quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Egyre nagyobb a szakadék a munkáltatói elvárások és a diákok tudása között

2018. szeptember 21.

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) szerdán jelentette be, hogy komplex javaslatcsomagot dolgoztak ki a szakképzés megújításához, a tudásalapú innovatív gazdaság szakképzésének stratégiájához.

A szövetség elengedhetetlennek tartja a szakképzés átfogó megújítását, a jó gyakorlatok megtartásával – hangsúlyozta. Kiemelte: megközelítésük legfontosabb eleme, hogy motiválni szeretnék a családokat, a munkaadókat és az oktatási intézményekben dolgozókat.

Gablini Gábor az M1 műsorában arról beszélt, sok oktatási intézményben 15-20 éves tankönyvekből tanulnak a diákok, s a tanműhelyek felszereltsége általában korszerűtlen.

Az egyik legnagyobb probléma – fűzte hozzá -, hogy gyakorlatilag elfogytak a gyerekek a szakképzésből, ezért egy olyan rendszer kidolgozására van szükség, amelyben a szakképzésben résztvevő gyermeknek legalább akkora esélye van továbbtanulni, mint egy gimnáziumba járónak.

“Tehát mi nem mechanikusan akarjuk lezárni a gimnáziumba jutást, hanem pozitív motivációval megmutatni, hogy ha a szakgimnáziumot választod, az esélyed egyáltalán nem csökken a továbbtanulásra a felsőoktatásban” – fogalmazott az alelnök.

Gablini Gábor a fontos új elemek közül kiemelte a mindenkori minimálbérhez igazított ösztöndíjat és tanulószerződéses juttatást, amit az állam és a munkaadók közösen adnának.

Az állami ösztöndíjprogram lényege, hogy a tanulók havi átlagos ösztöndíjalapjának összege a szakiskolai és a szakközépiskolai tanulók esetében a mindenkori nettó minimálbér 40 százalékának, a szakgimnáziumi tanulók esetében pedig 60 százalékának megfelelő, alanyi jogú, állami ösztöndíj legyen.

A tanulószerződéses juttatás a szakiskolai és szakközépiskolai tanulóknál legalább a mindenkori minimálbér 60 százaléka, a szakgimnáziumi tanulóknál pedig legalább a minimálbér 40 százaléka lenne. Ezt az összeget a gazdálkodók saját erőforrásaikból fedeznék olyan módon, hogy ez a kiadás adó- és járulékterhet nem viselő juttatásnak minősülne.

(Borítókép: illusztráció; forrás: Pixabay.com)