Metál Zoltán: Erkölcsi kötelességünk megvédeni a vállalkozóinkat!

Egyre többen utaznak taxival, ami sokakat meglep, hiszen tavaly emelkedett a szolgáltatás tarifája. Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség elnöke szerint ennek egyik oka az, hogy a szolgáltatók kilencven százaléka tisztességesen dolgozik, nem csapja be az utasokat. Ugyanakkor akad egy kisebbség, amely jelentős károkat okoz az utasoknak és a tisztességes taxisoknak is. Október 18-án a BKIK Kamarai napok keretében a Hungexpo B pavilonjában rendezendő Taxis Expón többek között arról is szó lesz, hogy értékelni és adott esetben újra kell fogalmazni a három évvel ezelőtt megalkotott szabályozást. Blogstar-interjú.
Tavaly a taxisokról leginkább a tarifaemelés kapcsán hallhattunk. Sikerült túltenniük magukat a sokkon?
Azért volt már benne gyakorlatunk… Az eszközök nagyobb része programozható volt, vagyis már hetekkel előtte be lehetett állítani a változást, így július elsején mindegyik óra magától átállt.
Az utasokat mennyire viselte meg az áremelés?
No, ez nagyon érdekes, mert azóta is folyamatosan emelkedik az utasszám. Sokan azt jósolták, hogy éppen az ellenkezője történik majd, mert ez brutális emelés, de nem lett igazuk. A gazdasági helyzet folyamatos javulásával az emberek egyre többet költenek szolgáltatásokra. Emellett a dugók és a forgalmi helyzetek szintén segítenek nekünk, mert az emberek nem mennek be a belvárosba a saját kocsijukkal, hiszen nagy a forgalom és drága a parkolóhely. Ráadásul, ha meg is tud állni, akkor sem biztos, hogy pont ott sikerül neki, ahova megy, így még sétálni is kell. Mennyivel egyszerűbb egy taxiból kiszállni a célépület bejáratánál? Emellett nagyon sokat fehéredett a szolgáltatás is, vagyis az történt, amit vártunk.
Egy évvel ezelőtt a Taxi Expón az ellenőrzés volt az egyik legfontosabb napirend. Ezek szerint mutatkozik némi fejlődés?
Három évvel ezelőtt jött ki egy kormányrendelet, amely igen komoly szigorításokat fogalmazott meg a tisztességtelen és a szabálytalan taxisokkal szemben. Ennyi idő elteltével időszerű kicsit áttekinteni ezt az időszakot, megnézni a tapasztalatokat. Azt látjuk, hogy nagyon komoly mértékben fehéredett a szolgáltatók a tevékenysége. Sokan áttértek a pénztárgépre, az autók folyamatosan cserélődnek, a vállalkozások kilencven százaléka tisztességesen működik. Nem véletlenül emelkedett a fuvarszám, hiszen a megbízható taxisokat folyamatosan keresik. Azt persze el kell ismerni, hogy mindig van egy kisebbség, amelynek tagjai komoly borsot törnek a többiek orra alá és nagy károkat okoznak az utasoknak. Ez azért is egyre kellemetlenebb, mert az állam nagyon sok pénzt fektet az idegenforgalomba és a turizmusba és ennek a törekvésnek már látszanak az eredményei is. Már mindegy, hogy hétvége van, vagy hétköznap, nagyon sok a vendég a fővárosban. Ilyen állami befektetés mellett nem engedhetjük meg magunknak, hogy egy kisebbség kihasználja a turistákat és tízszeres áron szállítsa az utasokat. Ráadásul látja a vállalkozó is, hogy ő fizeti az adókat és a járulékokat, miközben tőle két méterre ott egy zsivány, akinek még papírjai sincsenek, de mégis megél a piacon. Korábban létrejött egy főosztály, amely ellenőrizhet és büntethet, de hiába veszik le a rendszámot egy csaló autójáról, a jogi kiskapukat kihasználó fifikás ügyvédek végül még azt is elérik, hogy a hatóságnak kell kártérítést fizetnie. Szoktunk ezzel kapcsolatos panaszokat kapni a kamrában és kötelességünk felhívni a jogalkotók figyelmét is ezekre.
Ennyit tehet a kamara?
Ez erkölcsi kötelességünk, hiszen meg kell védenünk a saját vállalkozóinkat. Védőhálót kell nyújtanunk, nem pedig mutogatni és a felelősöket keresni. Kezdeményeznünk kell, le kell ülnünk a döntéshozókkal és olyan megoldásokat kell keresnünk, amely a vállalkozóknak is megfelel és a hatóságok munkáját is megkönnyíti. Hiába van egy jól megfogalmazott rendelet, a zsiványok mindig egy lépéssel előrébb járnak. Van olyan, amikor egy törvényhez évente több alkalommal is hozzá kell nyúlni, mert az élet bizonyítja ennek a szükségességét.
Hol vannak azok a gócpontok Budapesten, ahol – ahogy ön fogalmazott – a zsiványok nagy számban megjelennek?
Azokra a helyekre fókuszálnak, ahol sok a turista. Az sem zavarja őket, ha tilosban állnak meg és az sem, ha nincs taxiállomás. Egy tisztességes vállalkozó ilyet nem csinál, vagy ha mégis, akkor megbüntetik, ellenben azokhoz, akikről most szó van, nem szól senki, pedig folyamatosan használják ezeket a tiltott helyeket.
Hogyan ússzák meg?
Nem tudom. Nézzük meg például a Siklót, ahova kocsival fel sem lehet menni, de mégis ott van három taxi… A Bazilikánál a megállni tilos tábla után ott áll két autó. Érdekes.
Ők csak a turistákra specializálódnak?
Magyarokat el sem visznek. A Keleti pályaudvartól minden ötödik panasz arról érkezik, hogy hiába áll a taxiállomáson autó, nem viszi el az utasokat. A magyarok problémásak, mert tudják, hogy nagyjából mennyibe kerülne az út és hiába menne messzire az utas, akkor sem viszik el.
Ez a reptérre is igaz még?
Ott speciális a helyzet, mert szervezetten folytatják a szállítás, a szerződött partner szolgáltatása mellett. A Budapest Airport azt mondja, hogy nem hatóság és ezért nem tud fellépni a leszólító, úgynevezett bőröndsimogató emberek ellen, akik azonnal ott vannak az érkező utasok mellett, mondanak nekik egy elfogadható árat, amiről persze aztán kiderül, hogy fejenként értendő, vagy ha a közelbe mennek, akkor ajánlják a tisztességes szolgáltatót, mert az nekik nem buli. Megnehezítették a helyzetüket, de nincsenek kizárva a szolgáltatásból.
Október 18-án lesz az idei Taxis Expó. Erről is szól lesz?
Mindig olyan témák kerülnek napirendre, amelyek érdeklik a taxisokat. Szó lesz az ellenőrzés kérdéséről, hiszen ez nagyon érdekli a kollégákat. Ott lesz a BKK is, amely szintén végez vizsgálatokat, de jönnek szakemberek, akik beszélnek majd a motorizációról, vagyis a benzin, dízel, hibrid, és az elektromos hajtású autókról.
Utóbbi megjelenik már a taxik között?
Nincs létjogosultsága és nem azért, mert kicsi, vagy drága. Egy átlagos napon nyolcvan és kétszáz kilométer között mennek a kollégák, de a piacon elérhető áron kapható elektromos autók nagy része nem tud ennyit teljesíteni. Emellett az infrastruktúra kérdéséről is beszélni kell, hiszen ingyenes töltőoszlopokból kevés van és, ha ezekre rászabadulna többszáz taxi, akkor baj lenne. Az autógyárak adnák el ezeket a kocsikat, de a vevők nem akarnak vásárolni, mert kevés az oszlop, utóbbi üzemeltetői meg azt mondják, hogy majd akkor lesz több, ha emelkedik az elektromos hajtású járművel száma. Ördögi kör. Népszerűek lennének a hibrid autók a kollégák között, mert a kopás mértéke kisebb, az üzemanyagra is kevesebbet kell költeni, de nagyon drágák ezek a járművek. Márpedig egy vállalkozásnak azt is figyelnie kell, hogy mennyi idő alatt termelhető meg egy ilyen beruházás ára.
Szóval lesz az expón ellenőrzés és motorizáció. Mi szerepel még a napirenden?
Természetesen ott lesz a NAV, amelynek kicsit változott a megítélése az utóbbi időben. A vállalkozók látják, hogy felgyorsult az ügyintézés, vagyis, akiknek rendben van a szénája, azok ügyfélbarát adóhatósággal találkoznak. Persze ezzel együtt is olyan a NAV, mint a Mumus, de arra törekszünk, hogy olyan előadókat találjuk, akiknek kérdéseket lehet feltenni és válaszokat is tudnak adni. Emberi kommunikációra törekszünk.