagvállalatok kútjain tavaly, összesen 1,4 milliárd litert.
Tovább csökkent a már ritkaságszámba menő finomított olajtermék, a 98-as oktánszámú benzin fogyasztása. 2018-ban már csak 202 ezer liter került az autók tankjaiba, ami 16,5 százalékos zuhanást jelent. A 2016-ról 2017-re regisztrált növekmény összesen 3,3 százalék volt, akkor nagyjából egyenlő arányban bővült a benzin és a dízel forgalma.
– Kiváltképpen a gázolajfogyasztás növekedése szembeötlő az éves összehasonlításban, hiszen dízelből közel 9 százalékkal több fogyott a MÁSZ tagvállalatainál, mint 2017-ben. Látványos az a 12,4 százalékos bővülés is, amely a prémiumkategóriás benzinek fogyasztásánál látható – emelte ki a szövetség főtitkára. Grád Ottó hozzátette, hogy abszolút értékben még mindig jóval kisebb mennyiségről van szó a normál 95-ös motorbenzin fogyasztási volumenénél.
A tagvállalatoknál 5 százalékkal több benzin fogyott 2018-ban, mint egy évvel korábban, Grád Ottó szerint az országos átlagos növekmény ennél alacsonyabb lehetett. A NAV erre vonatkozó adatai egyelőre nem állnak rendelkezésre. Az összes üzemanyag értékesítése 7,4 százalékkal nőtt a MÁSZ-kutakon, ezen belül a gázolajból majdnem kétszer annyi fogyott, mint benzinből.
Ennek oka Grád Ottó magyarázata szerint az, hogy a dízelfogyasztásból leginkább a szolgáltatók, a gazdasági társaságok veszik ki a részüket, nem pedig a magánszféra. Ez alapján az üzemanyag-statisztika alátámasztja a nemzetgazdaság erősödésére vonatkozó számadatokat.
A NAV-nál már elérhető országos fogyasztási számok szerint három megyében kiemelkedő mértékben növekedett a tavalyi év első kilenc hónapjában a dízelfogyasztás 2017 azonos időszakához képest. Bács-Kiskun, Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megyében bőven tíz százalék feletti bővülésre utalnak a számok, de Nógrád is a lista élén van.
– Ez egyértelműen a közületek erős jelenlétét mutatja, hiszen ma már gyakorlatilag nincsenek benzinüzemű tehergépjárművek – magyarázta a főtitkár. – Ha kiemelkedő a fogyasztás ezekben a régiókban, az mindenképp az átlagosnál erősebb gazdasági fellendülésnek köszönhető. Új nagyberuházások Győr-Moson-Sopron megyében vagy Bács-Kiskunban például most nincsenek, de a nagy termelőegységek, az Audi és a Mercedes jelenléte meghatározó. Az esztergomi Suzukival együtt ez épp az a három megyénk, amelyekben gépjármű-összeszerelés folyik.
Ez alapján elmondható, hogy – amellett, hogy a beszállítás egy meghatározó része vasúton történik – a kiegészítő és az alvállalkozói beszállítások közúti fuvarozásának lehet hatása a szóban forgó megyékben tapasztalható, kimagasló növekményre a gázolajfogyasztásban – véli a főtitkár. Grád Ottó megemlítette azt is, hogy a nemzetközi fuvarozás szegmense érzékeny az árakra: ha kicsit is olcsóbb Magyarországon az üzemanyag a szomszédos országhoz képest, akkor itt tankolnak, de fordított esetben teli tankkal lépik át a határt.
A legtöbb fuvarozót kisebb árkülönbség is ösztönözheti arra, hogy megfontolja, a határ melyik oldalán töltse fel a járművét. – Mindezek mellett azt gondolom, hogy a látványos növekedési adatok nem ilyen okokra vezethetők vissza, hanem valós belföldi fogyasztásnövekedést mutatnak – jelentette ki a szakértő.
Forrás: magyaridok.hu
Kép forrása: MÁSZ