quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 21. hétfő
  -  Konrád
Promenad.hu archívum

Már öt éve van TSZSZ

2018. december 06.

Hogy micsoda? A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ). Amely 2013 nyarától, jogszabály által előírt keretek között működik. Létrehozásának célja az építőipari kintlévőségek, lánctartozások mérséklése, a peres eljárások számának csökkentése volt.

2013. augusztus közepe óta fogad be kérelmeket a TSZSZ. Egyrészt a tervezési, kivitelezési szerződések teljesítéséből eredő, a megrendelő, a tervező, a kivitelező, vagy az alvállalkozó kérelmére készít szakértői véleményt, ha a teljesítésigazolás kiadására nem került sor, kiadása vitás, vagy kiadták, de annak alapján a kifizetés nem történt meg. A szakértői eljárás során a TSZSZ által kijelölt háromtagú szakértői tanács megvizsgálja a szerződés megvalósulását, és szakvéleményt ad arról, hogy a szerződés szerinti teljesítés megtörtént-e, és amennyiben erre nem, vagy nem a szerződésnek megfelelő módon került sor, a teljesítésért járó ellenérték megfizetése milyen összegben indokolt.

A szervezet véleményt ad olyan esetekben is, amikor szerződést biztosító mellékkötelezettségek – bankgarancia, zálogjog, kezesség – érvényesíthetőségében van vita a felek között, amely az eddig beadott kérelmek esetében csak a bankgarancia lehívását jelentette. Ebben az esetben azt vizsgálják a szakértők, hogy a mellékkötelezettség érvényesítése egyáltalán indokolt, vagy nem indokolt. Általában a bankgaranciát annak teljes összegére hívják le, amely gyakorta túlzott igénynek tekinthető. Ilyen esetekben akár olyan megállapítás is lehetséges, hogy bár a lehívás indoka fennáll, de a mértéke túlzott.

Az eljárás mindkét esetben kizárólag Magyarországon megvalósuló építési beruházásokkal kapcsolatosan kérhető.

A TSZSZ eljárása díjköteles. A szakértői díjat a kérelmező a kérelem beadásakor fizeti meg az MKIK elkülönített 10300002-20373432-71003285 számú alszámlájára. A szakértői eljárási díj mértéke a kérelemben vitatott bruttó összeg értékének 1 %-a, minimum bruttó 60 000 Ft, maximum bruttó 450 000 Ft.

A kérelem legegyszerűbben a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv elektronikus kérelem befogadási rendszerén keresztül adható be. A kérelmezők közvetlenül egyetlen online felületen tölthetik ki a kérelem űrlapot és csatolhatják a vitás teljesítéshez kapcsolódó dokumentumaikat. A kérelem befogadási rendszer elérhetősége: http://www.mkik-tszsz.hu

A szakértői tanács a szakértői véleményt a becsatolt dokumentumok figyelembe vételével, a kivitelezés helyszínén végzett helyszíni szemle tapasztalatai alapján készíti el. A szakértői eljárás eredményességéhez ezért szükséges a vitatott munka minél teljesebb körű dokumentáltsága.

A létrehozás óta eltelt idő alatt már több, mint 800 db kérelmet nyújtottak be a TSZSZ-hez, a kérelmek száma minden évben meghaladta az előző évit. Az eddigi kérelmezők több, mint fele kivitelezői alvállalkozó volt. Azt, hogy jelentős részben kis- és közepes vállalkozók fordulnak a TSZSZ-hez, az is jelzi, hogy a beadott kérelmek kb. felénél a vitatott összeg nagysága nem érte el a bruttó 6 millió Ft-ot. Az eddig beadott kérelmekhez tartozó vitatott összegek nagysága megközelíti a 25 milliárd forintot, az ezek mögött álló beruházási érték pedig meghaladta a 200 milliárd forintot.

A szakvéleménnyel lezárult eljárásokban az eljáró szakértői tanácsok átlagosan a vitatott összeg 60-70 százalékátát állapították meg.

Az elmúlt három év tapasztalata, hogy a kérelmek kb. 5 százalékban a feleknek már a TSZSZ eljárás alatt, és további 25 százalékuknak a szakvélemény birtokában sikerült megegyezésre jutniuk, ezzel is csökkentve a peres eljárások számát.

Amennyiben a TSZSZ eljárás eredményeképpen elkészült szakvélemény birtokában sem jutnak egyezségre a felek, úgy marad a peres út, ahol a szakvélemény rendeltetése az, hogy a perben rendelkezésre álljon egy olyan szakértői vélemény, amelyre a bíróság ítéletét alapíthatja. Ha a keresetet a TSZSZ szakértői véleményére alapítják, és az egyéb jogszabályi feltételek is teljesülnek, akkor a bíróságnak a kiemelt jelentőségű perek szabályai szerint kell lefolytatnia az eljárást. 2018. január 1-től a TSZSZ szakvéleményére alapított perek szabályait a TSZSZ működésének részleteiről rendelkező 2013. évi XXXIV. törvény tartalmazza. Az új Polgári perrendtartás hatályba lépésével tehát a TSZSZ szakvéleményéhez fűződő eljárásjogi kedvezmények nem szűnnek meg.

A lezárult bírósági eljárások egy része ítélettel, másik része megegyezéssel fejeződött be.  Az ítélettel zárult ügyek döntő többségében a TSZSZ szakvéleményben megállapított összeg nagy részét (80%-át vagy többet) jogosnak ítélte a bíróság.

További információk a kérelem kitöltésével és a szakértői eljárással kapcsolatban megtalálhatók a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv honlapján.

Fotó: Illusztráció