Döntött a bíróság: letöltendő börtönt kaptak a SZEVIÉP-vezetők

A cég három korábbi vezetőjét csődbűntettel vádolták. Letöltendő börtönre ítélte őket a Szegedi Járásbíróság – írja a delmagyar.hu.
A Szegedi Járásbíróság kedden hirdetett ítéletet a SZEVIÉP-ügyben. Az ítélet szerint bűnösök a vezetők. Az első rendű vádlottat, 5 év 2 hónap fogházra, a másodrendű vádlottat 6 év börtönre, míg a harmadrendű vádlottat 5 év 2 hónap letöltendő börtönre ítélték – tudósít a lap.
Az ügyészség arra jutott, hogy az 1991-ben alapított építőipari vállalkozás azért lett fizetésképtelen, mert a három korábbi cégvezető igazgatósági tagként felelőtlenül hitelezett. A vádhatóság azt állítja, hogy 2007 elejétől rendszeresen adtak nagy kölcsönöket a leányvállalataiknak, sőt még magánszemélyeknek is. A gond nem is ezzel volt, hanem azzal, hogy tisztában lehettek vele: a pénzt sosem látják viszont. Az ugyanis olyan cégeknél landolt, amelyek semmilyen biztosítékot sem adtak a Szeviépnek, és fedezetük sem volt a kölcsönre. Ráadásul még akkor is adtak kölcsönöket, amikor már magának a Szeviépnek is fizetési nehézségei voltak.
Az építőipari vállalkozás szinte mindegyik szegedi és Csongrád megyei nagyberuházásban érdekelt volt. Szegeden például a villamostól kezdve a fürdőig mindent ők építettek, vagy konzorciumi tagként, vagy úgy, hogy egy önkormányzati céggel kötöttek megállapodást.
Emlékezetes, hogy Botka László a két vádlott volt Szeviép-vezérrel közösen avatta fel a cégcsoport új irodaházát és a harmadik vádlottal együtt írta alá a Napfényfürdő kivitelezési szerződését. És ha áttételesen is, de a szocialista EP-képviselő, Ujhelyi István neve is felmerült az ügyben. Ugyanis volt sofőrje volt a Szeviép egyik cége, a Biztonsági Üzem Kft. vezetője. A cég azóta megszűnt, a férfi 2014 óta az önkormányzati tulajdonban lévő Szegedi Közlekedési Kft. repülési üzletágvezetőjeként dolgozik.
Az első fizetési problémák 2009 őszén jelentkeztek. A Szeviép megbízásából egy régészeti cég dolgozott az M43-as autópálya építésénél a Szeged és Hódmezővásárhely közötti homokbányákban. Ez lehetett az első vállalkozás, amelyet nem fizettek ki. Azaz a Szeviép a teljes munka csupán 30 százalékát utalta át a cégnek. A totális csőd néhány hónap múlva következett be. 2010 áprilisában kértek csődvédelmet. Ekkor 90 napot kaptak arra, hogy megegyezzenek a hitelezőkkel. Ez azonban nem sikerült, és ahogy azt tudjuk, júniusban bejelentették a csődöt, augusztusban pedig elindult a felszámolási eljárás.