A lélek teljességéért – a kerámia szimpózium alkotásai az Alföldi Galériában

A négy nemzet tizenkét alkotója öt héten át tevékenykedett a nemzetközi kerámiaközpontban és a helyi kerámiagyártással foglalkozó gyárakban, s munkájuk legjavát január 20-ig láthatja a közönség a Kossuth téri kiállítóhelyen.
A megnyitón Miklós Péter, a Tornyai János Múzeum igazgatója arról szólt, hogy a kerámiaművészet elődje, a fazekasság elválaszthatatlan az emberiség archaikus történetétől, azoktól a cselekvésformáktól, amelyek bennünket emberré tesznek. A használati tárgyak művészi kivitelezése során megjelent az anyagba álmodott szakralitás és a művészet. Az idei szimpózium témája, a metamorfózis. Az irodalom az ókortól a huszadik századig, Ovidiustól Kafkáig feldolgozta az átváltozás. A tizenkét alkotó munkássága igazolja, hogy a térben, a környezetben, a társadalomban és a lelkünkben néha megjelenő ürességet a művészettel lehet és kell pótolni – hangsúlyozta a múzeumigazgató.
Márki-Zay Péter polgármester köszönetet mondott az alkotók színvonalas munkájáért, míg Feledy Balázs művészeti író kijelentette: a vásárhelyi kerámiaművészet komoly hatással van a magyar kerámiaművészetre, a Nagy Sándor utcai központ pedig nem hagyományos értelemben vett alkotóházként, vagy művésztelepként működik, hanem a szó minden értelmében véve alkotóműhely alakult ki. Ebben a műhelyben az alkotók szakmai és szellemi értelemben vett közösségben tevékenykednek, s a „műhelyfőnök”, Pannonhalmi Zsuzsa vezetésével biztosított a fizikai és technikai értelemben egyaránt nehéz szakterület továbbvitele.
A művészeti író rámutatott, hogy a szimpózium metamorfózisát, átalakulását és egyben továbbélését biztosítja, hogy a tapasztalt művészek mellett jelen vannak a fiatal alkotók, hogy együtt hasznosítsák az anyag és a tűz az együtthatását, amely során a tűz nem pusztít, hanem értéket, kerámiát teremt.
Az idei alkotói folyamatban a francia Emmanuelle Esmiol, Fodor Ilda, a cseh Helena Hlusicková, Herter Kata, Keményffy Gábor, Krawczun Halina, a szlovák Markovicová Ivica, Maróti Viktória, Orosz Mária, Pannonhalmi Zsuzsa, V. Nagy Nándor és a szintén szlovák Veronika Selingerová vett részt. – Már a szimpózium pályázata is nagyon népszerű volt, az eddiginél több, közel hetven jelentkezőnk volt, akikből kiválasztásra került a tizenkét alkotó – mondta el a kiállítás kurátora, Pannonhalmi Zsuzsa, Ferenczy Noémi-díjas érdemes művész, aki örömét fejezte ki, hogy a vásárhelyi kerámiával foglalkozó gyárak is biztosították a művészeknek az alkotáshoz szükséges technológiát. A résztvevők az idén az egyetlen francia művész kivételével a visegrádi országokból kerültek ki, s a kurátor úgy látja, hogy a cseh, szlovák és magyar keramikusok közötti viszony a megértés jellemezte.