quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Vásárhely24.com archívum

Hézső Ferenc tárlatvezetésével búcsúzott a 65. Vásárhelyi Őszi Tárlat

2018. december 03.

– A jubileumi hatvanöt évével már statisztikai szempontból időskorba lépett a Vásárhelyi Őszi Tárlat – fogalmazott a hódmezővásárhelyi Alföldi Galériában Miklós Péter, a Tornyai János Múzeum igazgatója, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy egy folyamatosan megújuló, a kortárs képzőművészeti trendekkel lépést tartó kiállításról van szó. A napokban elbontásra kerülő tárlat mind a látogatók, mind a szakma irányából elismerést vívott ki, bizonyítva, hogy Hódmezővásárhelynek minden ősszel helye van a kortárs képzőművészeti színtéren, hiszen a már komoly pályát maguk mögött tudó művészek és a fiatal alkotók egyaránt szép számmal adtak be műveket és érdemeltek ki díjakat, mindez igazolja, hogy a hatvanötödik tárlat a fiatalság dinamizmusával köszön el.

– Gyermekkorom óta figyelemmel kísértem a Vásárhelyi Őszi Tárlatokat – mondta el az idei kiállítás záró tárlatvezetésén a most nyolcvanéves Hézső Ferenc, Munkácsy-díjas festőművész, aki 1961 óta rendszeres résztvevője a képzőművészeti seregszemlének. S aki ilyen hosszúidőn át részt vesz a tárlaton, annak felelőssége, hogy évről évre új szándék, gondolat, érzelmi többlet kerüljön a terem falára.

– A hatvanöt év tárlataira visszatekintve láthatóak a gazdaság és a társadalom változásai – fogalmazott a tárlatvezetésen a művész, hozzátéve, hogy ma nem egyszerű feladat alkotónak lenni. Mint ahogy a camera obscura megjelenése hatással volt a művészetre, úgy a mai mobiltelefonok fényképezőgépei és az eszközök alkalmazásai a valóság ábrázolásán túlmutató utakat irányoznak elő az alkotóknak, s közben a modern lakáskultúra egyre kevesebb területet ad a műtárgyak elhelyezésére – tette hozzá Hézső Ferenc.

A festőművész tárlatvezetését a Tornyai-plakettet idén elnyert Ámmer Gergő alkotásaival kezdte, aki naturális eszközeivel és a gipsz nyers színével súlyt adott műveinek. Az alkotások között Hézső Ferenc szólt Németh László munkáiról, aki az amerikai expresszionizmus módszerét alkalmazva a földre fektetett vászonra juttatja az olajfestéket és Kaliczka Patrícia képeiről, akinek alkotásain több történet egymásra csúsztatva lép egymással kommunikációba, miközben Magén István festményeihez a számgépes képszerkesztés ad mintát.

Hézső Ferenc beszélt két saját alkotásáról is. A turisták a csomorkányi templomromnál című kép annak kettősségére mutat rá, hogy a szakrális jelentőséggel bíró és múltunkat jelentő templomrom hogyan válik látványossággá a szabadidejüket töltő kirándulók számára, míg a Tüntetők című festmény a ma gyakran előforduló demonstrációkról „szólva” bemutatja, hogy a résztvevők mind mást és mást akarnak, s igazán közük nincs is egymáshoz.

A kiállítás alkotásai a napokban visszakerülnek a művészekhez, de a művek láthatóak maradnak a tárlat katalógusában, s a múzeum munkatársai megkezdik a felkészülést a jövő évi tárlatra. Az Alföldi Galériában új tárlat december 6-án, csütörtökön nyílik, ekkortól lesz látható a XXII. Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium beszámoló kiállítása.

 

Forrás: Emlékpont/Arany-Tóth Attila